– Om fem år styrer du mobilen med hjernen
Her er fem spådommer som IBM mener skal skje innen fem år.
IBM har en rekke spennende teknologigjennombrudd bak seg, og selskapet forventer naturlig nok at det vil skje mye spennende i tiden fremover. For sjette år på rad har de nå publisert fem spådommer om teknologi som de mener skal være oppfylt innen fem år, eller 5in5 som IBM selv omtaler det som.
Du skal lage din egen strøm
Alt som er i bevegelse eller skaper varme på en eller annen måte har energi som man kan utnytte seg. Det være seg sykling, jogging, varmen fra datamaskinen din, vannet som renner i rørene der du bor. Ny forskning skal gjøre det mulig å utnytte stadig mer av denne kinetiske energien.
Du vil aldri trenge et passord igjen
Utseendet ditt er nøkkelen til hvem du er, og snart vil det være nøkkelen til å beskytte deg. Du skal ikke trenge å huske drøssevis med vanskelige passord. Sentrale elementer er ansiktsform, retina og stemmen din. Se for deg at du bare kan gå frem til en minibank, alt du trenger å gjøre er å se på skjermen, så blir retina scannet og du kan ta ut penger fra kontoen din.
Tankelesning kommer
IBM jobber med hvordan man skal koble ulike former for elektroniske enheter som datamaskiner og smarttelefoner til hjernen. Når vi skriver koble så innebærer det en trådløs tilkobling, din egen tanke. IBM mener at de skal få til at telefoner ringer opp noen dersom du tenker på det. Eller de skal få markøren til å flytte på seg dersom du tenker på det.
Det digitale skillet skal forsvinne
IBM mener at mye av skjevheten i verden skyldes hvem som har tilgang på informasjon og hvem som ikke har det. Innen fem år mener de at 80 prosent av verdens befolkning har tilgang på en eller annen mobil enhet. Ting blir stadig rimeligere og dermed vil også stadig nye befolkningsgrupper ha råd til tilgang.
Spam blir viktig for deg
Innen fem år kommer spam-e-posten til å være så spisset mot deg som person at den ikke lenger føles som spam. Samtidig kommer spam-filtrene til å være så gode at du aldri vil bli plaget igjen. IBM ser for seg at datasystemene kan koble det at du har en ledig luke i kalenderen din, med at favorittbandet skal spille der du bor. En e-post sendes deg og du kan få tilbud om å kjøpe billett direkte på mobilen. Eller du er kanskje på reisefot, men så oppdager datasystemene at det er uvær på vei, kanskje du skulle booket om reisen?
(Kilde: IBM)