Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestMio Spirit 687

Rimelig GPS med stor skjerm

Klarer belgiske Mio å hamle opp med TomTom?

Introduksjon og funksjoner

Når du skal velge bil-GPS er det kanskje TomTom og Garmin som slår deg som de mest kjente produsentene. Belgiske Mio har imidlertid holdt på siden 2002, og har levert en lang rekke navigasjonsenheter til det norske markedet.

Spirit 687 har en fem tommer stor skjerm og mange funksjoner, og prislappen er hyggelig.

IQ Routes

TomTom har laget en rekke gode tjenester som gjør det vanskelig for andre GPS-produsenter å ta opp konkurransen med giganten. Den viktigste funksjonen er kanskje IQ Routes. Denne tjenesten gjør at GPS-en vet hvor lang tid det tar å kjøre de forskjellige rutene fra der hvor du er til reisemålet. TomTom har nemlig i lang tid målt sine hastigheten til kundene sine for å få inn data på hvor fort trafikken går i praksis - til de forskjellige tidene på døgnet.

Mio har heldigvis bitt i det sure eplet, og fått inn TomToms tjeneste på en rekke av sine navigasjonenheter. Det vil si at Mio Spirit 687 for eksempel velger Ring 3 og E6 hvis du skal forbi Oslo på en mandags morgen, mens den heller kan velge E18 gjennom Oslo dersom du kjører på en søndags kveld uten trafikk. Dette setter vi stor pris på når vi kjører i store byer uten å kjenne til hvor og når det er køer i detalj.

I tillegg har Spirit 687 TMC-mottaker, slik at du mottar trafikkmeldinger over FM-radionettet. Du får for eksempel vite hvor det er veiarbeid som sinker trafikken, hvor det har gått ras og lignende. Trafikkinformasjonen som kommer fra Statens Vegvesen kan du se her, og i tillegg får du også trafikkinformasjon fra NRK gjennom TMC-systemet. Les mer om det på NRK.no »

GPS-en veier bare 185 gram selv om den har en stor skjerm. (Foto: Einar Eriksen)

Ikke "Live"

TomTom har også Live-funksjoner, som vi for eksempel har omtalt i testen av TomTom Go Live Top Gear Edition. Dette har ikke Spirit 687, noe som betyr at du ikke i sanntid kan se hvor det er kø ut fra Live-data fra andre GPS-brukere som farter rundt på veiene.

TomToms Live-funksjoner er morsomt å ha, men er faktisk også nyttig når køene ikke følger det vanlige mønsteret. En Live-GPS fra TomTom vet hvor køene er i en uvanlig situasjon, mens Spirit 687 som bare har IQ Routes må anta at alt går som normalt, og vet bare at det for eksempel har skjedd en ulykke i en bestemt tunnell uten at du får vite noe om hvordan køene har forplantet seg.

Vi synes dessuten det er veldig kjekt å kunne se på GPS-en akkurat hvor det er køer mens vi kjører bil. Etter å ha brukt TomTom Live er dette et savn i Spirit 687.

Lærer seg kjørestilen din

Mio har også kommet med nye ting siden sist vi testet GPS-er fra selskapet. LearnMe Pro er et system som gjør at GPS-en lærer seg hvordan du kjører. Hvis du hver dag gir blaffen i en snarvei som GPS-en foreslår, slutter den å foreslå den veien. Og hvis du kjører i 120 kilometer i timen der det er 80-sone hver eneste dag til jobben, vil GPS-en snart forvente at du holder 120 kilometer i timen, og endre estimert kjøretid og ankomsttidspunkt.

På baksiden er det en høyttaler som er noe mindre enn det vi finner i TomToms nyere GPS-er. (Foto: Einar Eriksen)

Navigere uten adresser

Spirit 687 har et ganske stort register av navn på forretninger. Ved å trykke at du vil navigere etter nøkkelord, kan du derfor bare skrive inn en del av navnet på forretningen du vil til, for eksempel "Coop Obs". Med ett skjermtrykk kan du også ringe til forretningen dersom GPS-en er koblet til mobilen. I tillegg kan du bruke Googles lokalsøk over internett, noe som forutsetter at du kobler mobilen din til GPS-en først.

Værmelding er også en tjeneste som krever tilkobling til mobilen din for tilgang til internett.

Bilferie?

