Nyhet

– Kanaler, fjernkontroller og TV-er forsvinner

I forkant av TV- og videokonferansen Over-the-Top i San Jose som avholdes denne uken, ble 50 eksperter på området presentert med intervjuer og spørreundersøkelser om hvordan de tror TV-verdenen vil endre seg de neste 20 årene.

Undersøkelsen ble foretatt av Cisco Systems, og er ment for å kartlegge trender og tendenser i bransjen og markedet. Blant det som kom frem i disse undersøkelsene var spådommer om at tradisjonelle TV-nettverker og måten vi ser TV på vil bli endret til en virkelighet der datamaskiner skreddersyr innholdet for forbrukeren.

Det er viktig å merke seg at dette hovedsaklig dreier seg om teknologi, mens forretningsmodeller og økonomi som er utelatt vil bli tatt opp på selve konferansen. Cisco har samlet og bearbeidet informasjonen om til 10 punkter som oppsummerer det generelle synet blant intervjuobjektene:

Spådommene

1) TV-kanaler vil forsvinne

I stedet får man økt tilgang til on demand-innhold, à la måten vi ser på videoer på YouTube eller hører på musikk gjennom Spotify. Skjermer vil komme utrustet med sofistikerte søke- og navigasjonsmuligheter, noe vi allerede ser tendenser til med Smart TV-teknologien.

2) Vink farvel til fjernkontrollen

Dette er også en type teknologi vi har sett sterke tendenser til i det siste, med for eksempel Microsofts Kinect-teknologi til Xbox 360 og andre skjermer der man vifter med hendene for å kontrollere innholdet.

3) Skjermer overalt

Den tradisjonelle TV-en som et samlingspunkt i stua vil antakelig bli mindre viktig eller forsvinne helt i fremtiden, og man vil få skjermer overalt fra speilaktige typer på veggen til små skjermer på armbåndsuret.

4) 30-sekundersreklamen vil bli historie

Reklameavbrudd irriterer mer enn det engasjerer, og i fremtiden vil man kanskje få mer produktplassering og andre typer subtile reklamer skreddersydd brukeren som ser på, noe liknende det vi ser i filmen Minority Report.

5) Forbrukere blir mer involvert

Gjennom sosiale medier som Facebook, Twitter og blogger kan fansen og andre interesserte involvere seg i en slags iterativ prosess med produsenter av serier og programmer, hvor forslag og løsninger går frem og tilbake.

6) Se sammen virtuelt

Å se sammen virtuelt eksisterer allerede med BD-Live-funksjonen på diverse Blu-ray-filmer, men uten at dette har vært en suksess. Likevel tror 87 prosent av ekspertene at dette vil bli en standard funksjon i fremtiden.

7) Smell-o-vision

Lukt-TV er kanskje den rareste spådommen, og det er antatt at TV-bransjen vil forsøke å nå enda en sans i tillegg til syn og hørsel i fremtiden. Om det blir noe av gjenstår virkelig å se, ettersom luktkino og liknende ikke har tatt av før.

8) Innholdet følger deg

Nok en spådom som har rot i dagens teknologi, denne gangen med tanke på nettskyen. Man vil kunne ta med seg innholdet sitt overalt og se det på TV, bærbar PC og smarttelefoner, men DRM-restriksjoner kan bli et eventuelt problem her.

9) Amatørfilmer øker

Stadig billigere utstyr som avgir profesjonelle eller semiprofesjonelle resultater vil se en økt trend i at amatørfilmer og uavhengige filmer kan slå igjennom via viral markedsføring, samarbeid og finansiering over nett og liknende.

10) Flere virale prosesser

Dette punktet slekter på punkt 5, der forbrukerne blir mer involvert. Når forfattere av TV-serier går tom for ideer, kan de kaste ballen videre til dedikerte fans som for eksempel får en tidsfrist på seg til å fremme fortellingen videre. Det er mye spennende som kan komme ut av dette.

Hvordan tror du fremtiden vil bli med tanke på TV-titting?

(Kilde: Ecoustics/PCMag)

Les også
– Netflix kommer til Norge
Les også
– Om fem år styrer du mobilen med hjernen
Les også
Bytt ut fjernkontrollen med tankekraft
Les også
Netflix kommer til Europa
Les også
Glemmer fjernkontrollen i fryseren
Les også
De fem hotteste Blu-ray-spillerne
Les også
TV-skolen: Alt om Blu-ray
Les også
De beste TV-kjøpene
Les også
En skjerm helt uten kabler
Les også
RiksTV satser ikke på 3D
Les også
Her er laser-TV-en
Les også
Se TV-sendinger med Samsung Galaxy
annonse