Norske bedrifter er mobilsinker
– Har ikke innsett at nordmenn er verdensmestre i smarttelefonbruk, mener Google-sjef Jan Grønbech.
Nordmenn er verdensmestere i smarttelefonbruk, men likevel forventer norske bedriftsledere at brukerne skal reise hjem og åpne laptopen for å bestille varer og tjenester hos dem, eller finne nærmeste utsalgssted.
Til tross for at vi befinner oss midt i den mest eksplosive utviklingen av ny teknologi som verden har sett, er det likevel mange bedrifter som ikke tar del i den. Det hevder Google Norge-sjef Jan Grønbech i en kronikk på TU.no.
Norge er et mobilt paradoks
Googles toppsjef Eric Schmidt bestemte for noen år siden å legge ned hele Googles mobilavdeling. Ikke fordi mobil ikke var viktig, men fordi mobil var blitt så viktig at det ikke lenger kunne være bare en avdeling i selskapet.
Google skulle bli en "Mobile First"-bedrift, og ingen produkter skulle lanseres for PC om de ikke fungerte minst like bra på mobil. Det at brukerne bytter fra en vanlig mobiltelefon til en smarttelefon – en håndholdt datamaskin med berøringsskjerm – representerer en dramatisk endring i brukeratferden, mener Grønbech.
– Norske konsumenter har for lengst vent seg til ideen om at mobiltelefonen er deres oppslagsverk, datamaskin, inspirasjonskilde, kalender og betalingsterminal for blant annet parkering. Hvis to venninner diskuterer en mulig sydentur på kafé, forventer de å kunne finne frem mobilen – som for øvrig har mer datakraft enn den første romfergen –, søke etter gode tilbud, bestille og betale turen der og da, skriver Grønbech.
Mister kunder
Han mener problemet for mange norske bedrifter er at disse søkene veldig ofte ikke ender opp med bestilling, men med misnøye. Ofte er nettsidene for dårlige på mobil, skriften er uleselig eller innholdet laster for tregt. Og kunden er borte.
– Bedrifter som ikke tilpasser seg etter kundenes behov, taper i det lange løp. Mobilsøk er kundenes nye hverdag. Det bør også gjelde for norske bedrifter, avslutter Grønbech.
Les også: Du kunne brukt jobbmobilen mer fornuftig
Er du enig? Er norske bedrifter sinker på å tilpasse seg den nye, mobile hverdagen?
(Kilde: TU.no)