Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestGarmin nüvi 2455LMT

Koster mindre enn toppmodellen

Trenger du egentlig betale tusen kroner mer for GPS-flaggskipet?

Introduksjon og funksjoner

Vi har nylig testet Garmins toppmodell nüvi 3590LMT. Men er det egentlig vits å kjøpe toppmodellen når lillebror Garmin nüvi 2455LMT koster tusen kroner mindre?

Nüvi 2455 har en 4,3 tommer stor skjerm av den trykkfølsomme typen, i stedet for den berøringsfølsomme femtommeren hos toppmodellen. Vi skal se nærmere på denne teknologiforskjellen på neste side, men i korte trekk er skjermen noe bedre i toppmodellen – og større.

Designen må også sies å bære et mer eksklusivt preg hos toppmodellen. I stedet for en heldekkende glassoverflate over den tynne nüvi 3590 har du i nüvi 2455 en plastramme med "pianolakk" rundt den trykkfølsomme skjermen.

Mens ladingen i toppmodellen skjer gjennom en ledning festet i stativet, i tillegg til micro-USB for å kunne lade utenfor bilen, har nüvi 2455 bare en Mini-USB-port på baksiden som du må plugge ladekabelen inn i hver gang du plasserer GPS-en i frontruta.

Det er lett å løsne og feste GPS-en fra stativet sitt.Foto: Einar Eriksen

Ingen live-funksjoner

Toppmodellens live-funksjoner (som riktignok koster ekstra) har ikke funnet veien til lillebroren. Dermed har du ikke tilgang til sanntidsoppdateringer om køer og andre hendelser i trafikken via Garmins eget system, 3D Live Traffic. Her mangler det "Smartphone Connect"-systemet, og dermed får du heller ikke tilgang på væroppdatering eller lokalt søk fra Gule Sider. Du får heller ikke tilgang til å se veikameraer på GPS-skjermen.

TMC-antenna er på ladeledningen, og du kan plugge inn en ekstraantenne for bedre dekning. Denne festes så med sugekopper til frontruta.Foto: Einar Eriksen

TMC er imidlertid på plass, med den ekstra antennen som gir god dekning for veimeldinger over radionettet.

EcoRoute er en funksjon som lar deg plotte inn drivstofforbruk og pris, og du får opp grafer, tips og annen moro som skal hjelpe deg å spare på drivstoffet. Turplanlegger ligger også i program-menyen, og av en eller annen grunn er det også en egen liten funksjon som lar deg navigere tilbake til forrige parkeringsplass inne i denne menyen.

trafficTrends

TomTom og Mio har begge funksjonen IQ Routes i flere av sine GPS-er. Det gjør at GPS-en vet hvor lang tid det tar å kjøre en rute søndags kveld, og hvor lang tid det tar å kjøre den samme ruten en mandags morgen når det er kø. Garmin har også kommet opp med en lik tjeneste som de kaller trafficTrends. Her kommer informasjonen fra Destia Traffic, og du kan oppdatere GPS-en fire ganger i året med ferske data.

Dataene samles fra både GPS-brukere, telefonbrukere, radio, nyhetsstasjoner, historiske data og trafikksensorer.

Du må ha egen håndfri

Nüvi 2455 kan ikke kobles til mobiltelefon, og kan altså ikke brukes som håndfri når du kjører slik som mange GPS-er i denne prisklassen kan. Heldigvis finnes det et vell av egne håndfrier som gjør jobben langt bedre enn GPS-er. Les tester av håndfrier her »

På neste side ser vi nærmere på hvordan nüvi 2455 er å bruke.

I bruk

I tunneler går GPS-en i nattmodus automatisk.Foto: Einar Eriksen

GPS-en festes i ruta med en sugekoppdel som ender i en kule, og herpå fester du GPS-holderen. Denne er utformet slik at det er lett å ta GPS-en inn og ut av holderen, men USB-kabelen er koblet rett i GPS-en og utgjør en ekstra hindring.

En boks på strømledningen sørger for at du mottar trafikkmeldinger over radionettet (TMC). En ekstra antenne følger også med, og sørger for at du får enda bedre TMC-dekning.

