Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Casio EX-ZR100

Solid produkt, på flere enn én måte.

Innledning

Casio Exilim EX-ZR100 er en lommemodell med lang zoom og spennende muligheter for høyhastighetsfoto og –video. La oss ta en nærmere kikk.


Fysisk
kamerahuset har en tradisjonell design, og likner veldig på Sony HX7V. Dessverre har Casio også den samme litt uheldige plasseringen av blits og mikrofon. Likevel virker Casio kamera mer solid. Det har store og gode knapper og finishen i matt grå gir et kvalitetsinntrykk.

ZR100 veier 204g inkludert batteri og minnekort.

Til å være såpass lite er vi imponert over at Casio har fått plass til 12,5x optisk zoom, tilsvarende 24-300mm. Lysstyrken er også helt bra til å være på et så langt zoomobjektiv.

Batterikapasiteten er langt høyere enn på andre kameraer i klassen, og kombinert med en ordentlig batterilader, er dette en løsning vi liker godt.

Skjermen er på 7,6cm (3 tommer) og er helt vanlig på alle måter. Det eneste vi henger oss opp i er at noe av informasjoen på skjermen til tider virker tilfeldig og mangelfull.

Ikke nok med 12,5x zoom? Les testen av Canon SX30 IS med 35x zoom.

I bruk
Kameraet er meget velutstyrt med funksjoner for både lek og mer seriøs fotografering. Her er det høyhastighetsvideo, panorama, en super makrofunksjon, manuelle muligheter, gode funksjoner for fotografering i mørket og så videre. Ikke minst har kameraet en god HDR-funksjon.

Kjent og velfungerende design og layout.

Autofokusen er presis og rask og står ikke tilbake for noe annet vi har testet i det siste. Vi kunne ønske oss litt rasker oppstartstid, men seriebildehastigheten er ikke mindre enn formidabel. Med en hastighet på inntil 40 bilder pr. sekund etterlater den konkurrentene i startgropen.

Brukervennligheten og ergonomien fungerer i stor grad. Pass på så du ikke får en finger foran blitsen eller foran den venstre mikrofonen. Noen lite gjennomtenkte pussigheter er det også, men ikke veldig alvorlig.

Les også: Test: Avanserte kompaktkameraer

Bildekvalitet
Casio gjør det bra på bildekvalitet. Ikke helt i toppen, men stort sett så bra at du må jobbe for å se forskjell. Unntaket er hjørneskarphet, som er noen hakk under det den burde være.

Trenger du høyere bildekvalitet? Les testen vår av hybridkameraer

Konklusjon
Casio har levert et kamera som fungerer, og det fungerer bra, og så vidt vi har kunnet avgjøre, fungerer det bra i så godt som alle sammenhenger. Det er hetl suverent på høyhastighetsfoto og -video, men har så få store svakheter at det det blir lett å like.

Les også testen av disse sammenliknbare kameraene:
Sony DSC-HX7V
Canon Ixus 310 HS

Fysisk

Casio var lenge en outsider innen digitalkameraer. De var mest kjent for å lage kalkulatorer, og mange mente de burde holdt seg til det. Men de siste årene har det skjedd mye, og Casio er i dag en produsent som lager spennende modeller som tilbyr ting andre ikke har, og leverer generelt høy kvalitet.

Tradisjonelt og velfungerende design.

Kamerahuset likner svært mye på Sony HX7V i størrelse og plassering av knapper og brytere, men også plassering av blits, mikrofon, objektiv og så videre. Det hadde vært helt fint hvis vi likte den plasseringen, men det er fare for at du dekker både blitsen og venstre mikrofon med fingrene, hvis du ikke passer deg.

På høyre side har du et grep som er gummibelagt på “innsiden”. Vi kunne ønsket oss gummi rundt hele, men kameraet ligger likevel godt i hånda. Finishen er matt mørkegrå, og gir et seriøst inntrykk, og vi tror den tåler mye mer enn for eksempel Ixus 310 HS. Kameraet finnes også i hvitt.

