Til hovedinnhold
TestGarmin Nüvi 30

Denne GPS-en koster bare 600 kroner

Likevel viser den veien fra A til B nesten like godt som langt dyrere GPS-er.

Einar Eriksen

Innledning og funksjoner

Garmin Nüvi 30 er en liten GPS med en skjerm på bare 3,5 tommer. Mens vi som regel velger å ha GPS-en på midten av bilruta, er Nüvi 30 en av de GPS-ene som passer helt i hjørnet av sjåførsiden av frontruta. Her gjør GPS-en veldig lite ut av seg.

GPS-en gjør heller ikke det største innhogget i lommeboka. I skrivende stund koster den fra 600 kroner, og dermed 1900 kroner mindre enn toppmodellen Garmin Nüvi 3590.

Designen er preget av runde kanter. GPS-en er to centimeter tykk, og dermed tykkere enn toppmodellen og mange andre GPS-er. Siden den er veldig mye kortere i begge de andre retningene, er inntrykket likevel at Nüvi 30 er knøttliten, og vi har ingen problemer med å få plass til den i en hvilken som helst lomme.

Skjermen er som nevnt liten. I tillegg er det ganske tydelig at den er billig, noe man merker på en litt svak innsynsvinkel og litt store piksler i forhold til dyrere GPS-er og mobiltelefoner. Likevel er skjermen lyssterk, og i sollys synes vi den fungerer like bra som de fleste andre GPS-er uten for mye gjenskinn i skjermen.

Her er Garmin Nüvi 30 med 3,5 tommers skjerm sammenlignet med en GPS med den vanligste skjermstørrelsen på 4,3 tommer.Foto: Einar Eriksen

Få ekstrafunksjoner

Mange TomTom-GPS-er er nå på nett, og vet hvor det er køer og andre hindringer i sanntid via Live-funksjonene. En lignende løsning har også Garmins toppmodell Nüvi 3590 som vi nylig testet tilgjengelig mot betaling. I tillegg har TomTom IQ Routes som sørger for at GPS-en virkelig velger den ruten som er raskest etter når på døgnet og hvilken dag du kjører strekningen på. Mange GPS-er fungerer også som håndfri når den kobles sammen med mobilen din. Tilgang til søk via Google eller Gule Sider, reisebøker og kontaktsynkronisering mot mobilen din er også populære innslag av ekstrafunksjoner på GPS-fronten i dag.

Alt dette kan du glemme om du velger Nüvi 30. Dette er en GPS som er laget for å navigere, og på neste side skal vi gå nærmere inn på hvordan det fungerer.

I bruk

"Omkjøring" er lett tilgjengelig.Foto: Einar Eriksen

For å montere GPS-en er det sugekopp i frontruten som gjelder, og denne har en kule på tuppen. På denne kulen monteres selve GPS-holderen. Monteringsløsningen gjør at det er enkelt å ta GPS-en inn og ut av bilen, men selve ladekabelen er koblet direkte i GPS-en.

Når GPS-en er klar til bruk kan du trykke på "Hvor skal du?", "Se på kart", eller du kan endre volum eller gå inn i innstillingsmenyen. Hvis du er igang med en rute får du på denne skjermen også anledning til å trykke "stopp" eller "omkjøring" – noe som er greit hvis veien er sperret og ingen har tatt seg bryet med å sette opp omkjøringsskilt.

Forbedringspotensiale i inntastingen

Inntastingen av adresser er ikke den oppfriskede versjonen du finner i toppmodellen Nüvi 3590, men den vi kjenner fra eldre Garmin-enheter. Du kan velge mellom adresse, hjem, interessepunkter, nylige treff, steder lagret i favoritter, veikryss, "steder" (for eksempel en bydel) eller du kan trykke inn koordinater eller velge et punkt på kartet.

For det meste er det inntastingsvalget "adresse" vi bruker. Herunder kan du velge å stave by, angi postnummer eller å søke på alle. Vi trykker stort sett på "søk på alle", og dermed finner vi for eksempel "Maridalsveien" uten å ha peiling på hva postnummeret er og uten å trenge å skrive "Oslo" først.

Skriver du inn "Storgata 3" og søker, får du opp en rekke steder i alfabetisk rekkefølge (bortsett fra at æ, ø og å er feilplassert). Det begynner med Ålesund, Åndalsnes, Andenes, Askim, Berlevåg og fortsetter i det evinnelige. Skal du til Storgata i Stange, Stokke, Tromsø eller Volda har du litt å bla gjennom. Vi skulle ønske den kunne sortere valgene etter hva som er nærmest. Hvis vi er i Oslo og skal til Storgata, er det ikke Ålesund eller Åndalsnes som er de mest sannsynlige alternativene.

