Sony avduket sin Oculus Rift-utfordrer i natt
Her ser du VR-brillene for PlayStation 4.
Siden starten av fjoråret har VR-brillene Oculus Rift holdt fast på hele verdens oppmerksomhet, og mer eller mindre egenhendig gjenopplivet virtuell virkelighet som et levedyktig konsept. Nå har også en av IT-markedets virkelige giganter, Sony, kommet på banen med en utfordrer til de populære brillene.
«Project Morpheus» ble nemlig avduket på spillkonferansen GDC i natt, norsk tid. Dette hodesettet skal visstnok få PlayStation 4 til å se ut som den ble designet spesifikt for virtuell virkelighet – og en utviklermodell som kobles til konsollen med én kabel, samt en vanlig jack-plugg for lyden, skal visstnok være klar allerede.
Les også: Vi har testet Oculus Rift – råere blir det ikke »
Full HD til å begynne med
Sony har arbeidet med VR-konsepter i årevis, og Morpheus-brillene skal være en videreutvikling av selskapets eksisterende 3D-briller for film. Et slikt sett fikk vi testet da vi besøkte CES tidligere i år, men Morpheus får altså med integrert lyd som en del av hodesettet. Sony skal også vurdere trådløs tilkobling en gang i fremtiden.
På skjermfronten vil de første utviklermodellene vil komme med 1080p-oppløsning, eller Full HD, men ifølge Sony er ikke dette de endelige spesifikasjonene som forbrukere vil se. Synsfeltet vil være på mer enn 90 grader, men også dette beskrives av Sony som en «sweet spot» for utviklere mer enn hva forbrukere vil ende opp med.
Øvrige spesifikasjoner er dog Sony litt tilbakeholdne med. Forskjellige kilder refererer til nattens pressekonferanse med opplysninger om at posisjonssporingen vil oppdateres ved 1000 Hz, som da er noe raskere enn Oculus Rift sine rundt 700 Hz i utviklerutgaven. Når det gjelder bildeflyt og oppdateringshastighet fikk publikum kun høre at Sony sikter på de høyeste mulige FPS-verdier, og lavest mulige forsinkelse.
På kontrollsiden er det åpenbart lagt til rette for å bruke Sony sine egne Move-kontrollere for å holde oversikt på hvor du har hendene dine inne i spill, og lysende kanter rundt selve brillene vil også gjøre det mulig for PlayStation 4 sitt kamera å spore bevegelsene til hodet ditt – en løsning som minner oss veldig om Oculus Rift Crystal Cove-prototypen.
Ekstra: Vi besøkte høyskolen hvor studentene eksperimenterer med Rift »
Kan komme til PC?
Selv om Sony gjorde det veldig klart at Morpheus i utgangspunktet blir eksklusivt tilbehør til PlayStation 4, påpeker blant annet nettstedet Road to VR at selskapet ikke ville si noe definitivt om en mulig, fremtidig PC-kompatibel variant.
Sony har dog et samarbeid gående med selskaper som Epic, Havok, Crytek og Autodesk for innhold til de nye brillene. I tillegg skal de jobbe med islandske CCP for å få laget en PlayStation 4-versjon av Eve Valkyrie – som frem til i dag har vært eksklusivt for Oculus Rift, og som vi kan bekrefte at virkelig gjør seg med VR (Ekstra).
I tillegg til spill ble det også nevnt andre bruksområder, og én liveblogg gjengir også at Sony har samarbeidet med NASA for å utvide til andre områder enn spill. Undervisning og behandling av lidelser som PTSD skal være muligheter Sony i alle fall har tittet på, men i første rekke er det spillerne som skal få nyte godt av VR.
Spørsmål som pris og lanseringsdato ville dog ikke selskapet si noe om. Etter over et år med å vente på de samme svarene fra Oculus VR er ikke dét så veldig overraskende, men vi finner det i alle fall svært spennende at det nå blir litt seriøs konkurranse innen VR. Med en kjempe som Sony for alvor på banen kan det nemlig fort begynne å skje ting for forbrukerne også.
Ekstra: Vi testet Oculus Rift Crystal Cove, og mistet rent pusten av det »
(Kilder: Road to VR (1), Road to VR (2), Ars Technica)