På toppen av kameraet finner vi naturligvis utløserknappen. Zoombryteren ligger rundt utløseren, noe vi synes er en bra løsning. Du finner også et kommandohjul, der du finner de ulike modusene du kan sette kameraet i. Til slutt er det en stereomikrofon som brukes ved videoopptak, og midt mellom høyre og venstre mikrofon finner du en “HS”-knapp for å sette kameraet i “turbomodus”.

På baksiden har du de vanlige knappene i tillegg til en fireveisknapp. Det er også en knapp som manualen kaller REC, som har et kamera som symbol, som vi ennå ikke helt har sett poenget med, men kommer tilbake med mer hvis det dukker opp noe i løpet av testen.

Byggekvaliteten virker upåklagelig, og knapper og brytere er faste og gir god respons.

Det er ikke bare størrelse og design som likner Sony HX7V. Vekten er omtrent den samme, 204g inkludert batteri og minnekort.

Vi var imponert over Sonys 10x zoom i et så lite kamera. Casio har presset inn 12,5x zoom i et kamera av samme størrelser. Det betyr brennvidder tilsvarende 24-300mm f/3.0-5,9. Det betyr bedre vidvinkel, bedre tele og stort sett bedre lysstyrke. Dette er bra!

Zoomen kan stilles ganske nøyaktig med mange trinn, og motoren er rask og stillegående. Hvis du tar opp video helt uten annen lyd, vil du nok kunne høre zoommotoren, men det skal lite til før den drukner i annen lyd. Kameraet har bildestabilisator.

Vi fant ingen offisielle tall for batterikapasiteten til ZR100, men det norske kontoret sier på forespørsel at de “tror den skal være 450-500”. Hvor vidt det er offisielle CIPA-tall eller ikke, vet vi ikke, men Casio har tidligere hatt modeller med suveren batterilevetid, så vi tviler egentlig ikke på disse tallene.

Casio har valgt samme ladeløsning som Canon Ixus 310HS med separat lader, som gjør at du kan ladet ett batteri mens du bruker et annet. Vi liker den løsningen, og når Casios batteri varer like lenge som to og et halvt batteri fra Canon, kan vi ikke si oss annet enn fornøyd. Noe av årsaken er selve batteriet, som er meget kraftig. Det bærer betegnelsen NP-130 og er på 3,7V og 1800mAh.

Skjermen er på 7,6cm (3 tommer) og har en oppløsning på 460 800 punkter. Det er halvparten av Sonys skjerm har, men den framstår likevel som meget skarp, og har god kontrast og innsynsvinkel.

Det er stort sett godt med informasjon på skjermen, og du kan få histogram i sanntid, men enkelte ting mangler. Dersom du setter kameraet i blenderprioritet, får du ingen opplysning om lukkertid, ISO-verdi eller blender(!) når du har valgt Auto-iso. Velger du ISO-verdi manuelt, får du også opp lukkertiden. Vi forstår ikke helt logikken bak dette.

Kameraet har ingen optisk eller elektronisk søker.

På neste side ser vi på hvordan kameraet er i bruk.

I bruk

Casio er flinke til å utnytte kameraets ressurser til å gi oss funksjoner. Særlig på høyhastighetskameraene sine, slik som ZR100, får vi muligheter som man ikke umiddelbart tenker på men som den høye hastigheten muliggjør.

En av de vi liker best er en nattbildefunksjon, der kameraet tar en rekke bilder på kort tid, som det setter sammen til ett skarpt bilde. Det er bedre enn ett bilde med lang lukkertid, da det lett blir uskarpt, eller ett bilde på høy iso-verdi, da det får mye støy.

Casios funksjon “Best shot” er egentlig det vi kaller motivprogrammer. Her er det et stort antall å velge blant, både for stillbilder og video. Det er også en mulighet for å lage sine egne.

