Til hovedinnhold
TestTomTom Start 25

Koster mer enn den smaker

Legger du på noen hundrelapper får du en mye bedre GPS.

Einar Eriksen

Introduksjon og funksjoner

Vi har nylig testet GPS-er fra både Mio, Garmin og TomTom. TomTom Start 25 er den nest billigste GPS-en vi har hatt på testbenken denne uken, etter Garmin nüvi 30 som bare koster 600 kroner.

Prislappen på Start 25 viser i skrivende stund omkring 1200 kroner og oppover, og med det legger den seg noen få hundrelapper under Garmin nüvi 2455LMT.

For de pengene får du en GPS med fem tommers trykkfølsom skjerm og en minimalistisk design.

Du kan legge til egne fotobokser, men fotoboksvarsling med oppdateringer er ikke inkludert.Foto: Einar Eriksen

IQ Routes – men ikke HD Traffic

TomTom har utstyrt sine toppmodeller med både HD Traffic og IQ Routes. HD Traffic henter inn oppdateringer om trafikkbildet i sanntid gjennom det innebygde SIM-kortet, mens IQ Routes gjør at GPS-en kan "gjette" seg til hvor mye trafikk det er fordi den vet hvor mye trafikk det er historisk på samme tidspunkt.

I Start 25 er det kun IQ Routes som gjelder. HD Traffic er et stort savn for oss etter nylig å ha testet toppmodellen GO Live 1005, men i denne prisklassen kan en ikke forvente live-tjenester.

Bare med IQ Routes alene er Start 25 uansett god på å velge ruter der det ikke er kø. På en mandags morgen vil den kunne lede deg en helt annen vei enn på søndags kveld for å unngå køer. Det viktigste tillegget i HD Traffic, er at uforutsette køer kommer med; for eksempel når det dannes køer på grunn av en trafikkulykke i rushtrafikken.

TMC-antenne er ikke inkludert.Foto: Einar Eriksen

TMC mangler

Start 25 har støtte for å få trafikkmeldinger over radionettet fra for eksempel Statens Vegvesen, men du må kjøpe en TMC-antenne i tillegg. En slik vil TomTom i skrivende stund ha 387 kroner ekstra for.

TomToms rimelige GPS kan heller ikke kobles til en mobiltelefon for å fungere som håndfri. Fotoboksvarsling er heller ikke på plass ut av esken, og er noe du må betale ekstra for. Fotoboksvarsling med oppdateringer koster i skrivende stund 235 kroner i året.

I bruk

Stativet er upraktisk om du skal ha med deg GPS-en ut, eller gjemme den i bilen.Foto: Einar Eriksen
Her er det ingen nyheter i hvordan navigasjonsskjermen ser ut. Kartet kunne gjerne hatt mer topografi.Foto: Einar Eriksen
Du kan velge når du vil kjøre. Men i motsetning til i de dyrere modellene, får du ikke vite hvor det er køer og hvor stor forsinkelsen er i samme slengen.Foto: Einar Eriksen
Hovedmenyen er også kjent og kjær.Foto: Einar Eriksen

GPS-en festes i ruta med en sugekopp, men festeanordninger er ikke den samme praktiske som i toppmodellen GO Live 1005. I stedet sitter sugekoppfestet fast i GPS-en med et kuleledd. For å ta GPS-en ut av bilen når du parkerer må du enten løsne sugekoppen, og dermed utsette sugekoppen og vinduet for støv og dårligere feste senere, eller bryte kulen ut av festet. Og den sitter ganske godt.

GPS-en lades ved hjelp av Micro-USB, og denne må tas ut og settes inn i GPS-en direkte hver gang du skal ha GPS-en ut og inn av bilen.

Dette synes vi er utrolig upraktisk i forhold til de løsningene der strømkabelen er koblet i stativet og GPS-en kan installeres på eller avinstalleres fra stativet på et øyeblikk.

Grei skjerm

TomTom skriver selv på sine nettsider at "berøringsskjermteknologi gjør det både enklere og morsommere å bruke enheten", men i virkeligheten er det en trykkfølsom skjerm (resistiv) som brukes her. I GPS-verdenen er det kun toppmodellene som har fått ekte berøringsfølsom skjerm (kapasitiv).

