Jeremy viser deg veien forbi køene
Live-GPS-en er på nett, og vet akkurat hvor det er kø i sanntid.
Live-funksjoner
Høres det fristende ut å få selveste Jeremy Clarkson fra Top Gear til å fortelle deg hvor du skal kjøre i bilferien i sommer? Kanskje ikke, men det er jo mer passende at Clarkson forteller deg veien enn at for eksempel James May gjør det. May roter seg jo alltid bort når han havner i en by.
I tillegg til stemmeanvisningene fra Clarkson er det et par ting som forteller at det er et Top Gear-tema her. Når du slår på GPS-en får du opp et Top Gear-oppstartsbilde. Når du slår av får du opp et annet Top Gear-bilde med skriften "And on that bombshell...". Men bortsett fra disse detaljene, er TomTom GO Live Top Gear edition bare en helt vanlig GPS, og er identisk med TomTom GO Live 820.
Vet hvor det er kø
Som andre Live-GPS-er fra TomTom, har Go Live Top Gear edition mange hendige funksjoner. Den kan for eksempel fortelle deg nøyaktig hvor det er kø og hvor lang tid du kommer til å stå i kø. Dette vises veldig tydelig på kartet for eksempel når du har valgt et nytt reisemål og det står i klartekst før du starter navigasjonen. I tillegg ser du køene på kartet hele tiden mens du kjører bil.
Dataene om køer stemmer overraskende godt i området rundt Oslo. Hver morgen rundt 7:30 kjører undertegnede sørover på ring 3 og deretter E6 til Ås, altså motsatt vei av rushtrafikken inn mot Oslo. På denne tiden er det endel kø i motsatt retning. Det morsomme er at GPS-en treffer svært nøyaktig på hvor køen starter og slutter, og når vi har stått i kø har GPS-en som regel også truffet godt på hvor lang forsinkelse køen skaper i forhold til de køfrie kjøreturene på samme veistrekninger.
Hvordan fungerer det?
Alle Live-GPS-er fra TomTom har kontakt med Telenors mobilnett, og på denne måten kommuniserer GPS-ene med hverandre. Når flere av bilene i køen har en TomTom-GPS i frontruta registreres køen.
I tillegg brukes historiske data. TomTom har nemlig i lang tid registrert hvor lang tid brukerne bruker på forskjellige veistrekninger, og vet på den måten hvor lang tid det i gjennomsnitt tar å kjøre hver eneste meter av de fleste veinettene her i landet til forskjellige tider på døgnet.
Vi har ingen klar formening om hvor mye av kødataene vi opplever som er historiske og hvor mye som er sanntidsinformasjon, men på vanlige dager i de "forutsigbare" rushtidskøene har det fungert veldig bra.
På torsdags ettermiddag var det lange køer i Oslo på grunn av et trafikkuhell og en til hendelse i Oslo-trafikken, og på vei inn mot Bjølsen/Sagene fra sørøst på E6 ga GPS-en beskjed om dette. Vi så køen starte i Brynstunnelen, og GPS-en viste akkurat det samme. Denne køen kommer ikke fra de historiske dataene, og beviser at sanntidsinformasjonen faktisk fungerer slik den er ment å fungere. Det er tydelig at det er solgt et betydelig antall TomTom-GPS-er med Live-funksjonalitet i Oslo.
I tillegg til å vise hvor køen er, foreslår GO Live Top Gear edition en raskere vei dersom det fins en. I dette tilfellet skulle den raskere veien spare seks minutter kjøretid. Du kan velge om du vil ha en kortere rute eller om du vil holde deg til den som allerede er planlagt. Den nevnte torsdags ettermiddagen valgte undertegnede den nye ruten, og ble geleidet gjennom Grenseveien inn til Carl Berners Plass og opp mot Sagene/Bjølsen i stedet for ring 3 videre nordvestover i kø. Dette er mer kronglete veier enn i den opprinnelige ruten, og å kjøre via Carl Berners Plass på denne tiden betyr en garantert må stå i kø, men med tanke på at trafikken sto dønn stille på den vanlige ruten er det plausibelt at det nye veivalget var gunstig tidsmessig.
Vi har bare testet dette i Oslo-trafikken på vanlige dager, men én ting er likevel sikkert - når påsken er over og "alle" skal inn til Oslo igjen på mandags ettermiddag kommer TomToms Live-funksjoner til å være gull verdt. Sanntidsfunksjonene fungerer veldig bra, og du kan spare deg for mye køståing. Hvis du ofte kjører i trafikerte områder, er vi sikre på at du kommer til å elske TomToms Live-funksjoner.
På toppen av det hele har GPS-en vanlig TMC-støtte, slik at du får inn de vanlige veimeldingene på GPS-en. Det betyr at du får vite hvor det er veiarbeid, forsinkelser og lignende. Når du navigerer fra A til B får du informasjon om alle hendelser, inkludert køer, som er på ruten.
Vi er ingen trafikkanalytikere, men dersom mange skaffer seg GPS-er med tilsvarende smarte trafikkfunksjoner tror vi det bidrar til å fordele trafikken jevnere over flere ruter i stedet for at alle står i den samme flaskehalsen uten å komme noen vei. Dermed blir trafikkbildet totalt mer effektivt.