Kameraet har en panoramafunksjon, tilsvarende det Sony har, der du holder utløseren nede mens du beveger kameraet over det området du vil ha bile av. Så setter kameret det sammen til ett bilde med inntil 360 graders vinkel. Kameraet bruker antakelig videofunksjonen når den lager panoramabilde, for hvis du panorerer horisontalt, er største bildehøyde 1080 piksler, men hvis du panorerer vertikalt er det 1920 piksler. Den aksepterer ikke at du holder kameraet på høykant mens du panorerer vertikalt, dessverre.

Her er et 180 graders panorama. For 360 grader vil kameraet benytte flere bilder og gjøre bildet enda bredere.

Best selection er en fiffig funksjon av høyhastighetsmulighetene. Kameraet tar en rekke bilder i serie, og basert på skarphet, ansiktsuttrykk og liknende, plukker den automatisk ut det beste bildet. Fungerer best på portretter.

Hvis du har veldig kontrastrike motiver, der det normalt vil være umulig å få både høylys og skygger riktig eksponert, kan du benytte HDR-funksjonen (High Dynamic Range). Da tas det en rekke bilder i rask serie, på forskjellige eksponeringer, slik at du har bilder som er riktig eksponert for alle lysforholdene i bildet. Deretter blir disse bildene satt sammen til ett bilde der alle områder er riktig eksponert. Det fungerer bra på kontrastrike motiver. På vanlige motiver blir det lett seende veldig rart ut. Og hvis du vil at bildene skal se rare ut, finnes også HDR Art som får bildene til å se ut som en form for maleri. Det kan sikkert brukes som leketøy, men ikke til fotografering.

Med HDR (t.h.) blir alle deler av bildet riktig eksponert.

For deg som vil styre showet selv, tilbys både lukker- og blenderprioritert eksponering, i tillegg til full manuell. Det skal nevnes at kameraet bare at to blenderinnstillinger, så man har ikke så stort spillerom.

Det var så nært vi kom. Klikk på bildet for full størrelse.

Makro
ZR 100 har en ganske imponerende makrofunksjon. Blant annet liker vi godt at du ikke har korteste fokusavstand på korteste brennvidde. Du kan med andre ord zoome litt inn og samtidig kunne gå nærmere. Da får du et mye mindre utsnitt. Mens du zoomer, kan du se på skjermen hva korteste fokusavstand er, slik at du kan finne den kombinasjonen som passer best for motivet du skal fotografere.

Minste fokusavstand er 1cm, og da får du et utsnitt på 14 x 19mm, som er så vidt over 20% av arealet til Sony HX7V, som vi synes hadde en bra makro-funksjon. Dette er meget bra, Casio. Vi ser faktisk de enkelte fibrene i papiret.

Video
Videofunksjonen på Casios høyhastitghetskameraer (slik som dette) er noe for seg selv. Det kan ta opp video i Full-HD med bra bildekvalitet, og du kan zoome mens du filmer. Zoom, knappebruk og autofokus er omtrent ikke hørtbart på videoen. Du kan ta stillbilder mens du filmer. Bildet blir da på maks 10 megapiksler. Du får et minimalt opphold i filmen mens bildet tas (under et halvt sekund). Men disse mulighetene er jo ting som også mange andre tilbyr. Der Casio skiller seg ut er hvis du vil fange lynraske bevegelser og studere dem etterpå. Da trenger du høy bildefrekvens, og det får du her i et tilsynelatende vanlig kamera.

Canon Ixus 310 HS kalle seg “High speed”. Det kan filme med inntil 240 bilder pr. sekund i en oppløsning på 320 x 240. Casio ZR100 klarer samme farten i 432x320 piksler, og du kan få inntil 1000 bilder pr. sekund, men da kun i 224x64 piksler. Du kan også veksle mellom 30 og 240 bilder innen samem opptak, dersom det for eksempel er en kort, rask scene du vil ha i langsom kino eller se spesielle detaljer på.

Autofokusen er meget rask, like rask som på Sony HX7V, som vi skrøt fælt av. Du trenger ikke vente på at kameraet skal oppnå fokus.