Trykkfølsom skjerm

I mobilverdenen er trykkfølsomme (resistive) skjermer, der du fysisk trykker ned det øverste laget over skjermen, gammeldags. I GPS-verdenen er det bare toppmodellene som har berøringsfølsomme (kapasitive) skjermer i stedet.

Fordelen til berøringsfølsomme skjermer i forhold til trykkfølsomme skjermer er først og fremst at de berøringfølsomme skjermene ikke har en en film ytterst for å registrere trykk. Filmen svekker skjermbildet, og det merkes når du setter nüvi 2455 ved siden av nüvi 3590.

De berøringsfølsomme skjermene åpner også for å kunne ha en heldekkende glassoverflate i stedet for den myke overflaten som vi finner hos nüvi 2455. Hos nüvi 2455 er det en plastramme med "pianolakk" rundt skjermen.

Fordelen ved den trykkfølsomme skjermen er at du kan få ekstra presisjon ved å trykke med fingerneglen, noe som er ekstra aktuelt når GPS-en er festet i vinduet over dashbordet og du skal treffe bokstavene i et fulltastatur.

Denne skjermen er velkjent på Garmins GPS-er.Foto: Einar Eriksen

Samme inntasting som toppmodellen

Et søkefelt øverst er altomfattende, noe som er veldig praktisk. .

Du kan velge mellom hjem, adresse, restauranter eller en rekke andre interessepunkter når du skal søke etter et sted å navigere til. Som i toppmodellen er det også plassert et søkefelt øverst, som vi synes er helt genialt. Her kan du skrive inn hva som helst, og det fungerer som regel bra. Du kan for eksempel skrive inn "Rema 1000", "pizza" eller en adresse.

I Garmin nüvi 30 får du opp en adresse i alfabetisk rekkefølge hvis du velger å søke overalt uten å spesifisere by eller postnummer først. Gjennom det nye søkefeltet i nüvi 2455 får du de nærmeste stedene først. Befinner du deg i Tromsø og skal til Storgata, skal du sannsynligvis ikke til Storgata i Ålesund.

Kartet er bedre i toppmodellen nüvi 3590LMT.

Kartet i nüvi 2455 er ikke like bra som i nüvi 3590. Du får ikke opp utvalgte bygninger i 3D, slik du gjør i toppmodellen, og når du blar i kartet er det 2D-modus som gjelder. Det hakker også litt mer når du blar i kartet.

Noe vi likte veldig godt med kartet i nüvi 3590 er at du får sett fjell og lignende topografi mens du blar rundt i kartet. Det gjør det fantastisk enkelt å forstå hvor du er mens du blar rundt i kartet.

Når du kjører er informasjonen på skjermen lett å forholde seg til.

Når du navigerer har du stort sett de samme symbolene som hos toppmodellen, og det meste unntatt selve kartet er prikk likt. Det er enkelt å se hva du skal gjøre i neste sving. En av boksene nederst viser farten din og fartsgrensen mens du for den andre boksen kan velge innhold selv – for eksempel når du ankommer reisemålet, avstanden til reisemålet, reiseretning, høyde over havet og en rekke andre alternativer.

For de stedene GPS-en ikke vet fartsgrensen, får du mulighet til å selv legge inn fartsgrensen ved å trykke på +-symbolet.

Trafikkinformasjonen kommer fra TMC-systemet.Foto: Einar Eriksen
Trykker du på "Hvor er jeg?", får du vite akkurat det.

Å sjekke trafikkinformasjonen (TMC), dempe lyden eller stoppe navigering er lett tilgjengelige gjøremål via snarveistaster på siden av skjermen. En rekke andre funksjoner er tilgjengelig gjennom et trykk nederst til høyre på skjermen. Her finner du trafikkinformasjon, demping av lyd, stoppe navigasjon, omkjøring (ved veisperring for eksempel), avkjøring med service eller "hvor er jeg?". Blar du videre nedover finner du en rekke andre funksjoner som kanskje ikke er like viktig å ha lett tilgjengelig, som endring av lysstyrke eller endring av hvilke kartlag du vil se.

Nüvi 2455 slår seg av når du stopper bilen og aktiveres når du starter bilen igjen, så lenge bilen din bryter strømmen til sigarettenneruttaket når du stopper bilen.

