Data-eksplosjonen fortsetter
Nå har over halvparten av oss datapakke-abonnement.
Det norske mobilmarkedet mistet 225 millioner i inntekter i første halvår av 2013. Samtidig kommer nå over halvparten av mobiloperatørenes inntekter fra pakkeabonnementer der datatrafikk, tale og SMS/MMS er inkludert i månedsprisen.
Dette viser Post- og teletilsynets halvårlige ekomstatistikk. Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet, ser det ikke som noe stort problem at mobilbransjen mister inntekter.
– Jeg klarer ikke å se den store krisen om marginene faller fra for eksempel 40 til 35 prosent, sier Olsen til vårt søsternettsted Inside Telecom.
I gjennomsnitt sender nordmenn nå 84 SMS per måned. Dette er sju SMS færre enn under første halvår i fjor.
Fortsatt enorm vekst i data
Dataeksplosjonen er derimot på ingen måte over. Den totale økningen i datatrafikk over mobilnettene er på 5,8 millioner gigabyte i årsperioden.
– Mer enn halvparten av økningen, 3 millioner gigabyte, kommer fra trafikk over mobiltelefoniabonnementer. 2,8 millioner gigabyte kommer fra dedikerte abonnement for mobilt bredbånd, skriver tilsynet i en pressemelding.
Post- og teletilsynets tall viser at stadig flere av oss bruker opp de datakvotene som er i abonnementet vårt i løpet av en måned, og at det nå stort sett bare er bedrifter som etterspør dedikerte abonnement for mobilt bredbånd.
Tjener mer på reisende kunder
Til tross for sterkt fokus fra både forbrukermyndigheter, PT og EU-kommisjonen, øker selskapene sine marginer på nordmenn som bruker mobilen i utlandet.
– Størstedelen av skylda har søreuropeiske operatører som ikke setter ned prisene, men EU-kommisjonen kommer på en god andreplass, sier Olsen til Inside Telecom.
Olsen viser til at de nordiske reguleringsmyndighetene har tatt til orde for en langt strengere regulering enn den EU-kommisjonen legger opp til.
I første halvår brukte norske mobilkunder 36 millioner megabyte i utlandet. Dette er mer enn en dobling fra første halvår 2012.
Telenor tjener mest på kundene
Når det gjelder kundene, taper både Telenor og Teliasonera kampen om kundene, mens Tele2 og andre operatører ser en økning. Telenor ser imidlertid ut til å beholde de mest lønnsomme kundene. Telenor øker sin omsetning med 3,5 prosent, samtidig som Netcom/Chess og Tele2 faller med henholdsvis 2,8 og 1,1 prosent.
Slik ser Telenors andeler av de forskjellige delene av mobilmarkedet ut:
- Abonnement: 49,6 prosent.
- Trafikkminutter: 50,9 prosent.
- SMS-meldinger: 50,9 prosent.
- Datatrafikk: 46,8 prosent.
- Omsetning: 54,5 prosent.
Les mer: Det er ikke mobilstråling som gjør at du blir varm på øret >>
(Kilde: Inside Telecom)