Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestTomTom GO Live 1005

Tipp topp toppmodell

Men er den bedre enn Garmins GPS-flaggskip?

Introduksjon og funksjoner

TomTom GO Live 1005 er TomToms toppmodell. Den skiller seg fra GO Live 1000 med sin 5 tommers store skjerm mot lillebrorens 4,3-tommer. Det gir svært god oversikt når du kjører, noe vi skal se nærmere på senere.

Designmessig er de to toppmodellene like, men femtommeren er større og tyngre. I forhold til Garmins tynne og hendige toppmodell, nüvi 3590, er GO Live 1005 et beist. Den egner seg dårlig til å stikkes i lomma for videre navigering til fots etter at du har parkert bilen.

Overflaten har fått en nesten heldekkende "glass"-plate. Store deler av baksiden er dekket av metall, mens plast på toppen og på siden er nødvendig for GPS-dekningen.

Live

I likhet med flere av TomToms GPS-er av større kaliber, har GO Live 1005 et innebygget SIM-kort. Gjennom dette har den kontakt med andre brukere av TomToms GPS-er. En av tjenestene som drar nytte av dette er HD Traffic. Tjenesten gjør at du i sanntid kan se hvor det er køer og hvor stor forsinkelse disse vil skape på kjøreruten din. GPS-en vil ta disse dataene med i beregningen for å gi deg den raskeste ruten.

Er det mye kø på E6 på grunn av påsketrafikken, kan med andre ord HD Traffic vise deg veien for å unngå køene.

Rød farge betyr veldig saktegående mens oransje farge illustrerer at det går litt fortere unna. Prikkene flytter seg slik at du ser hvilken vei køen går.Foto: Einar Eriksen
Foto: Einar Eriksen
Foto: Einar Eriksen

IQ Routes er en funksjon som gjør at også historiske data tas med i beregningen av hvor det er køer. Dermed vet GPS-en at det er kø på Ring 3 på en mandags morgen, og leder deg utenom hvis det går raskere.

Det innebygde SIM-kortet gjør også at du kan søke på Google etter for virksomheter. Du kan for eksempel søke etter "Telehuset" eller "Elkjøp", og bli ledet til nærmeste butikk.

Værmeldingstjeneste er også på plass. Takket være kommunikasjonen med omverdenen, får du automatisk vite været på destinasjonen du navigerer til for den tiden når du parkerer bilen der. Det er spesielt kjekt hvis du skal kjøre langt på bilferie. Da får du værmeldingen for hvert stoppested på forhånd allerede når du begynner å kjøre.

Nå kan du også motta kartoppdateringer mens du sitter i bilen. Du kan velge om GPS-en skal ta inn kartoppdateringer direkte fra andre brukere, eller om du bare vil ha kartoppdateringer som er verifisert av en annen bruker eller kun kartoppdateringer verifisert av TomTom.

Å si ifra om endringer i veinettet går også på et øyeblikk når GPS-en er tilkoblet internett hele tiden, så du trenger ikke koble GPS-en til PC-en for å få det til. Du kan også melde ifra om faste eller mobile fotobokser.

Det innebygde SIM-kortet er aktivert i ett år uten at det koster noe. Når året er omme må du betale 49 kroner i måneden om du vil fortsette med abonnementet og få videre tilgang til live-tjenestene. Uten dette abonnementet vil du miste de SIM-kortbaserte tjenestene.

TMC

Selv om GPS-en har fått internettilgang, er ikke det gode gamle trafikkmeldingssystemet over radionettet nedlagt. Her får du vanlige trafikkmeldinger fra eksempelvis Statens Vegvesen. Hvis du navigerer fra Oslo til Bergen får du for eksempel med én gang informasjon om et ras som har gått på E16.

Håndfri

GO Live 1005 er ikke bare en GPS, men også en håndfri. Den synkroniserer seg over Bluetooth mot mobiltelefonen din, og du kan enkelt ringe ut eller besvare anrop med ved å trykke på GPS-skjermen. Ved hjelp av Google-søket får du også opp telefonnumre til forretninger, slik at du kan booke et bord på nærmeste Michelin-restaurant i en fei.