Skal du på bilferie kan du sette pris på Cityseekr-guidene som er forhåndsinnstallert i enheten. Her får du guider for storbyer i Europa. Under generell informasjon får du opp tekstinformasjon om byen, og i tillegg ligger det inne haugevis av interessepunkter. I tekstinformasjonen er omtalte steder en lenke som du enkelt kan navigere til.

En annen ting du kan sette pris på om du skal på bilferie, er leiemulighetene av kart. Du kan for eksempel leie et kart over Paris som bare varer i 7 dager, og du slipper å betale dyrt for å kjøpe kartet som du bare skal bruke i en kort periode.

En turplanlegger er også inkludert. På den måten kan du planlegge hele bilferien hjemme på PC-en, og deretter overføre det hele til GPS-en.

En inngang for audio og video gjør at du kan koble et ryggekamera eller en DVD-spiller til Mio 687.

På neste side kan du lese mer om hvordan det er å bruke Spirit 687.

I bruk

Du kan velge mellom raskest, mest økonomisk, kortest eller enklest kjørerute. (Foto: Einar Eriksen)

I motsetning til TomTom GO Live Top Gear edition, som vi nylig testet, er Spirit 687 enkel å ta GPS-en med seg ut av bilen og sette den tilbake på stative igjen. Kabelen må du imidlertid koble av og på for seg selv, så det er ikke like enkelt som i TomTom GO Live 1000 der ladekabelen er koblet i stativet i stedet for rett i GPS-en. Også en rekke eldre Mio-GPS-er har hatt ladekabelen inkludert i stativet, som for eksempel Mio Moov 510.

Vi synes forøvrig stativet kunne vært noe mer stødig. GPS-en dingler litt i frontruten når vi trykker på skjermen, men bortsett fra at det kjennes litt skralt ut er det ikke noen ulempe.

Enorm skjerm

Fem tommer høres ikke så mye mer ut enn 4,3 tommer, men du merker veldig stor forskjell i frontruten. Mio understreker at det er 32 prosent mer visningsareal på femtommeren enn på en 4,3-tommers skjerm.

Skjermen i Mio 687 er likevel ikke av de beste. Fargene er blasse, og du får fort følelsen av å ha en litt billig GPS i frontruten. Den billige skjermen kan ikke vise skikkelig svart. De svarte områdene på skjermen avgir nok lys til at nattsynet svekkes betydelig når du kjører på mørke veier. Der det er gatelys merker du likevel ikke så mye til dette, siden gatelyset uansett svekker nattsynet.

Alt i alt er vi ikke skrekkelig imponert over skjermen, men den er stor og gir god oversikt.

En annen fysisk detalj vi sliter litt med er skyvebryteren på toppen. GPS-en slår seg ikke av av seg selv når du stopper bilen, så du må skyve på en skyvebryter for å slå av. Helt til venstre er "on", i midten er "off" og helt til høyre er "reset". Det betyr at du må være forsiktig når du slår av GPS-en, for det er fort gjort å skyve bryteren for langt.

Når det er sagt, skjønner vi ikke helt hva Mio mener med "reset". Enheten slår seg av, men ingen av stedene, nylige posisjoner eller annen informasjon er borte, og innstillingene ser ikke ut til å endre seg. Det eneste som skjer er tilsynelatende at du starter hele GPS-en på nytt.

Når du skyver bryteren til midten kan du velge mellom å låse GPS-en eller å sette den i hvilemodus. Vi er ærlig talt ikke helt sikre på hva forskjellen er, men når du bare låser den lyser tastene på venstresiden av GPS-en. Når den er i hvile gjør de ikke det.

Høyttaleren i Spirit 687 er god nok hvis du ikke skal ha stereoen veldig høyt på, men TomToms nyere GPS-er har stort sett bedre lyd - for eksempel Via 125 som er i samme prisklasse som Spirit 687.

Det går relativt greit å starte å navigere til et bestemt sted. (Foto: Einar Eriksen)

Å navigere

For å bruke Spirit 687 til navigasjon, må du selvsagt velge hvor du vil navigere. Det som er noe plagsomt er at du alltid må velge by eller område først. Mens du hos TomTom bare skriver "Akersgata" og "28", må du skrive "Oslo", bekrefte, og deretter skrive "Akersgata" og "28". Fordelen ved dette er at bare de bokstavene som passer går an å trykke på, slik at det er veldig enkelt å treffe bokstavene når du skriver adressen.

