LG og Apple tilfredsstiller
Apple har tidligere toppet undersøkelser om kundetilfredshet - og nå gjør de det igjen. En ny undersøkelse viser at LG og Apple leder an på tilfredshet blant amerikanske mobilkunder.
Det er kanskje ikke selvfølgelig at Apple er med i toppen denne gang, etter et hardt år med mye pepper for måten antennen og nærsensoren i Iphone 4 er laget.
Fjerde gang for Apple
Dette blir fjerde år på rad Apple topper J. D. Power and Associates' undersøkelse i smarttelefonkategorien. Det er likevel tett mellom produsentene i toppen. Av en maksimal poengsum på 1000 poeng fikk Apple 800.
Motorola har et betydelig nærvær i USA, og puster Apple i ryggen med 791 poeng. HTC har den siste av de smarte pallplasseringene med 781 poeng.
Når det gjelder den mindre smarte siden av ting, såkalte "feature phones", eller underholdningstelefoner, er det LG som topper pallen. Det koreanske selskapet har en poengsum på 731 poeng.
Et uskrevet ark for norske mobilkunder lander på andreplass. Sanyo har 712 poeng, mens Samsung kaprer bronseplassen hakk i hel med 709 poeng.
For de smarte mobilene fremhver undersøkelsen tre operativsystemer som kundene er spesielt fornøyde med. Apples IOS, Googles Android og Web OS fra Palm er systemene som trekkes frem.
Telefonene varer lengre
Undersøkelsen trekker også frem at den jevne amerikanske kunde har mobiltelefonen sin mye lenger enn før, og setter dette i sammenheng med den økonomiske nedturen i landet. Hele 20,5 måneder beholder amerikanerne telefonene sine nå, og dette er den lengste varigheten håndsettene i snitt har hatt siden den årlige undersøkelsen ble gjennomført første gang, i 1999.
(Kilde: pressemelding)