Skjermen er likevel ikke noe å klage på. Den er lyssterk, gir lite gjenskinn og er skarp og klar.

Kjent og kjær navigasjon

Når du kjører Start 25 i vinduet er det lite som skiller den fra andre TomTom-GPS-er. Og det er greit nok.

Hastigheten din, fartsgrensen, hvor lang tid det tar til du når målet og hva klokken er når du når målet vises på skjermen som standard. Trafikkindikatoren på høyre side er ikke i Start 25, siden Start 25 ikke har HD Traffic.

Ruten vises som den vanlige røde streken på skjermen, mens øvrige veier er hvite. Ikonet nederst i midten er veldig tydelig på hva du skal gjøre som neste manøver og hvor stor avstand det er dit.

I tunneler er Start 25 like god som toppmodellene. Den gjetter hvor fort du kjører, og fortsetter med å gi anvisninger underveis selv om den mangler kontakt med satellittene.

Feltvalgassistent er også på plass, og et virkelighetstro bilde dukker opp og viser deg hvor du skal kjøre på utvalgte steder på store motorveier. På småveier er det imidlertid ikke ofte feltvalgassistenten hjelper deg.

GPS-en bruker tidvis altfor lang tid på å finne posisjonen sin.Foto: Einar Eriksen

Vi synes det tar litt for lang tid før TomTom-GPS-er reagerer når vi svinger i travle bygater, som om GPS-mottakeren sitter på en tilhenger bak bilen. I tillegg er Start 25 til tider veldig treg på å finne posisjonen sin.

Til fots

Med to timers batterilevetid kommer du deg ikke langt til fots med Start 25, og den er heller ikke like tilpasset fotgjengernavigering som Garmins enheter.

Konklusjon

Start 25 er en av de rimeligere TomTom-GPS-ene, og blant de GPS-ene vi nylig har testet er Garmin nüvi 2455 dens nærmeste konkurrent.

Begge disse to mangler litt funksjoner. Start 25-brukere vil kanskje ha trafikkmeldinger og fotoboksvarsling, og dermed går det fort seks hundrelapper ekstra for dette.

Vanskelig å løsne fra bilen

Kjedelig er det også at Start 25 har et veldig upraktisk stativ dersom du skal ta GPS-en ut av bilen (eller gjemme i hanskerommet) for å ikke invitere innbruddstyver.

Da vi testet TomTom Via 120 og 125 syntes vi GPS-ene var for dyre, men nå har disse fått mye snillere prislapper. Via 120 får du for bare rett over tusenlappen, mens Via 125 med større skjerm koster fra 1500 kroner. Vi synes begge er bedre kjøp enn Start 25, og kan blant annet brukes som håndfri.

Ikke langt igjen til GO Live 1000

Med en prislapp på 1200 kroner og oppover, er det faktisk også bare 800 kroner opp til toppmodellen GO Live 1005. Toppmodellens lillebror GO Live 1000 koster bare 600 kroner mer enn Start 25 i skrivende stund.

For bare 600 kroner mer får du altså live-funksjoner og fotovarsling (ett år inkludert), en bedre skjerm av den berøringsfølsomme typen, trafikkmeldinger over radionettet og et langt mer praktisk stativ der du kan hekte av og på GPS-en uten bannskap.

Start 25 er en helt grei GPS, men vi er ikke i tvil om at vi ville lagt på 600 kroner for GO Live 1000 eller 800 kroner for en GO Live 1005 med større skjerm. Hvis du virkelig skal slå på stortromma, kan kanskje Garmin nüvi 3590 være aktuell – spesielt om du skal bruke GPS-en til fots også.

For deg som skal bruke GPS-en lite

Dersom du ikke har så veldig mange behov når det gjelder GPS-funksjoner, og bare kommer til å bruke GPS-en en sjelden gang, kan du jo heller se på Garmin nüvi 30 som bare koster 600 kroner.

Mer om
annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her