Fokusen er også presis og gir skarpe bilder under alle forhold vi testet. Det eneste unntaket er som for mange andre kameraer, nemlig ved makro, når du er nærmere enn nærgrensen vil kameraet av og til melde om oppnådd fokus selv om det ikke er tilfelle.

Dette kameraet er imponerende på alt som har med bildefrekvens å gjøre. Men det er ikke bare bildefrekvens som er viktig. Hvis kameraet er så tregt på andre områder at du mister bilder mens du venter, hjelper det lite med høy bildefrekvens. Heldigvis er ikke Casio ZR100 det.

Det er nok ikke raskest i klassen på alt, men la oss ta en kikk på detaljene.

Oppstarten er unnagjort på 2,25 sekunder. Det synes vi er i overkant av hva vi forventet, og ønsker oss den ned litt. Jo lengre tid det tar, jo større er sjansen for at du mister et bilde mens du venter.

Utløserforsinkelsen er ikke målbar, men hvis vi setter på blitsen tar det 0,23 sekunder å få tatt bildet. Det kan være nok til at et ansiktsuttrykk har endret seg. Her ville vi også gjerne hatt bedre resultater.

Men når vi setter på seriebildefunksjonen, ser vi virkelig hva dette kameraet er godt for. Det har en buffer med plass til 30 bilder, men du kan velge om seriene skal være på 5, 10, 20 eller 30 bilder. Du kan også velge hastighet på 3, 5, 10, 20, 30 eller 40 bilder pr. sekund! Det betyr selvfølgelig at du på høyeste hastighet ikke kan ta bilder i serie i mer enn 0,75 sekunder, som kan by på problemer med timing. Så vi kunne ideelt sett ønsket oss en mye større buffer. Men når det er sagt, så er det ingen andres kameraer som har buffer på 30 bilder eller så høy fart. Setter du ned farten til 5 bilder pr. sekund, som fortsatt er meget respektabelt, har du jo buffer i 6 sekunder. Bildene blir på 10 megapiksler.

På 10 sekunder klarte vi å få tatt 39 bilder, hvorav de første 30 altså på 0,75 sekunder. Det tar en stund å skrive alle de bildene til minnekortet. I mellomtiden kan du ta enkeltbilder eller korte serier, til bufferen er full igjen. Med et Class 4 SD-kort, klarte vi 39 bilder på 10 sekunder, et resultat som etterlater alle konkurrenter i startgropa.

For å få et inntrykk av hvor raskt kameraet lader opp blitsen, tar vi også bilder med blits. Da rakk vi 6 bilder på 10 sekunder, som er best i klassen.

Utover dette, synes vi kameraet reagerer som det skal i alle sammenhenger, og vi blir ikke stående og irritere oss mens vi venter.

ZR100 er bruksmessig et ganske tradisjonelt kamera. Knapper ligger på kjente plasser, og ting fungerer som man er vant til. Knappene er ganske store og gode å trykke på. Noen av symbolene er kanskje ikke like intuitive, men det lærer man seg fort.

Kameraet har to sett med menyer. En hurtigmeny der du stiller de vanlige funksjonene. Denne varierer litt etter behov. Så er det en vanlig meny der du setter de mer grunnleggende innstillingene. Dette fungerer bra, men det er ikke alltid så lett å vite hva du finner hvor.

Mange produsenter har lagt en del funksjoner på fireveisknappen på baksiden. Her har Casio kun blitsstyring. Du må med andre ord oftere inn i menyene enn på en del andre kameraer. Det gjør det mer tungvint å endre, men samtidig vanskeligere å endre ved et uhell.

Informasjonen på skjermen er litt varierende, og virker litt tilfeldig. For eksempel så tror kameraet at dersom du setter på auto-ISO, så ønsker du ikke å vite noe om ISO-verdien det velger, lukkertid eller blender. Setter du ISO-verdien manulet, får du all denne informasjonen. Hva slags logikk er dette? Dette gjelder selv med blenderprioritet, der det ofte er viktig å vite for eksempel lukkertiden. Setter du kameraet til lukkerprioritet, så får du ikke valgt ISO-verdi manuelt, og setter du kameraet på manuell, får du ikke satt ISO-verdi automatisk. Disse begrensningene er mer forvirrende og irriterende enn ødeleggende, men de virker så unødvendige.

