Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestSony Alpha A7s

Dette Sony-kameraet kan nesten «se» i mørket

Sjekk hvor gode testbildene våre ble, til tross for at de ble tatt i nesten stummende mørke.

Sammendrag

Fjoråret sto i det speilløse systemkameraets tegn, det er det ingen tvil om. Flere svært interessante modeller så dagens lys og stadig flere får øynene opp for speilrefleksens mindre, mer teknisk avanserte lillebror.

Fullformat og speilløst, går det an da?

En av modellene (eller strengt tatt to) som vakte oppsikt i fjor, var Sonys speilløse fullformatskamera Sony A7/A7R. I et kamera som ikke er stort større enn andre speilløse systemkamera vi har sett, har Sony klart å dytte inn enn fullformatsbildebrikke der konkurrentene nøyer seg med den betraktelig mindre MicroFourThirds-størrelsen.

f/3.2, 1/60, 12 800 ISO.

I år fikk A7-stammen nok et skudd i form av Sony A7S og det er dette vi nå har kikket nærmere på. Men la oss først snakke litt mer om akkurat dette med bildebrikken.

Jo større bildebrikke, dess større kamera og tilhørende optikk. Det har i hvert fall vært regel hittil. Særlig speilrefleksene, som trenger plassen mellom objektivet og bildebrikke til et speil som skal vippes opp, vokser seg fort store i fullformat. Men når speilet ikke trengs? Jo, da kan selve kameraet krympes noe.

Harde fakta

Foto: Sony

Hva er det så som skiller A7s fra de to andre A7-modellene? Kort oppsummert: 4K-video og ekstrem ytelse i dårlig belysning.

Dette har Sony oppnådd ved å rett og slett kutte antallet megapiksler ned til 12,2. Hver enkelt piksel blir større og dertil mer lysfølsom. Så arbeider bildebrikken i A7s da også mellom ISO 100 og ISO 102 400, utvidbart ned til ISO 50 og helt opp til ISO 409 600.

Innstillingene gjøres trinnvis. ISO-verdien dobles for hvert trinn oppover, derfor er det røft regnet cirka 14 trinn man kan stille ISO-verdien hos A7s. Til sammenligning har den argeste speilløse konkurrenten, Olympus OM-D E-M1 bare 9 trinn (fra ISO 100 til 25 600).

Det gir i teorien noen helt nye muligheter når det kommer til fotografering i dårlig belysning. Og det er nettopp her det blir interessant.

Denne lille tøffingen klarer det meste
Se hvordan Olympus OM-D E-M1 klarte seg i vår test

f/1.8, 1/60s, 800 ISO.

Bildekvalitet

Sony Alpha A7s klarer seg bedre i dårlig lys enn kameraer vi har testet tidligere. Den beholder farger lengre og det tar en stund før bildestøyen blir sjenerende. Det gjør det også mulig å filme i dunkel belysning, og fremdeles kunne se hva som foregår, slik som i denne demonstrasjonen.

Likevel er det ingen magisk løsning. Du kommer ikke utenom at kameraet faktisk trenger lys for å oppnå et godt resultat.

Som rent fotografiapparat er vi heller ikke så sikre på at bildekvalitet i dårlig belysning er såpass mye bedre at den lavere oppløsningen er verdt det. Men at kameraet kan være et kraftig verktøy for filmbruk er utvilsomt.

Her kan du lese mer om bildekvaliteten,
og se hvor godt kameraet klarer seg med lite lys »

Funker det greit?

Utformingsmessig er det lite som skiller Sony Alpha A7s fra de to trillingbrødrene sine. Kameraet har den samme solide, værtettede utformingen, og dermed også de samme utfordringene med noe små knapper.

Ideelt sett skulle vi gjerne sett at grepet var et hakk større, slik at kameraet lå stødigere i hånda, så Sony har ikke truffet helt blink med ergonomien her.

Autofokusen er den samme som i Sony Alpha A7r, med 25 kontrastbaserte autofokuspunkter på hele bildeflaten. Den er ikke direkte lynrask, særlig ikke i lite tilgjengelig lys, men den gjør stort sett jobben sin.

f/2, 1/15s, 12800 ISO.