Toppmodellen fikk mye skryt for godt brukergrensesnitt og god flyt i menyene. nüvi 2455 har de samme menyene, men med resisitiv trykkfølsom skjerm i stedet for kapasitiv berøringsskjerm mister vi litt flyt. I tillegg er lillebroren tregere enn toppmodellen, og kartet er ribbet for noen av de beste godbitene – visning av topografi og 3D-bygninger.

Brukergrensesnittet i nüvi 2455 er helt topp, men du får bedre flyt i toppmodellen.

God når du går

De nyere nüvi-enhetene imponerer når det kommer til fotgjengermodus. Dersom du navigerer til et sted som er nærme, spør GPS-en om du skal gå eller kjøre. Du kan selv endre grensen for hvor nært du er destinasjonen før GPS-en spør om du vil ta beina fatt.

Toppmodellen snudde automatisk skjermbildet når du snudde enheten rundt, slik at det var lett å holde GPS-en i én hånd under navigering. Det gjør ikke nüvi 2455.

Stemmenavigasjon kan bli bedre

Stemmen i GPS-en maser ikke for mye, og du får tydelige anvisninger. Men atter en gang lar vi oss irritere av en elendig "datastemme" som ikke låter naturlig i det hele tatt. Det fungerer, men datastemmen kommer ikke til å imponere noen passasjerer.

Konklusjon

Med Garmin nüvi 2455 i frontruta kommer du deg fra A til B. Skjermen er større enn hos minstemann nüvi 30, og menyene er mye av det samme som i toppmodellen nüvi 3590.

Er toppmodellen verdt 1000 kroner ekstra?

Det er lang vei mellom nüvi 2455 og toppmodellen. Bedre flyt i menyene, kart som viser topografi og bygninger i 3D og mulighet for Live-funksjoner er verdt noen ekstravakter på jobben. I tillegg får du flere funksjoner i toppmodellen.

Hvis du skal ha en Garmin-GPS, er vi altså klar på vår anbefalning om å legge på den ekstra tusenlappen. Skal du bare ha en GPS for "nødstilfeller" bør du kanskje heller se på Garmin nüvi 30 som bare koster 600 kroner og som likevel gjør jobben.

TomTom er en sterk konkurrent

Garmin nüvi 2455 plasserer seg i samme prisklasse som Mio Spirit 687 og TomTom GO Live 820 som vi testet (som Top Gear Edition) for kort tid siden.

Mio Spirit 687 har en fem tommer stor skjerm og flere funksjoner, men den står litt ustødig i frontruten, skyvebryteren på toppen gjør at du resetter GPS-en i tide og utide og GPS-en er treg i menyene. Det er altså ikke førstevalget.

TomTom GO Live 820 (Top Gear Edition) gir deg live-funksjonalitet slik at du kan se hvor det er køer på veiene i sanntid, og både menyene og navigeringen fungerer helt strålende. Prisen på TomTom GO Live 820 ligger på 1500 kroner og oppover. Hvis budsjettet ditt stopper her, er det GO Live 820 vi anbefaler.

Hvis du sparer litt til

Hvis du er ute etter en skikkelig toppmodell, kan vi på det varmeste anbefale Garmin nüvi 3590LMT som koster tusen kroner mer enn lillebroren. Her har vi veldig lite å klage på, og prisen er den eneste virkelige haken. TomTom GO Live 1000 er også en toppmodell du bør sjekke ut. Her får du helt fabelaktige live-funksjoner til en pris som ligger midt mellom nüvi 2455 og nüvi 3590.

Alt i alt er nüvi 2455 en helt grei GPS, men den koster for mye i forhold til de sterke konkurrentene.

Les også
Garmin Nüvi 3597LMT, Nüvi 2497LMT og Nüvi 54LM: Disse GPS-ene snakker med mobilen din
Les også
TomTom Start 25: Koster mer enn den smaker
Les også
Garmin Nüvi 30: Denne GPS-en koster bare 600 kroner
Les også
Mio Spirit 687: Rimelig GPS med stor skjerm
Les også
Garmin Nüvi 3590LMT: Perfekt når du fortsetter turen til fots
Les også
– Ta en u-sving!!!
Les også
TomTom GO Live Top Gear edition: Jeremy viser deg veien forbi køene
Les også
Slik fungerer GPS
Les også
Tomtom Go Live 1000
Mer om
annonse