Alt i alt synes vi dette fungerer bra. Det er lite alvorlig å trekker for, men vi synes enkelte ting virker lite gjennomtenkt. Likevel fungerer alt som er avgjørende for at du skal få tatt bildet når du selv vil det.

Bildekvalitet 1

Bildekvalitet del en

Casio har, fornuftige som de er, holdt seg til 12 megapiksler. Med dagens teknologi virker det som det er lite å hente på å gå høyere enn dette med samme brikkestørrelse.

Oppløsning

Bildene av oppløsningstavlen på laveste Iso-verdi viser at det er små forskjeller. Casio ligger kanskje en anelse bak de beste, men det er lite å henge seg opp i. Utsnittene i 100% og alle bilder er tatt med beste JPG-kvalitet.

Linjene går an å skille fra hverandre nesten ned til 22, som må regnes som bra på et kompaktkamera med 12 megapiksler.

En annen ting vi skal legge merke til er at på bildet fra flere av kameraene (særlig Sony) er det tydelige hvite kanter rundt alt det svarte. Det skyldes oppskarping av bildet. Dersom det gjøres i for stor grad, får det slike effekter, og de kan være lite attraktive. Canon har dette kun i veldig liten grad.

Men oppløsningskartet er veldig kunstig. La oss ta en kikk på de tradisjonelle hovedkortbildene på laveste ISO-verdi:

Casio når ikke helt opp til de beste her. Spørsmålet blir om man noen gang vil kunne se den forskjellen på et vanlig bilde man betrakter i vanlig størrelse. Kun ved voldsom beskjæring vil det kunne bli synlig

Men hva skjer hvis vi skrur opp ISO-verdien? Alle kameraene unntatt Panasonic kan settes til ISO 3200, men jeg kan avsløre allerede nå, at det vil du ikke bruke. Vi sammenlikner derfor på ISO 1600, for å få et inntrykk av hvordan kameraet klarer seg på høye ISO-verdier.

Dette var ganske grisete, men det er tross alt svært små bildebrikker vi snakker om her, og denne kvaliteten på så høy ISO-verdi var tidligere bare en drøm på slike kameraer. Sammenlikner vi, er det kanskje ikke enorme forskjeller, men Casio klarer seg bra i konkurransen her. Litt kraftigere støyfjerning enn Canon har tatt bort litt mer detaljer. Vi må likevel trekke fram at dette ikke er store forskjeller med vanlig bruk. Vi viser her bildene piksel for piksel og ser på ørsmå detaljer.

En viktig detalj i alle bildene her, er at det er svært lite støy. Alle produsentene har valgt å ta bort mye støy, og samtidig ofret en del detlajer.

Vi bør også ta en kikk på hjørneskarpheten. Vi har klippet ut et utsnitt fra hjørnet av hovedkortet vårt, som også er helt i nedre venstre hjørne av bildet. Dette er altså det området der de fleste kameraer er minst skarpe.

Det er vel først her vi ser en stor forskjell, og dessverre er ikke dette Casios sterkeste side. Hjørneskarpheten er vesentlig dårligere enn på alle de andre kameraene. Har du viktige elementer i hjørnet av bildet, vil dette kunne være ødeleggende. Det skal sies at på andre motitver, er ikke forskjellen fullt så framtredende. Dette er eksempler som framprovoserer slike forskjeller, for at vi lettere skal kunne skille de beste fra de mindre gode.

Testbilde Rådhuset

Vi har tatt noen testbilder av rådhuset i Oslo med samme utsnitt fra alle kameraene.

Dette utsnittet har vi brukt for alle kameraene. Alle bildene er tatt fra samme sted på samme tid.

