Imponerende tredemølle lar deg «gå» rundt i spill med Oculus Rift
Nytt Kickstarter-produkt gir en komplett VR-opplevelse.
Med lanseringen av Oculus Rift-brillene kan det se ut til at Virtual Reality-fenomenet er i ferd med å livne til for alvor. Det er imidlertid en ting som mangler for å gjøre VR-opplevelsen mer naturlig, nemlig muligheten til å «bevege» deg rundt uten å bruke en kontrollstikke.
Dette har det amerikanske selskapet Virtuix nå rettet på med et nytt Kickstarter-prosjekt som mange VR-entusiaster nok har ventet på, nemlig den 360-graders tredemøllen Omni. Produktet ble omtalt av søsternettstedet Teknofil i mars, men nå foreligger altså alle detaljene.
Komplett VR-opplevelse
Den viktigste nye opplysningen om produktet er at det er fullt ut kompatibelt med Oculus Rift-brillene, som vi allerede vet fungerer glimrende.
Det betyr at du nå for eksempel kan ta beina fatt over de enorme landskapene i Skyrim, eller «springe» fra dekning til dekning i Battefield, samtidig som du kan vri på hodet for å observere omgivelsene rundt deg.
Når det gjelder selve produktet har Omni en base som ligner på en satelittskål, med en lavfriksjonsoverflate med små spor. Brukeren benytter spesiallagde sko med tagger som passer inn i sporene for å sikre optimalt grep under spillingen.
For å hindre at brukeren faller er Omni utstyrt med solid støtte, både i form av en ring som brukeren står inni og belter som skal sørge for å holde brukeren trygt på plass. Ringen støtter en vekt på opptil 130 kilogram.
Omni kommer for øvrig også med programvare som måler både avstanden du har gått og antall kalorier du har brukt, noe som kanskje kan motivere sofasliterne til å bruke maskinen som alternativt treningsapparat.
Langt over finansieringsmålet
Produktet har ellers en ytre diameter på 122 cm og veier 50 kilogram. Støtteringen har dessuten justerbar høyde og kan tilpasses personer på mellom 142 cm og 195 cm i høyden.
Tredemøllen er foreløpig relativt rimelig, med en startpris på 249 dollar for et uferdig byggesett. Omni er ennå på prototypestadiet, og ifølge Virtuix blir den endelige butikkutgaven vesentlig dyrere enn dette.
Planen er å starte masseproduksjonen i desember i år, og med tanke på begeistringen hos Kickstarter-publikumet burde det ikke være vanskelig å nå dette målet. Virtuix ville prøve å nå 150 000 dollar innen 22 juli, men allerede nå er finansieringen kommet opp i over 340 000 dollar. Se ellers demonstrasjonsvideoer under.
En løsning som dette ser ut til å passe ypperlig med Oculus Rift:
Vi har testet Oculus Rift – råere blir det ikke »
(Kilder: Kickstarter, via Engadget)