Konklusjon

Sony Alpha A7s er et solid og modig kamera. Solid fordi det oser kvalitet av kamerahuset, modig fordi Sony tør å gå veier ingen andre har gjort. A7s er rett og slett et veldig, veldig dristig skritt.

Så er også kameraet for spesielt interesserte. For den jevne hobbyfotografen vil den økte ytelsen i dårlig belysning ikke være så dramatisk mye bedre at det er verdt å ofre bedre oppløsning for. For den som vil gjøre filmopptak under våte eller mørke forhold, vil A7s derimot være en interessant kandidat.

Her kan du lese mer om bildekvaliteten,
og se hvor godt kameraet klarer seg med lite lys »

Alternativer

Noen direkte konkurrenter har Sony Alpha A7s ikke. Hvis du er ute etter et kamera du også kan filme 4K med kan Panasonic GH4 være verdt en nærmere kikk. Hvis du ønsker deg et nett speilløst kamera med fullformat, er Sony Alpha A7 og A7r naturlige kandidater. Hvis lynkjapp autofokus og en imponerende god bildestabilisator er viktigere, kan du kikke mer på Olympus OM-D E-M1.

Bildekvalitet

Alt handler om lyset

Å fotografere betyr å «male med lys». Den hellige treenighet når det kommer til fotografering er lukkertid, blender og ISO-verdi, som alle har noe å si for hvor mye lys som registreres i bildet. Ikke nok lys og bildet blir ikke noe av.

Lukkertid styrer hvor lenge bildebrikken skal «eksponeres», blender styrer størrelsen på åpningen lyset slippes gjennom og ISO-verdien sier hvor følsom bildebrikken er for belysning.

Hvilke innstillinger som blir riktige å endre kommer an på hva man ønsker å oppnå. Ved sportsfotografering er det viktig å bruke korte lukkertider, slik at raske bevegelser «fryses». Stor blender (som vises med lavt tall) lar deg holde hovedmotivet skarpt, mens bakgrunnen blir uklar.

Les mer om hvordan kameraet er i bruk på siste side i testen »

Og ikke minst – hvor mye lys er det egentlig rundt deg? Er det nok til å oppnå det resultatet du ønsker?

f/2, 1/20, 12800 ISO.

Nattsyn

Men OK, nok teori, hva betyr dette i praksis? Vel, rett og slett at du kan fotografere i betraktelig dårligere belysning og fremdeles få akseptabelt resultat. Mer følsom bildebrikke lar deg for eksempel ta sportsbilder innendørs og likevel få et skarpt resultat.

Eller, som vi har sett i vår bruk av kameraet, du kan fotografere i duskmørket uten å bruke stativ. Da vi ekstremtestet de høyeste ISO-verdiene A7s byr på, sto vi i et mørklagt lite skogholt med bare en enslig lyktestolpe som belysning. Likevel ble deler av bildet overeksponert. Midt på svarte natta!

Her var det helt mørkt. Det ser ikke sånn ut på bildet. f/4.5, 1/2.5s, 409 600 ISO.

Lettere halleluja-stemning til tross, det er en åpenbar ulempe med høy ISO-verdi, nemlig bildestøy. Som det går frem av testbildene nedenfor, blir det stadig mer grøtete jo høyere opp på skalaen vi kommer. Detaljer forsvinner og fargene er ikke helt der de bør være.

Selv om Sony Alpha A7s kan strekke seg langt på ISO-skalaen, vil vi ikke anbefale å tøye den mer enn til ISO 25 600. Etter det blir bildestøyen såpass sjenerende at bildene ikke egner seg til stort annet enn å se i smått format på en skjerm.

Sammenlignet bildekvalitet

I første omgang sammenligner vi Alpha A7s med Olympus OM-D E-M1. Forskjellen i utsnitt skyldes at E-M1 har en noe høyere oppløsning, 16,3 megapiksler mot Alpha A7s' 12 megapiksler.

Mens Alpha A7s går opp til ISO 102 400, stopper E-M1 på 25 600.

