Til hovedinnhold

Spotify dominerer strømmemarkedet

Ligger fortsatt milevis foran Apple, Google og Tidal.

Vdovichenko Denis/Shutterstock.com

Svenske Spotify er fremdeles kongen på haugen innen musikkstrømming, og nå kan selskapet skryte på seg enda en milepæl. I en pressemelding opplyses det nemlig at Spotify har nådd hele 140 millioner aktive brukere på månedlig basis.

I fjor på omtrent samme tid lå tallet på 100 millioner aktive brukere, så tjenesten har med andre opplevd en økning på respektable 40 prosent på ett års tid.

Ennå stor andel gratisbrukere

Dette tallet gjelder vel å merke både gratisbrukerne og de som betaler for tjenesten. Når det gjelder antallet abonnenter nådde Spotify milepælen på 50 millioner brukere i mars i år, som betyr at 90 millioner, altså et stort flertall, fremdeles benytter seg av det reklamefinansierte gratistilbudet.

Spotify feirer 140 millioner brukere.
Spotify

Med tanke på at tjenesten hadde 100 millioner brukere på samme tidspunkt i fjor, hvorav rundt 40 millioner var betalende abonnenter, har andelen gratisbrukere også holdt seg på noenlunde samme nivå det siste året.

Dette gjør imidlertid ingenting for Spotify sin del, da de tjener gode penger på gratispassasjerene også. Selskapet skriver i pressemeldingen at omsetningen fra annonsesalget økte med hele 50 prosent fra 2015 til 2016.

Fortsatt mye større enn Apple Music

Akkurat hvordan hovedkonkurrenten Apple Music ligger an i løypen når det gjelder totalt antall brukere for øyeblikket er uvisst, men Spotify har uansett et solid forsprang når det gjelder betalende brukere.

Som blant andre Cnet meldte kunngjorde Apple under sitt WWDC-arrangement at Apple Music har nådd 27 millioner abonnenter, mens Spotify som sagt nådde milepælen på 50 millioner i mars.

Google, som har strømmetjenesten Google Play Music, vil ikke oppgi hvor mange brukere de har, verken gratis eller betalende. De siste tallene vi hørte fra Tidal var omtrent én million betalende brukere.

Nå skal Spotify hjelpe deg å komme i sommerstemning »

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her