Når du skriver inn navn, uansett hva det måte være, får du opp et tastatur med bokstavene sortert alfabetisk. Vi lette grundig etter QWERTY-tastatur som alternativ i innstillingsmenyen, men det ser ut som det mindre utbredte ABCDEF-tastaturet er det eneste valget man har. Derimot kan du velge blant mange språk.

Du kan velge språk, men ikke tastaturformat.Foto: Einar Eriksen

Dette er ikke snakk om de helt store ulempene, men det gjør at vi bruker litt lengre tid på å taste inn adresser. Det er litt dumt hvis du vil prøve å rekke å taste inn adressen mens du står i et lyskryss. Med tanke på GPS-ens pris, er dette bare småtterier, men et forbedringspotensiale fins altså.

Selv om ikke Nüvi 30 har søkemuligheter gjennom Google eller Gule Sider, er det lagret en god del interessepunkter. Å finne nærmeste Peppes Pizza er for eksempel ikke noe problem. Du kan alternativt velge "restauranter" og deretter velge mellom hurtigmat, kinesisk, kafé, sjømat og mye annet. Vi prøvde å trykke "sjømat", og fikk straks opp restauranter i nærheten som Restaurant Fjord, Restaurant Havsmak, Lofoten Fiskerestaurant og Seafood Bar.

Denne GPS-en er så liten at vi foretrekker å ha den helt i hjørnet på sjåførsiden.Foto: Einar Eriksen

Under kjøring

Kartet du får mens du kjører er langt unna det vi ser i toppmodellen. Alt som skal forestille bygninger er borte, og du sitter igjen med et enkelt kart som bare skiller land fra hav og ellers bare viser veinettet. Gule veier er hovedveier, hvite veier er "vanlige" veier og grå veier er knøttsmå veier. Den lilla veien er veien du skal følge.

Vi savner å kunne justere fartsgrensen mens vi kjører, og vi savner også P-tegnet som gjør det veldig enkelt å komme seg til nærmeste parkering når du er nærme målet ditt. Oversikten er også langt dårligere på den lille skjermen enn fra de GPS-ene med 4,3 tommers skjerm og mer realistisk kartvisning. Vi har likevel ingen større problemer med å finne fram.

Dyrere GPS-er har også veldig god visning for avkjøring fra motorvei, der du ser et realistisk bilde og ser tydelig hvor du skal. I Nüvi 30 mangler en slik visning, og du må følge symbolene på vanlig måte.

I tunneler viser GPS-en at bilen din kjører i en helt annen retning enn der du egentlig kjører helt til den etter et halvt minutt omtrent forstår at den har mistet GPS-signalet. Tunnelsimulering får du bare på de dyrere Garmin-enhetene.

Grei stemme

Stemmeanvisningene fungerer veldig bra. Det er lett å følge stemmeanvisningene mens du kjører, og det er ikke for mye mas. Som så altfor ofte i GPS-er kunne den norske stemmen imidlertid vært lest inn på en mer naturlig måte.

Batterilevetiden er oppgitt til beskjedne to timer. Dermed kommer du deg fra parkeringsplassen og til reisemålet ditt og tilbake, men du bør finne fram mobilen din om du skal rote rundt i en ukjent storby.

Alt i alt må vi si at Nüvi 30 er brukervennlig og grei, men mangler en hel del ting som vi finner i toppmodellene. På neste side veier vi opp fordeler, ulemper og pris.

Konklusjon

Etter å ha testet toppmodeller fra både TomTom, Mio og Garmin, fremstår selvsagt Nüvi 30 som litt kjedelig. Mest fordi kartet er av enkleste sort og fordi GPS-en ikke følger med i tunneler, men det er også mange andre detaljer som gjør at toppmodellene fremstår som mer "forseggjort".

Eksempler på funksjoner vi savner i Nüvi 30 er mobiltilkobling med håndfrifunksjon, valgfrie tastaturoppsett, bedre skjerm, automatisk nattmodus i tunneler og trafikkmeldinger via TMC-systemet og/eller over mobilnettet.

Veldig mye for pengene

Toppmodellen fra Garmin koster imidlertid over fire ganger så mye som Nüvi 30. Dessuten tar Nüvi 30 deg fra A til B nesten like bra som disse langt dyrere GPS-ene.

Hvis du vanligvis ikke har behov for en GPS, men vil ha en GPS til bilferien og fordi det er kjekt å ha i bilen de få gangene du skal finne frem til en ukjent adresse, er Nüvi 30 å anbefale. Den koster lite, og den tar nesten ingen plass i frontruta.

Trenger du derimot en GPS som viser deg hvor det er køer akkurat nå og som kan vise deg veien også når du kjører i tunneler, bør du se på toppmodeller som TomTom GO Live 1000, TomTom GO Live 820 eller Garmin Nüvi 3590LMT

Mer om
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her