Når du har skrevet inn en adresse, valgt et by/område eller postnummer, valgt et veikryss, valgt et interessepunkt eller valgt et sted ut ifra nøkkelord, kan du trykke på "utforsk" og deretter se på området. Du kan også sette en ny markør inn i kartet for å spesifisere akkurat hvor du skal. Hvis du bare skal til et område se etter nye fiskeplasser, kan du se på kartet og velge et sted som ser bra ut.

Dessverre er kartet dårlig i forhold til Google Maps og andre karttjenester til mobilen eller PC-en. Topografien er helt elendig, og kystlinjen er veldig udetaljert, akkurat som på TomToms GPS-er. Det er egentlig bare kartet over veinettet som er bra.

Å lagre steder å navigere til er enkelt. (Foto: Einar Eriksen)

Tasten "Nylige posisjoner" viser steder du nylig har navigert til, men den plukker også ut andre steder du har passert. Vi blir ikke helt klok på hva som skal til for at et sted dukker opp der, men det har nok med at vi har stoppet på de aktuelle stedene en liten periode.

Når du kjører får du opp informasjon som gjenværende distanse, gjenværende tid, farten din og himmelretningen, estimert ankomsttid og klokkeslettet nå.

Visningen av hva du skal gjøre ved neste avkjøring, kryss, rundkjøring eller lignende er tydelig øverst på skjermen, og fartsgrensen er plassert lenger nede til venstre. Fartsgrensen er noe gjennomsiktig når du holder deg under fartsgrensen og mer tydelig markert om du overstiger den.

I tunneler simuleres kjøringen slik at du stort sett får gode anvisninger her også.

Informasjonen på høyresiden av skjermen kan skjules ved å trykke øverst til høyre. (Foto: Einar Eriksen)

Feltguiden viser tydelig hvilket felt du skal ligge i ved avkjøring fra motorvei, noe som er veldig nyttig enkelte steder rundt storbyene.

En ting vi synes er spesielt praktisk i Mios GPS-er er at du kan panorere og zoome på kartet mens du navigerer. Etter en liten stund vil det automatisk gå tilbake til normal visning igjen - i fugleperspektiv bak bilen.

En annen ting vi liker godt er den gode oversikten i 3D-modus. TomToms fugleperspektiv er relativt lavt over bilen, mens Mio har plassert fuglen langt over bilen slik at du får bedre oversikt framover.

Når det gjelder stemmeanvisningene, synes vi det er litt for mye kjas og mas. Ofte hører vi tre ganger hvor vi skal svinge i en rundkjøring bare i løpet av 150 meter. Vi synes også noen av oversettelsene er litt rare. "Fortsett på nåværende vei om 1,2 kilometer inn på motorveien 3" eller "fortsett på nåværende vei og fortsett deretter på nåværende vei" er nok til at vi deaktiverer stemmeanvisningene.

Og når vi alt er inne på dårlige oversettelser kan vi nevne at om du leter etter skjerminnstillinger, slik som lysstyrke, er det "Vindu" du må trykke på i innstillingsmenyen. Og for å starte navigasjonen trykker du på "GA", der det egentlig burde stått "GÅ".

Stemmen gir også utydelige anvisninger i rundkjøringer. "Kjør rett frem i rundkjøringen" kan egentlig bety hva som helst. Vi opplevde å ofte å få beskjed om å kjøre rett frem i rundkjøringen når vi skulle ta tredje avkjørsel ut av rundkjøringen, eller når vi skulle ta andre utkjøring og denne peker mot venstre - og på ingen måte rett frem - men det er kanskje en definisjonssak.

Det er enkelt å velge om du kjører eller går i innstillingsmenyen. Du kan også velge mellom den raskeste ruten, den mest økonomiske ruten, den enkleste ruten eller den korteste ruten.

I tillegg til disse ruteinnstillingene kan du velge "velg på kart". Da får du opp både den raskeste, den mest økonomiske, den enkleste og den korteste listet opp på høyre siden av skjermen med informasjon om hvor lang tid det tar og hvor mange kilometer det er. Du kan trykke på de forskjellige for å få opp hele ruten på kartet.

