1 million har smartmobil, men bruker ikke data
– Jeg har lyst til å kalle dem fjoller, sier direktør i Post- og teletilsynet.
Det er rundt 4,3 millioner smarttelefoner i Norge i dag, men bare 3,3 millioner som bruker data på telefonen. Det går frem av Post- og teletilsynets rapport "Det norske ekommarkedet 2012".
Rundt én million nordmenn har med andre ord en mobiltelefon de ikke trenger.
– Jeg har lyst til å kalle dem fjoller, for dette er fjollete. Og sitter de med en moderne smarttelefon, så sitter de nok ofte med et moderne abonnement, også. Og der følger det gjerne med en datapakke, uttalte direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet på en pressekonferanse onsdag, ifølge Inside Telecom (betalingstjeneste).
Har feil mobilabonnement
Olsen mener mange av brukerne ikke har riktig mobilabonnement, og betaler for noe de ikke bruker.
– Selv om datamengden vi henter via mobilen er sterkt økende, er det altså en ikke ubetydelig gruppe som slett ikke tar i bruk mobilen til de mest moderne tjenestene. Mange av disse har abonnementspakker med datatrafikk inkludert, og man kan lure på hvorfor de er helt passive, sier Olsen.
41,7 prosent av datatrafikken kommer fra Telenor, mens NetCom står for 31,9 prosent. Ice står for 17,1 prosent. Da er både rene mobilt bredbånd-abonnementer og data inkludert i vanlige mobilabonnementer tatt med.
Totalt var det 84 500 4G-abonnementer ved utgangen av 2012, hvorav 64 000 av disse var NetCom-kunder.
Vi snakker mindre i telefonen
Ifølge rapporten var det for femte år på rad i 2012 nedgang i hvor mye norske abonnenter i sum snakket i telefonen – hvis man legger sammen tallene for mobil-, fast- og bredbåndstelefoni. Samtidig var det rekord i hvor mye av taletrafikken som går i mobilnettet, med hele 73 prosent av trafikken som kom fra mobilnettene.
Færre enn halvparten av norske husstander har nå fasttelefoni, selv om man legger sammen både tradisjonell fasttelefoni og bredbåndstelefoni.
Antallet mobilabonnementer står imidlertid nesten stille. Det ble i 2012 netto nytegnet bare 100 000 abonnementer. Nesten halvparten av inntektene kommer fra abonnementsprisen, og dette øker med nesten to milliarder fra utgangen av 2011 til utgangen av 2012 – fra 4,3 til 6,4 milliarder kroner.
– Det er pakker som gjelder i mobilmarkedet nå, og derfor er det naturlig at vi ser en økende andel av omsetningen direkte fra selve abonnementsprisen, sier PT-direktør Torstein Olsen.
Du finner hele rapporten fra Post- og teletilsynet her.
Les også: Cisco spår eksplosjon i datatrafikken
(Kilder: Post- og teletilsynet, Inside Telecom)