Vi har tatt et utsnitt av dette fra øvre venstre hjørne av rådhuset. Strukturen i muren gjør det lett å sammenlikne kvalitet.

Casio klarer seg greit her, slått av Canon og Panasonic og kanskje også Sony. Det vi ser er at kameraene med lengst zoom kommer dårligst ut. Det er som forventet, da det er langt vanskelgere å lage lange zoomer optisk gode.

Det samme resultatet som over får vi på ISO 1600. Panasonic er bedre enn Canon og Sony.

Oppløsningsevne fra Imatest

Akam bruker programmet Imatest til å analysere kameraenes egenskaper og diagrammene under viser MTF-målinger for senter og hjørnet av bildet. Her må vi gjøre oppmerksom på at selv om programmet til en viss grad korrigerer for produsentens oppskarping i kameraet, vil fortsatt høy grad av oppskarping gi et bedre resultat enn med mindre oppskarping.

Her er det faktisk Casio som skårer best av alle, selv om vi ikke har sett det samme på bildene vi har tatt. Det kan være at vi rett og slett må tilskrive det effekten av oppskarpingen. Ellers skal det sies at alle verdiene her er bra for kompaktkameraer å være. Det er tydelig at det er en utvikling i bildekvalitet.

Feilbrytning

Bildene er tatt på korteste brennvidde, og utsnittene nedenfor er hentet fra høyre kant av bildet. Med den store kontrasten som er i akkurat dette utsnittet, ligger alt til rette for at vi skal få fargefeilbrytning.

Feilbrytning er nesten uunngåelig under forhold som dette. Med dagens kompakte objektiver med lang zoom i lite kamera, blir det ofte mer av dette. Til gjengjeld har produsentene blitt flinkere til å fjerne det i etterkant.

På bildene over, ser vi at Casio gjør det meget bra. Man må huske at dette er bilder i 100% størrelse, og det er sjelden du betrakter bilder på den måten. Det er lite sannsynlig at dette vil bli plagsomt på noen av bildene dine hvis du bruker ZR100.

Men bildekvalitet er mer enn dette. Vi tar for oss flere egenskaper på neste side.

Vi er i ferd med å bytte ut galleriet vårt, for det gamle fungerer ikke lenger. Vi har derfor ikke noe galleri å vise til med eksempelbilder.

Bildekvalitet 2

Bildekvalitet del to

Nå har vi sett en del på detaljgjengivelse under ulike forold. Men bildekvalitet er mer enn detaljer og skarphet. Det dreier seg også om farger og dynamikk, blant annet.

Eksponering og dynamikkomfang

Dynamikkomfanget sier noe om hvor store kontraster kameraet kan gjengi, fra det lyseste lyse til det mørkeste mørke. Jo større dette er, desto mindre er sjansen for at deler av bildet blir utbrent eller helt svart.

Dynamikkomfang er målt med Imatest på JPG-bilder i beste kvalitet og standardinnstillinger. Her ser vi at Casio ligger midt i feltet. Men på JPEG avhenger målt dynamikkomfang av støynivå, og dermed av produsentenes støyfjerning. Casio har kjørt ganske kraftig støyfjerning, og det vil, i våre tester gi høyere dynamikkomfang. Vi ser her at Casio ligger midt i feltet når vi aksepterer ganske mye støy.

Hvis senker tåleransegrense for hvor mye støy vi kan akseptere, synker dynamikkomfanget samtidig. Her ligger Casio nå i øvre del av skalaen, og det skyldes antakelig det noe kraftigere støyfjerningen. Men de samme forbeholdene gjelder som over. I og med at forskjellene er små, bør man ikke legge for mye i dette. Generelt kan vi si at dynamikkomfanget er imponerende, særlig på lave ISO-verdier der vi også har observert høyt detaljnivå.

Farger/Hvitbalanse

Vi tar bilder i kontrollert dagslys med kameraene stilt inn på automatisk hvitbalanse for å måle hvor nøyaktig kameraene klarer å gjengi det. Dagslys bør være enkle forhold for kameraene. Når ikke alle modeller klarer det like godt, kan det ofte skyldes at de velger å gjøre fargene varmere, eller på annen måte justere dem for å gjøre bildene mer atraktive.