Lyden er god i din ende av samtalen, mens den er litt dårligere hos motparten. Vi foretrekker å bruke en dedikert håndfri.

I bruk

Monteringsløsningen er god.Foto: Einar Eriksen

TomTom har utstyrt GO Live 1005 med et veldig godt stativ med ledningstilkobling. Her er det enkelt å ta GPS-en ut og inn av bilen uten å røre stativet eller ledningen. Det er også enkelt å ta ledningen med deg om du trenger denne.

Enda bedre hadde det vært om GPS-en hadde en Micro-USB-port. Da hadde du ikke trengt å ta USB-kabelen inn og ut av bilen for å koble GPS-en til PC-en.

Når du stopper bilen slår GPS-en seg av, og når du starter bilen slår den seg på igjen. Dette er en veldig praktisk funksjon hos TomTom og Garmin, men som Mio av en eller annen grunn ikke har i sine GPS-er.

Stor og god skjerm

Årsaken til at fremsiden kan ha en heldekkende hard overflate, er at skjermen under er av den berøringsfølsomme typen. Det betyr at du ikke trenger å fysisk trykke ned det ytterste laget i skjermen, men lett berøring holder. Dette gjør at menynavigering og utseendet er mer elegant, og den eneste ulempen er at du ikke kan trykke på skjermen med en fingernegl eller andre gjenstander.

Den store skjermen sørger for god oversikt.Foto: Einar Eriksen

Skjermens oppløsning er på 480 x 272 piksler. Når disse fordeler seg over en fem tommer stor skjerm er det mulig å se pikslene når du holder GPS-en nært deg. Når GPS-en står på dashbordet merker du imidlertid ikke noe til dette.

Skjermen reflekterer litt mer lys enn vi skulle ønske. Når vi bruker den utendørs er det litt vanskelig å se skjermen midt på dagen, selv når det er overskyet. Får du midnattsola inn bilvinduet, blir det sannsynligvis vanskelig å se GPS-skjermen.

At skjermen måler fem tommer i diameter gjør at du får svært god oversikt når du kjører. Vi kunne imidlertid ønsket oss bedre kart. For eksempel har Garmin lagt inn topografi og bygninger i 3D i sin toppmodell nüvi 3590.

Her ser du Garmin nüvi 2590 til venstre og TomTom GO Live 1005 til høyre. .Foto: Einar Eriksen
Når du skal navigere til et sted kan du enkelt se når du er framme, og du kan på forhånd velge reisetidspunkt.Foto: Einar Eriksen
Foto: Einar Eriksen

Enkel navigering

Når du kjører får du vite hastigheten, fartsgrensen, hvor lenge det er til du når målet ditt, hva klokken er når du når målet ditt, samt en indikator som viser trafikken på ruten. Sistnevnte viser både hvor på ruten det er stans i trafikken og hvor stor forsinkelse det medfører.

Ruten vises som en rød strek på skjermen, og et stort ikon nederst i midten viser den neste manøveren.

Når du skal kjøre av en større motorvei kommer gjerne feltvalgassistenten frem og viser hvilket felt du skal ligge i. Denne fungerer på store motorveier, men ikke ofte på småveier.

I tunneler følger GPS-en godt med ved å "gjette" hvor fort du kjører, og dermed får du gode anvisninger også her. I nyere Garmin-GPS-er går skjermen automatisk i nattmodus når du kjører i tunneler, noe vi synes TomTom gjerne kan kopiere.

Som vi ofte klager på i tester av TomTom-GPS-er synes vi igjen at det tar litt for lang tid fra vi svinger til GPS-en har skjønt hva vi har gjort. Den henger litt etter, og det kan være plagsomt i bygater hvor du skal svinge i en eller annen retning rett etter forrige sving.

Stemmeanvisningene fungerer bra. Her er stemmen mye mer sammenhengende enn både i Garmins konkurrerende toppmodell, nüvi 3590, og Mio Spirit 687. Vi påpeker at vi nå snakker om de norske forhåndsinstallerte stemmene.

