Dette spillet har Kraften med seg
Endelig et massivt rollespill som fortjener din tid.
[Gamer.no]: Man kan like gjerne slå fast en gang for alle at Star Wars: The Old Republic ikke stiller med noe revolusjonerende spillbarhet som parkerer denne sjangeren i et måpende kjølvann. Alle som har spilt spill som World of Warcraft, Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar og så videre, vil umiddelbart kjenne seg igjen i mekanikk og spillets overbærende system for økonomi og erfaringspoeng.
Romskipkampene er dessverre blant spillets mer svake øyeblikk.
Med galaksen som lekegrind
Til tross for dette har jeg i løpet av de ti siste årene ikke sett et spill som har bedre potensiale til å lykkes enn dette. Det første som skal nevnes er naturligvis universet. Star Wars og den fjerne galaksens strid mellom den gode Republikken og det onde Imperiet er noe hardt innvidde så vel som skapnerder kan relatere seg til – uten tvil et godt utgangspunkt for et historietungt massivt rollespill. Dette er riktignok prøvd før, men Star Wars Galaxies og dets til dels latterlige klønete spillbarhet, viser at man kommer ingen vei med bare et veletablert univers alene.
Våpen nummer to er selvsagt det faktum at det er få spillstudioer som kommer opp på Bioware-nivå når det gjelder utformingen og implementeringen av historie i spill. Gjennom sin Mass Effect-serie har de vist at de kan skrive science fiction-baserte spillhistorier som engasjerer spillere og gjør at disse ønsker å bidra med noe i den verden de deltar i. Videre har de også fått god tid. Dette er ikke et spill som er pisket sammen på et par år, men et veloverveid prosjekt som har kostet mer enn flesk til Huttene.
Du slipper å stå i kø
Til tross for at basisen er basert på en i overkant velkjent overskrift, er det ingen tvil i mitt sinn om at Bioware har lykkes i å lage et godt massivt rollespill på premissene World of Warcraft la for om lag ti år siden. Det slår meg at utviklerne forsøker å minimere tidkrevende oppgaver som ikke er spesielt morsomme og fokusere på det som faktisk er morsomt. Det er ikke spesielt givede å stå i kø og vente på at en fiende skal komme til live på nytt, fordi at alle har i oppdrag å nedlegge denne. Det er heller ikke morsomt å bruke tid på å løpe rundt å plukke blomster, eller nedsable dusinvis av fiender i søken på en spesiell gjenstand. Dette har Bioware forstått og ivaretatt gjennom designet sitt.
Et vellykket spill
Spillet ser flott ut rent teknisk, og det har et veloppbygd og gjennomprøvd klassesystem. Ved hjelp av et historiemessig etablert univers, godt stemmeskuespill og Biowares talent for spillhistorie, leverer det også meget godt innenfor rammene av å være et rollespill. Det er få, om noen, spill i denne sjangeren som kan skilte med den samme kvaliteten på dette området.
Med Star Wars: The Old Republic tar Electronic Arts frem sine store kanoner for å klare å få fotfeste på det som rent økonomisk må anses som spillverdenens grønne eng. Ved å lage et svært godt, om noe konservativt, massivt rollespill, tror jeg også de lykkes i dette. Oppfølgingen av spillet fremover blir viktig, men for første gang på mange år har jeg funnet et massivt onlinespill som jeg kan komme til å spille i tiden etter anmeldelse.
Dom PC: 8/10 SVÆRT GODT
Vil du vite mer?
Les hele anmeldelsen av Star Wars: The Old Republic på Gamer.no »