Nå kommer det VR-skjermer som skal fjerne «netting-effekten»
Japansk selskap lager skjermer beregnet på VR med ekstra høy pikseltetthet.
En av de mange tekniske utfordringene som må løses før VR-teknologien kan sies å være i «mål» er å heve pikseltettheten på de små VR-skjermene til et nivå som fjerner den såkalte nettingeffekten. Nå er langt bedre VR-skjermer på vei.
I en pressemelding har det japanske selskapet Japan Display nemlig kunngjort at de har startet utviklingen av skjermer med en størrelse på 3,42 tommer og en oppløsning på 1440 x 1700 piksler.
Mye høyere enn Oculus Rift
Dette gir skjermene, som altså er spesifikt designet for VR-briller, en pikseltetthet på solide 651 piksler per tomme. Dette er markant høyere enn for eksempel Oculus Rift-brillene. Disse opererer med en pikseltetthet på 456 piksler per tomme, som iFixit kom frem til etter å ha undersøkt brillene på nært hold tidligere i år.
Japan Display har vedlagt et illustrasjonsbilde som indikerer at 651 piksler per tomme i vesentlig grad reduserer nettingeffekten om man sammenligner med 400 piksler per tomme, men helt borte er den likevel ikke.
Jobber med enda bedre skjerm
Skjermen benytter ellers en oppdateringsfrekvens på 90 Hz, som er det samme vi finner på både Oculus Rift og HTC Vive. Av andre spesifikasjoner har Japan Displays nye skjerm en lysstyrke på 150 nits, kontrastforhold på 700:1 og en responstid på solide 3 millisekunder.
Japan Display opplyser for øvrig at de også jobber med en VR-skjerm som leverer hele 800 piksler per tomme. Det er ennå uvisst når de nye skjermene vil dukke opp i VR-briller, men det er tydelig at VR-teknologien med dette har begynt å skyte fart for alvor.
Det finnes VR-skjermer med enda høyere pikseltetthet: Sharp har vist frem en prototype som har over 1000 piksler per tomme »
(Via Engadget)