Slås av Garmin til fots

Vi synes GO Live 1005 fungerer helt greit til fots, men når Garmin nüvi 3590 er mye mindre og hendigere, samt vrir skjermen automatisk når du vrir GPS-en, må TomTom se seg slått. nüvi 3590 er mye mer praktisk når du skal navigere til fots.

Batterilevetiden er dessuten bare to timer i bruk uten strømtilkobling, noe som knapt holder til å gå fra bilen og til destinasjonen og tilbake.

Konklusjon

For kjøring i store byer er TomTom GO Live 1005 et veldig godt verktøy. Å vise deg veien fra hvor du befinner deg og til en inntastet adresse kan en hvilken som helst GPS, men å vite hvor det er kø og hvor mye forsinkelse det skaper, så vel som å vise hvilken vei du bør kjøre for å unngå køen, er egenskaper du bare finner i påkostede GPS-er.

Veldig god å ha i byen

I GO Live 1005 ser du akkurat hvor køen starter og slutter på kartet, og disse markeringene fungerer overraskende bra. På høyresiden av skjermen ser du hele tiden når du kommer til å treffe en kø på ruten din og hvor stor forsinkelse det innebærer. Det er en fantastisk praktisk funksjon når du kjører i nærheten av en stor by i rushtiden.

At GPS-en er på nett sørger også for at du kan søke etter steder ved hjelp av Google, eller sjekke værmeldingen.

Live-funksjonene er abonnementsbasert. Du får abonnement for ett år når du kjøper GPS-en, og deretter må du betale 49 kroner i måneden.

Lignende live-funksjoner har også Garmins toppmodell, nüvi 3590, mot betaling. Les testen av nüvi 3590 »

Gode anvisninger på stor skjerm

Ut over dette er GO Live 1005 også god på vanlig navigasjon. Den har gir tydelige anvisninger til både øye og øre og den fem tommer store skjermen gjør at du får god oversikt.

Kartet kunne imidlertid vært bedre. Garmin nüvi 3590 viser for eksempel litt topografi og noen bygninger i 3D, noe som gjør det enklere å plassere seg på det kartet du har i hodet.

Garmins toppmodell er dessuten bedre i fotgjengermodus. Du kan holde GPS-en vertikalt i hånda, den er mindre og lettere og navigasjonsfunksjonene er bedre tilpasset fotgjengere.

Ellers synes vi responsen når vi svinger også kunne vært bedre. Pilen på GPS-en henger alltid litt, slik at en skulle tro GPS-mottakeren var montert på en campingvogn. Dette merker vi oss imidlertid bare i de trange bygatene, der vi skal svinge flere ganger rett etter hverandre.

Kongen av trafikk

GO Live 1005 er kanonbra i trafikkerte storbyer, og ekstrafunksjonene fungerer utmerket. Imidlertid er Garmins toppmodell bedre for fotgjengernavigering og kartene er noe bedre.

Garmin nüvi 3590 koster i skrivende stund fem hundre kroner mer enn GO Live 1005, og om vi måtte velge en bilnavigator ville vi på bakgrunn av dette og de gode live-funksjonene vippet mot TomTom. Dersom du skal bruke GPS-en som fotgjenger også, bør du utvilsomt punge ut en femhundrelapp mer for nüvi 3590. Da får du også bedre kart, og en slankere og lettere GPS.

Les også
Garmin Nüvi 3597LMT, Nüvi 2497LMT og Nüvi 54LM: Disse GPS-ene snakker med mobilen din
Les også
TomTom-appen oppgradert
Les også
Garmin Nüvi 30: Denne GPS-en koster bare 600 kroner
Les også
Mio Spirit 687: Rimelig GPS med stor skjerm
Les også
Garmin Nüvi 3590LMT: Perfekt når du fortsetter turen til fots
Les også
– Ta en u-sving!!!
Les også
TomTom GO Live Top Gear edition: Jeremy viser deg veien forbi køene
Les også
Slik fungerer GPS
Les også
Tomtom Go Live 1000
Mer om
annonse