Særdeles lite gikk som planlagt da Blizzard oppdaterte World of Warcraft denne uken
Lang liste med feil.
Den store oppdateringen som gikk ut på World of Warcraft onsdag denne uken har ikke gått så smertefritt som Blizzard hadde håpet på. Denne oppdateringen skulle legge grunnlaget for Battle for Azeroth, utvidelsen som kommer ut neste måned.
En lang liste med programvarefeil har derimot sørget for å gjøre opplevelsen dårlig for de aller fleste som har spilt siden onsdag.
Blizzard forteller imidlertid at de fikser hundrevis av programvarefeil om dagen, og at for hver dag som passerer vil opplevelsen bli bedre og bedre for de som spiller.
Oppdrag som ikke lenger kan gjøres, utstyr som ikke fungerer slik det skal, fiender som har blitt skalert feil og grafikkfeil (Kael'thas i Tempest Keep er nå skallet) er blant problemene som har oppstått siden oppdateringen ble sluppet.
En god oversikt over feilene har Reddit-bruker Solacespecs samlet sammen og kan sjekkes ut her.
Skvising av numre byr på problemer
Det som har bydd på de største problemene siden onsdagens oppdatering er «stat squish»-en Blizzard implementerte. De gjorde dette for første gang da utvidelsen Warlords of Draenor ble sluppet i 2014.
Nå viser det seg derimot at det har blitt gjort grove feil hos Blizzard i forsøket på å skvise numrene, noe som har ført til at balansen i spillet er helt borte.
En overflod av problemer finner sted som følge av dette. Folk på lavere nivåer gjør knapt nok skade på fiendene og sliter med å komme seg videre, mens det ikke ser stort bedre ut for folk som har nådd nivåtaket heller. Flere fiender er langt bedre enn de skal være og dreper på ett slag, noe som gjør det å umulig å ta seg videre.
Ian Hazzikostas, spilldirektør i World of Warcraft, fortalte i en spørsmål-og-svar-runde at spillerbasen fortjente bedre enn det de ble gitt med oppdateringen. Videre sa han at de hadde en helt annen tilnærming da numrene ble skvist i Warlords of Draenor.
Den gangen forandret de manuelt på samtlige av numrene i spillet, på titusenvis av angrep og effekter. Til onsdagens oppdatering hadde de derimot trodd at de hadde forberedt et system som ville gjøre det enklere, og Hazzikostas forklarer det at de nå skulle kunne «vri på en knapp» for å skvise numrene.
Det gikk imidlertid ikke helt etter planen, og konsekvensene ble programvarefeil på tvers av hundretusener av skapninger, magier og tusenvis av oppdrag, i følge Hazzikostas.
Nedenfor kan du se video av hele spørsmål-og-svar-runden.
Spillet følger med når du abonnerer
Sammen med oppdateringen på onsdag er det verdt å nevne at det kom gode nyheter for folk som har lyst til å begynne å spille World of Warcraft, eller som har vært borte fra spillet i lenger tid.
Tidligere har man måttet kjøpe World of Warcraft sammen med utvidelsene til spillet i tillegg til kostnadene ved å abonnere (det koster litt over 100 kroner i måneden å abonnere på spillet). Nå er det imidlertid ikke lenger nødvendig å kjøpe selve spillet, da alt fram til den nyeste utvidelsen vil bli låst opp og kjøpt dersom man abonnerer.
Battle for Azeroth kommer ut 14. august og kan skaffes for 350 kroner, i tillegg til abonneringsprisen.