Nå skal mobilprisene opp
Tele2 varsler at de ikke vil presse prisene mer.
Mats Granryd er sjef for Tele2 internasjonalt. Nå varsler han at norske mobilkunder må belage seg på høyere priser.
Tele2 har lenge vært utfordreren som har presset prisene i det norske mobilmarkedet. Nå varsler Granryd at den tiden er slutt, skriver vårt søsternettsted Inside Telecom.
– Jeg vil at vi som industri forsøker å løfte prisnivået for data. Det er viktig for oss at vi ikke trykkes ned og reduseres til en råvare, sa Granryd til de fremmøtte på Post- og teletilsynets PT-Forum i Lillesand.
Nå vil Granryd ha fokus over på kvalitet, og på utfordrerrollen. Bare å være billig vil ikke lenger være nok i kampen om kundene, mener han.
Vil tjene mer per kunde
Både NetCom og Telenor ser også pakkeabonnementer og økt dataforbruk som et middel til å få mobilkundene til å legge igjen mer penger hos mobilselskapene.
– Om ikke prisene per megabyte blir høyere, vil vi tjene mer per kunde ettersom databruken øker og gjennom salg av andre tjenester, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor til Inside Telecom.
Telenor droppet nylig flere av sine billigste abonnementer. Berit Svendsen har tidligere gitt uttrykk for at prisene bør opp, også i bedriftsmarkedet.
– Vi må jobbe med å få bedriftene opptatt av andre kriterier enn bare pris, sa Svendsen til Mobilen.no etter Telenors siste resultatpresentasjon i mai.
Les mer: Vil ha opp prisene i bedriftsmarkedet
Kilde: Inside Telecom