På plansjen over ser vi de forskjellige kameraenes fargefeil på ulike ISO-verdier. Forskjellen på positive og negative tall er bare om feilen er mot varmere eller kaldere farger. Casio kommer helt klart fra dette med æren i behold, og forskjellen på Casios gjengivelse og helt riktige farger er så liten at du vil ha store problemer med å kunne se det.

Oppsummering bildekvalitet

Casio når ikke helt opp til toppen, men stort sett er avstanden opp til de beste såpass liten at det ikke bør være avgjørende. Det eneste unntaket er hjørneskarpheten, som var meget skuffende. Her har Casio en jobb å gjøre.

Oppsummering

Oppsummering og Konklusjon

Tradisjonell og velfungerende desing med gode knapper. Litt uheldig plassering av blits og mikrofon.

Lang zoom med god vidvinkel, ålreit lysstyrke og bildestabilisator. Rask zoommotor med mange trinn.

Den beste batterikapasiteten vi har sett på lenge. Egen batterilader følger med, så du kan lade ett batteri mens du bruker et annet.

Helt fin skjerm som ikke skiller seg ut på noen måte. Litt manglende informasjon noen ganger.

Her får du nesten i fullt monn. Casio har puttet kameraet fullt av masse nyttige (og enkelte mindre nyttige) funksjonen. Det gjør det til et morsomt kamera å bruke.

Rask og presis fokus under de fleste forhold. Noe langsommere i dårlig lys på full tele, men aldri direkte langsom.

Superhastighet på seriebilder og videoopptak. Vi kunne ønsket oss noe kortere oppstartstid.

Til tross for noe umotivert begrensning av informasjon på skjermen, fungerer dette kamreaet bra. Det er ingenting som fungerer så dårlig at det ødelegger, og det meste virker gjennomtenkt. Klart bedre enn både Sony HX7V og Canon Ixus 310 HS

Når ikke helt opp i toppen her, men hvis du bruker kameraet på "vanlig" måte, tviler vi på at du vil se forskjellen. Manglende hjørneskarphet er det vi likte dårligst.

Konklusjon

Dette har vært et morsomt kamera å teste. Casio har lagt inn en lang rekke funksjoner som som lar deg ta bilder du før ikke fikk tatt, eller måtte gjøre en masse manulet etterarbeid for å få lagd. De utnytter godt mulighetene med høy seriebildehastighet, og får dermed muligheter andre produsenter ikke har. Og best av alt, funksjonene fungerer, og er meget enkle å bruke.

Vi legger normalt meget stor vekt på bildekvaliteten, men når vi tester kompaktkamerer må vi også ha brukergruppen i tankene. Kjøper du et kompaktkamera av denne typen, er ikke bildekvaliteten din høyeste prioritering. I dag har bildekvaliteten på disse kameraene blitt så bra at selv om Casio ikke når helt opp, velger vi å ikke være for strenge. Når det er sagt, ønsker vi selvsagt at de strekker seg enda lengre, og særlig gjør noe med hjørneskarpheten.

Casio regjerer på området "bildehastighet", både på stillbilder og video, og det åpner mange muligheter. Men selv uten det Casio er aller best på, har ZR100 én veldig viktig egenskap, og det er at den ikke har store feil og mangler. Det er få irritasjonsmomenter og det er ofte viktigere enn at det er 5% bedre enn konkurrenten på ett eller annet område.

Vi velger derfor å gi Casio en "Akam anbefaler" for et spennende kamera med god utnyttelse av potensialet og stort sett fritt for lyter.

Konkurrerende modeller er
Sony Cyber-shot DSC-HX7V (les testen her)
Canon Ixus 310 HS (les testen her)
Nikon S9100
Panasonic FX77
Alle disse kameraene vil det komme tester av de neste ukene.

Mer om
annonse