iPhone-kunder får pengene tilbake
Telenor er i likhet med de andre offisielle iPhone-importørene utsolgt for den populære mobiltelefonen iPhone 3G S. Likevel har flere kunder som har bestilt nye iPhone via Telenors nettsider fått byttet over til et SurfPrat-abonnement – abonnementer beregnet for bruk med blant annet denne telefonen – til tross for at selve telefonen ikke har blitt levert.
En leser informerte oss om dette for et par dager siden, og hevdet at det var urimelig at han måtte bytte til et SurfPrat-abonnement før han hadde fått iPhone 3G S, ettersom dette ikke var noe poeng å ha med sin eksisterende telefon.
Kundene krediteres
Vi spurte Telenor om hva de hadde tenkt å gjøre med saken, og fikk følgende svar:
- Da vi som kjent er utsolgt for iPhone 3G S, har vi fått et lite problem for de kundene som har bestilt telefonen via nettbutikken og samtidig byttet abonnement. Våre systemer har vært innstilt slik at disse kundene har fått nytt abonnement umiddelbart selv om telefonen ikke sendes ut. Telenor vil kreditere samtlige dette gjelder, slik at de ikke får noen økonomisk ulempe ved endringen, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no.
- De vil altså ikke betale en høyere månedspris før de mottar sin nye iPhone. Gjennom dette skal vi unngå at noen får en høyere månedspris enn de ellers har, til tross for at de enda ikke har mottatt sin nye iPhone 3G S, legger Krokan til.
Krokan sier videre at han ikke vet når de får flere iPhone 3G S på lager (ikke bekreftet dato), men at han vil komme tilbake til Mobilen.no med ytterligere informasjon om leveransetid om kort tid.
(Artikkelen fortsettes.)
OPPDATERT:
Samme problem hos Chess
Aftenposten meldte tidligere i dag om at Chess-kunder opplever nøyaktig samme problem i forbindelse med bestilling av utsolgte iPhone 3G S. Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess hevder overfor Mobilen.no at det ikke kom godt nok fram i denne artikkelen hva Chess ville gjøre for å løse problemet, og vil presisere at deres kunder ikke skal lide økonomisk på grunn av at iPhone 3G S for øyeblikket er utsolgt.
- Vi har tre kategorier; de som bestiller nytt nummer, de som porterer, og eksisterende kunder, og vi går nå i dialog med kundene for å finne en løsning. Noen kunder har byttet til iTouch allerede, og de vil bli kreditert, understreker Alvær.
Han sier videre at Chess nå kartlegger hvem som står på deres lister for bestilling av iPhone 3G S, og at de vil ta kontakt med kundene for å høre om de fortsatt ønsker å vente til telefonen blir tilgjengelig, og forhøre hva de ønsker å gjøre i mellomiden.
- Kundene vil få info fra oss, og velge om de fortsatt vil ligge i listen, sier Alvær.
(Artikkelen fortsettes.)
Kan en som har bestilt iPhone fra nettbutikken til Chess velge mellom å beholde sitt eksisterende abonnement eller flytte over til iTouch?
- Ja, det kan vi endre på ganske raskt. Vi ønsker selvsagt å ivareta kundene på best mulig måte, svarer Alvær.
Han vet imidlertid ikke hvilke varianter av iPhone 3G S (hvit, svart, 16 GB, 32 GB) eller hvor mange telefoner som kommer ved neste levering.
- Logistikken følges tett og det er stor fokus på at kundene våre får telefonene sine så fort som mulig, avslutter Alvær.
NetCom er smartere
I motsetning til Telenor og Chess har ikke NetCom satt seg selv i samme situasjon. Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus sier følgende til Mobilen.no:
- At kundene våre skulle bli utsatt for dette var en av de viktigste årsakene til at NetCom ikke valgte å åpne for forhåndsbestilling. Så dette skal ikke være et problem for NetComs iPhone-kunder. Blir du belastet for et abonnement, skal du også ha en ny flott 3G S i lomma, sier Vederhus.