Tar med seg hele kroppen inn i Oculus Rift-verdenen
Spennende løsning med Microsofts Kinect-kameraer.
Den spennende VR-teknologien, som nå for alvor er i ferd med å bli popularisert med Oculus Rift-brillene, har ennå en del begrensninger som bidrar til å redusere realismen til teknologien.
En av disse begrensningene er at man i utgangspunktet må «forlate» kroppen sin nå man entrer inn i den virtuelle verdenen, noe som gjør at perspektivet til VR-brukeren ikke akkurat samsvarer med virkeligheten.
Det finnes allerede ulike Oculus Rift-tilleggsløsninger som gir spilleren en virtuell «kropp», for eksempel det delvis norskutviklede STEM-systemet og den såkalte PrioVR-drakten, som vi tok en kikk på under CES-messen.
VR-versjon av egen kropp
Nå melder nettstedet Engadget om en Oculus Rift-entusiast som har prøvd seg på en fiffig, ny løsning som innebærer å overføre en virtuell versjon av brukerens egen kropp til den virtuelle virkeligheten.
Det er 3D-video-eksperten Oliver Kreylos som står bak det snedige konseptet. Kreylos brukte ganske enkelt tre kameraer av typen Microsoft Kinect til å skape en digital versjon av seg selv inni et virtuelt rom.
Kameraene er plassert foran, bak og på siden av brukeren og syr sammen de tre bildene til ett, tredimensjonalt bilde av kroppen som sendes til Oculus Rift-brillene. Således er altså en realistisk versjon av brukeren «til stede» i den virtuelle verdenen.
Superrealistisk tross lav kvalitet
Som man tydelig kan se av videoen er den rent visuelle kvaliteten til den virtuelle kroppen heller laber, med blant annet godt synlige sømmer der Kinect-bildene er sydd sammen. Til tross for den lave kvaliteten sier Kreylos at hjernen likevel aksepterer kroppen som «virkelig».
I videoen sier han at han følte han kunne ta på det virtuelle bordet i rommet når han strakk ut hånden, og når han snurret rundt på stolen trakk han automatisk inn beina for å unngå å treffe det virtuelle bordbenet.
Kreylos understreker også at dette tross alt er første generasjons Kinect-kameraer, som har relativt lav oppløsning, og at den visuelle kvaliteten vil bli langt bedre etter hvert som kamerateknologien utvikles videre. Videoen av den eksperimentelle løsningen kan du se under.
Snart vil si antakelig se flere spennende Oculus-konsepter: Utviklerne kastet seg nemlig over brillene etter Facebook-oppkjøpet »