Sony Alpha A7s og Olympus OM-D E-M1

Tidligere har vi også testet en av de første A7-modellene, nemlig Sony A7r. Nedenfor kan du sammenligne A7s og A7r. Her er forskjellen i oppløsning enda mer markant, for Sony Alpha A7r har hele 36 megapiksler.

Sony Alpha A7s og Sony Alpha A7r

Les mer om hvordan kameraet er i bruk på siste side i testen »

I bruk

Liten og tøff

Og A7s er ikke store karen. I størrelse og utforming er den identisk med de to andre A7-modellene, noe som innebærer at den til tross for en betraktelig større bildebrikke er et lite hakk mindre enn Olympus' flaggskip, OM-D E-M1.

A7s er også betydelig mindre enn fullformatsspeilrefleksen Nikon D810, og veier omlag bare halvparten av hva denne gjør.

I likhet med de andre A7-modellene er også A7s svært solid bygget og værtettet. Knapper har behagelig trykkemotstand og virker svært holdbare, og generelt gir kameraet en god følelse av kvalitet.

f/3.5, 1/60, 200 ISO.

Ligger kameraet godt i hånden?

En generell regel er at jo mindre kameraet blir, dess større utfordringer får det med ergonomien. Dette er høyst individuelt, blant annet beroende på preferanser og størrelse på hendene som skal betjene kameraet. Derfor anbefaler vi alltid at du prøver kameraet i butikk før du går til innkjøp.

Undertegnede har damehender og trives dermed til vanlig godt med speilløse systemkameraer i denne størrelsen eller speilrefleks i nedre enden av størrelsesskalaen, så A7s burde ha et godt utgangspunkt for å ligge godt i disse hendene.

Likevel treffer Sony ikke helt blink med ergonomien, til det er grepet et lite hakk for lite. Et dypere grep ville gjort at kameraet lå bedre balansert i hånda. I tillegg er festet for nakkestroppen helt håpløst plassert, slik at du må knote med festeringen uansett hvordan du forsøker å holde kameraet.

f/1.8, 1/250s, 100 ISO.

Ikke så kjapp på avtrekkeren

En av kameraets viktigste egenskaper, er hvor fort det kan fokusere. Er det raskt og presist nok vil det være et solid og pålitelig verktøy, mens treg autofokus som bommer ikke overraskende vil gjøre kameraet upålitelig.

Autofokusen i Sony A7s er ikke så aller verst, men det er heller ikke det kjappeste vi har opplevd. Særlig i dårlig belysning kan det bli litt leting før kameraet finner fokus. A7s har samme fokuspunkter som A7r, 25 kontrastbaserte fokuspunkter fordelt utover bildebrikken, og derfor forventet vi omtrent tilsvarende resultater som i vår test av A7r.

I A7r-testen skrev vi:

«Brukes en av sonene med mange punkt er man avhengig av at kameraet velger riktig, og det gjør det ikke alltid. Mange kameraer med kontrastbasert fokus har lett for fokusere på bakgrunnen når fokuspunktene dekker et stort område.»

Det er like gjeldende for A7s også.

f/2, 1/160s, 6400 ISO.

Levende bilder

Sony Alpha A7s er først og fremst beregnet på video og her finner vi forklaringen på valget om å redusere pikselantallet.

Sony har nemlig gitt A7S muligheten til å gjøre videoopptak i 4K, hvor kameraet mater ut 4K-video med opp til 30 fps uten såkalt pikselbinning. Dette er en teknikk der man kombinerer 2x2 eller flere piksler for å i teorien få mindre støy, noe som går på bekostning av oppløsning og med økt risiko for fargefeilbrytning og moiré.

Verdt å merke er det at A7S ikke kan gjøre 4K-opptak til minnekort i kameraet, det må knyttes til en ekstern opptaksenhet via HDMI. I «standard» FullHD kan opptakene derimot lagres i kameraet.

Dessverre har vi ikke hatt muligheten til å teste kameraet som videokamera.

Denne videoen er filmet i mørket
Se Sony Alpha A7s i aksjon

annonse