Navigér uten adresser
I Tomtoms Live-serie er det mulig å navigere direkte til utsalgssteder som "Biltema" eller "Obs Bygg" ved å trykke på "Lokalt søk". Her brukes Googles søkemotor til å finne steder, slik at du finner alt fra kjente butikkjeder til de aller minste restaurantene. Du slipper altså å finne adressen på internett først, skrive den ned på en lapp, ta den med ut i bilen og til slutt skrive den inn på GPS-en. Her får du også opp telefonnumre, og gjennom et lite skjermtrykk kan du ringe dit dersom du har koblet GPS-en sammen med mobilen din.
Live-tjenestene inkluderer også fotoboksvarling, der du kan dele nye fotobokser med andre TomTom-brukere og QuickGPSfix som gjør at mobilnettet tas i bruk for å få GPS-posisjon raskere.
En værmeldingstjeneste er også inkludert, slik at du enkelt kan få opp været der du er eller på reisemålet ditt. Dette er veldig kjekt, men enda kjekkere hadde det vært om det gikk an å sjekke føret - som jo er enda viktigere enn været når man kjører bil. For eksempel kunne TomTom-brukere delt veimeldinger med hverandre, slik som i den populære Android-navigasjonsapplikasjonen Waze.
Del kartoppdateringer
Det er ikke noe nytt at du kan korrigere kartet i GPS-en og dele kartoppdateringene med andre brukere, men tidligere har det vært nødvendig å koble GPS-en til PC-en for å bruke funksjonen. Nå kan du både dele og motta kartoppdateringer direkte, og dermed bør oppdateringer komme raskere slik at GPS-en din raskere vet hvordan veinettet forandrer seg.
Du kan velge om du vil motta oppdateringer fra alle brukere, rettelser som er verifisert av TomTom eller rettelser som er verifisert av TomTom eller en annen bruker. Å melde inn feil på kartet er enkelt, og siden Live-GPS-en er på nett, sendes feilmeldingen umiddelbart uten at du trenger å koble den til PC-en først.
Abonnement koster
Alle Live-tjenestene er inkludert i ett år, men etter det må du betale for disse. Det koster i skrivende stund 390 kroner for ett år med Live-tjenester, tilsvarende 32,50 kroner i måneden. Det er det verdt!
På neste side kan du lese mer om hvordan det er å bruke GO Live Top Gear edition »
I bruk
Lett å montere
Som andre frittstående bil-GPS-er er det bare å sette GO Live Top Gear edition rett i frontruta med en sugekopp, og med mindre vinduet ditt er veldig skittent holder den seg der.
Men i motsetning til mange andre GPS-er, er det litt vanskelig å ta denne GPS-en ut og inn av bilen. Selve GPS-en festes i stativet med en kule, og du må presse hardt for å få den til å sitte. I tillegg må ladeledningen kobles til på baksiden.
Ikke akkurat Google Maps
Når du skal velge et punkt å navigere til fungerer inntastingen og autofullferien helt upåklagelig, men å velge et punkt fra kartet er ikke like enkelt.
Vi har testet mange GPS-er fra TomTom uten å bemerke denne funksjonen spesielt, men med alternativer som Google Maps Navigation på mobiltelefonen er dette en stor svakhet i TomToms GPS-er i en sammenligning. Veinettet er detaljert, men du må zoome en god del inn for å i det hele tatt finne ut at det er veier i et område som først bare ser ut som en stor skog. Topografien er helt på bånn. Fjordene er tegnet svært unøyaktig, og det er umulig å se forskjell på skog, landbruksområde eller fjell.
Da vi satte på en henger med kano for å navigere til fjorden fikk vi problemer med å bruke dette kartet til navigering. Vi måtte bruke Google Maps ved siden av for å få oversikt over området, og deretter tastet vi inn adressen på GPS-en for å komme til riktig sted. I Oslo og Akershus er 70 til 80 prosent av strandsonen nedbygd og mer eller mindre inngjerdet til tross for Strandloven anno 1965, så her var det behov for et detaljert og godt kart.
Tydelig og gode anvisninger
Mens du kjører kan du lese av hastigheten, fartsgrensen, hvor lenge det er til du er framme ved destinasjonen og hva klokken er når du er framme. En indikasjon for eventuell trafikk på veien er i en oversiktlig søyle på høyresiden. I tillegg ser du selvsagt hvilket manøver som er den neste du skal gjøre og hvor langt det er dit. Ruten vises som en tydelig rød strek, og veiene ellers er hvite.
Både svinger og rundkjøringer illustreres på en god måte, slik at det aldri er noen tvil om hva du skal gjøre. Jeremy Clarkson er også tydelig i sin tale for hvor du skal svinge, men vi skal komme litt tilbake til stemmeanvisningen senere.
Feltvalgassistenten er veldig fin på motorveier. Det er veldig tydelig hvor du skal svinge av veien og hvilket felt du skal legge deg i.
