Iphone-håndfri med FM-sender
På toppen av en justerbar svanehals sitter en holder for Iphone. I den andre enden sitter pluggen som skal inn i bilens 12-volt uttak. En ledning med Iphoneplugg kobles til kontakten i bunnen av mobiltelefonen. En kort ledning med 3,5mm plugg i begge ender kobles mellom telefonens lyduttak og universalholderen. Nå er vi klare til å kjøre på tur med håndfri i bilen.
FM-radio
Et display øverst på holderen lyser opp, og viser hvilken frekvens holderen sender på. For lyden fra telefonen overføres til bilens stereoanlegg vi FM-bølger. Ved å stille telefon og radio på samme frekvens strømmer lyden fra mobilen ut av høytalerne til bilstereoen.
Frekvensen på senderen velges med tastene ved displayet.
Førermiljø
Vi testet løsningen i en godt lydisolert Audi A6, og i en alt annet enn godt lydisolert Toyota HiAce med dieselmotoren plassert mellom setene i førerkupeen.
Det første vi merker oss er at det hele ser litt hjemmesnekret ut. Finishen på holderen er ikke akkurat noe designeren vil vinne pris for, med ledninger plugget både her og der.
Svanehalsen er litt for stiv, og gjør det vanskelig å plassere mobiltelefonen der vi helst vil ha den. Verken Audien eller Toyotaen har sigarett-tenneren plassert ideelt for denne type løsning. På Toyotaen kommer telefonen i veien når vi skal gire, mens Audien har uttaket plassert i askebegeret.
I Toyotaen kommer telefonen i veien når vi girer.
Volum
Å spille musikk fra Itunes via bilens stereoannlegg går greit. Vi må riktig nok skru opp volumet på stereoanlegget en god del mer enn når vi hører på radio. Da er volumet på mobiltelefonen også satt på topp.
Vi hadde regnet med en del vibrasjoner i holderen. Den har tross alt lang hals og tungt hode, og det eneste festet er selve kontakten. Men det går bedre enn forventet. Selv i Toyotaen, som på lavt turtall har visse fellestrekk med en kjempevibrator, er skjermen grei å lese. Da er det faktisk et større problem med Audien, der selve kontakten er løs.
Samtale
Så er det tid for å prøve løsningen som håndfrisett. Vi ringer opp flere kontakter og prater i vei. Lyden i bilens høyttalere er klar, mens personene vi snakker med klager over en del støy.
Men støyen er ikke konstant. Ved å flytte litt på mobilen endrer lyden seg, og iblant får vi høre at kvaliteten i den andre enden er riktig så god. Vi merker det selv også, for det er som om telefonen slår inn på radioen. Så lenge vi hører musikk er støyen borte, men så snart vi ringer til noen kommer den tilbake. Igjen kan vi bli kvitt mye av støyen ved å flytte litt på telefonen.
Dette støyproblemet er det samme i begge bilene.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Musikk går bra. Men kontakten i Audien er løs og kan snurres rundt. Dermed er den dårlig egnet til å holde håndsettet i ro.
Siden det ikke er noen mikrofon i holderen, så må vi bruke mikrofonen på telefonen. I Audien går det greit, mens vi i Toyotaen må heve stemmen for å overdøve motorlyden. Men i begge tilfeller klarer vi å gjøre oss forstått.
Rom for forbedringer
Vi konkluderer med at vi helst så at produsenten fant en bedre måte å plassere holderen på. Et sugekoppfeste slik vi ser på mange GPS-løsninger hadde gjort det enklere å finne en gunstig plassering. En spiralledning til 12V-uttaket ville hindre ledningen i å bli hengende og slenge.
Slik løsningen er nå er den langt fra ideell, men du får i det minste hørt musikk og ladet mobilen mens du kjører. Og tross alt er det bedre å bruke en slik håndfriløsning enn å ikke ha håndfri i det hele tatt.
I alle fall om du klarer å plassere telefonen på en slik måte at du slipper å måtte fikle med holderen mens du kjører.