Solskjermhåndfrien er en bedre håndfri. (Foto: Einar Eriksen)

Håndfri

Som håndfri er Spirit 687 helt midt på treet. Høyttaleren er bedre i TomToms GPS-er, mens lyden er som i en litt dårlig håndfri i begge tilfeller. En av de viktigste årsakene er nok at GPS-en, og dermed også mikrofonen, står montert langt framme i frontruten. Vi foretrekker å bruke en håndfri montert i solskjermen, som for eksempel Supertooth Buddy eller Jabra Freeway, eller håndfrier du fester på øret. Her kan du lese våre håndfritester »

Litt treg

Spirit 687 kan henge litt og bruke litt tid på enkelte operasjoner. Det er ikke slik at det krever spesielt mye tålmodighet, men vi merker hele tiden at GPS-en alltid ligger litt bak slagene.

Konklusjon

Turloggen viser hvor du har vært. (Foto: Einar Eriksen)

Mio Spirit 687 er en GPS i det midtre prissjiktet, men med en skjermstørrelse større enn de fleste GPS-er.

I tillegg er den funksjonsrik, og stiller med både trafikkmeldinger (TMC) og håndfrifunksjon. På toppen av det hele finner du IQ Routes-funksjonen vi kjenner fra TomTom, som gjør at GPS-en finner de rutene som faktisk er raskest ut ifra målinger gjort på forskjellige tider av døgnet.

De største hakene er at GPS-en er litt treig og at skjermen kunne ha vært bedre.

Fem tommer gir god oversikt

Dersom du vil ha en fem tommer skjerm er TomTom Via 125 en viktig konkurrent til omtrent samme pris som Spirit 687. I TomToms budsjettmodell er ingen av Live-funksjonene fra TomTom med, den har ikke TMC rett ut av esken, den mangler Google-søket og lokale søk og den kan ikke brukes som håndfri. Men den har en knallgod skjerm.

Vi er egentlig ikke i tvil om at vi ville valgt Spirit 687 foran Via 125 til tross for litt dårligere skjerm, litt mer plastfølelse og litt dårligere høyttaler.

Hvis du skal ha en fem tommers skjerm, er Spirit 687 det beste alternativet blant de GPS-ene vi har testet.

Om du klarer deg med mindre skjerm...

TomTom GO Live 820 Top Gear Edition koster imidlertid bare fra rundt 1400 kroner, og her får du de gode Live-funksjonene fra TomTom som viser deg akkurat hvor det er kø og kan vise deg veien rundt. Vi snakker om en GPS som alltid er på internett, og med det er GPS-en mer oppdatert enn de fleste. Mios eneste store fordel i forhold til denne er skjermstørrelsen, men til gjengjeld er skjermen også blassere i Spirit 687.

GO Live 1000 fra TomTom ligger noen hundrelapper høyere i pris, men har en enda bedre skjerm og er mer praktisk å ta inn og ut av bilen. Også her er skjermstørrelsen Mios største mottrekk.

TomTom har en langt større brukergruppe enn Mio, så du kan regne med å blant annet få mer oppdaterte kart gjennom MapShare-funksjonen hos TomTom og oppdatert fotoboksvarsling.

Vi synes både TomTom GO Live 820 Top Gear edition og GO Live 1000 er bedre alternativer enn Spirit 687 til tross for nedgangen i skjermstørrelse.

Les flere GPS-tester »

Les også
TomTom Start 60 og Via 130: Styr unna disse – og kjøp en mobilapp i stedet
Les også
Garmin Nüvi 3597LMT, Nüvi 2497LMT og Nüvi 54LM: Disse GPS-ene snakker med mobilen din
Les også
TomTom Start 25: Koster mer enn den smaker
Les også
TomTom GO Live 1005: Tipp topp toppmodell
Les også
Garmin nüvi 2455LMT: Koster mindre enn toppmodellen
Les også
Garmin Nüvi 30: Denne GPS-en koster bare 600 kroner
Les også
Navionics Marine for Android: Naviger på sjøen med Android
Les også
TomTom GO Live Top Gear edition: Jeremy viser deg veien forbi køene
Les også
Norgeskart - App for navigasjon i skog og mark: Norgeskart – God gratisløsning.
Les også
Norgeskart - App for navigasjon i skog og mark: Norgeskart – God gratisløsning.
Les også
Slik blir fremtidens GPS
Les også
Nå kan GPS-en din få problemer
Les også
Endelig Google Maps-navigasjon i Norge
Les også
Slik fungerer GPS
Mer om
annonse