I en rekke eldre TomTom-GPS-er er de to neste manøvrene illustrert, mens i GO Live Top Gear edition ser du bare neste manøver. Dersom du har på lysløs modus kan du få litt hastverk med å finne ut hva du skal gjøre etter første manøver, spesielt om det er to felt du må velge mellom i løpet av veldig kort tid. Da kan det hende at du må bremse opp og vente på at GPS-en viser neste manøver - hvilket bilene bak deg kanskje ikke er så glade for. Eventuelt kan du gamble. For de som ikke er så vant med å kjøre i store byer kan dette føre til litt stressede situasjoner når feltskiftet må skje helt i siste liten.
I tunneler simuleres kjøringen slik at du stort sett får presise anvisninger. Vi opplevde bare noen veldig få ganger at GPS-en fikk problemer.
Vitser er bare morsomt første gangen
Stemmeanvisningene fungerer bra, men Jeremy Clarkson er i beste fall bare morsom de første gangene han sier noe. Når vi hørte "and if you don't know wich side left is, you really sholdn't be on the road" for tiende gang på samme dag begynte vi å vurdere å bytte stemme. Vi kan ikke forstå hvorfor ikke TomTom har lagt inn noen flere varianter av de samme instuksjonene slik at det kan veksles litt på et litt større antall morsomheter. På vanlige stemmer er ikke variasjoner nødvendig, ettersom de bare kort og konsist forteller hvor du skal svinge uten å prøve å være morsom.
Du kan selvsagt også bytte til andre stemmer, deriblant to norske. Disse fungerer bra når du begynner å bli lei av Clarksons morsomheter. Vi setter spesielt pris på at høyttaleren i GO Live Top Gear edition er såpass kraftig at lyden høres gjennom lyden av en vanlig bilradio.
Klar og god håndfri
Med en kraftig høyttaler og innebygd mikrofon fungerer GO Live Top Gear edition greit som bilhåndfri. I vår ende er lyden upåklagelig, men motparten reagerer av og til på dårlig lyd - spesielt når bilen kommer opp i fart og støy fra vind og dekk gjør seg til kjenne. Hvis du skal snakke lenge anbefaler vi Jabra Freeway, Supertooth Buddy eller en Bluetooth-enhet for øret som for eksempel Plantronics Voyager Pro. Dersom du ikke er veldig kresen fungerer GO Live Top Gear edition fint, og ekstra bra er det at du kan styre telefonen fra GPS-en.
På neste side kan du lese om helhetsinntrykket vårt »
Konklusjon
Konklusjon
Se for deg en GPS som forteller deg at du treffer på en kø om 2 kilometer, men den vet om en snarvei som gjør at du sparer seks minutter. Du kan enkelt og greit trykke "ja" til å velge den andre veien, og GPS-en leder deg rundt køen og hjem.
Dette kan faktisk TomTom-GPS-er med Live-funksjoner i dag, som for eksempel TomTom GO Live Top Gear edition. Sanntidsinformasjonen om køene er imponerende presise i Oslo. Informasjonen om hvor og når det er køer historisk er også svært nyttig når ikke sanntidsdataen strekker til.
GPS-en er alltid på internett, og det gjør at veiene er mer oppdaterte en noensinne, og at du slipper å taste inn adressen til restauranter og butikker; i stedet taster du bare inn navnet. Værmeldingen på skjermen er kjekk å ha når du kjører over fjellet.
Det er selveste Jeremy Clarkson fra den britiske TV-serien Top Gear som forklarer deg veien i Top Gear edition (når han ikke syter over at han blir bilsyk av kjøringen din eller at at du kjører gjennom bomringer selv om dine skatter allerede har betalt for veien du kjører på). Alternativt kan du velge en kort og konsis norsk stemme som bare forteller deg hvor du skal kjøre.
Til navigasjon fungerer GPS-en jevnt over bra, selv om vi skulle ønske kartet hadde mer detaljer om området rundt veiene, slik som litt topografi og litt mer preis visning av fjorder, vann og elver.
Kjøper du en GO Live Top Gear edition får du en håndfri som fungerer helt greit med på kjøpet. Da kan du i tillegg styre telefonen din fra GPS-en.
Alt i alt er dette en helt grei GPS, men TomToms løsning med at du har kontakt med mobilnettet og får sanntidsdata om trafikken og raske oppdateringer gjør at du kommer til å elske GPS-en om du bor i nærheten av en by. Vi har testet GPS-en i området rundt Oslo, og ville ikke vært foruten Live-funksjonene de dagene en eller annen bilulykke sørger for lange køer som vi kan unngå.
Sjekk prisene på GO Live Top Gear edition eller Go Live 820 i prisguiden »
Alternativer
GO Live 1000 fra samme produsent har en større og mer oversiktlig skjerm av den kapasitive typen, og måten den monteres på er mer praktisk dersom du vil ta GPS-en ut og inn av bilen. Prislappen ligger tre hundrelapper høyere.
TomTom GO Live 820 er prikk lik Top Gear edition men uten Top Gear-effektene, mens Go Live 825 derimot har en større skjerm som gir bedre oversikt. Disse har vi imidlertid ikke testet i skrivende stund.