Nyhet

Så rå grafikk får PlayStation 4

Og den skal bli enda mer detaljrik.

PlayStation 4 ble presentert allerede i februar, og vi fikk se sniktitter på spill som var under utvikling til konsollen. De så unektelig pene ut, men nå blåser Quantic Dream, som blant annet er skaper av spillet Heavy Rain, de av banen med sin nye teknologidemo – The Dark Sorcerer.

Teknologidemoen viser potensialet til konsollen, med nye teknologier og konsepter. Den snaut 12 minutter lange videoen er rendret i sanntid på PlayStation 4, og kjører i full HD med lyssetting og skygger.

Kulissene i scenen teller over en million polygoner, og det samme gjør hver av figurene du ser. 350 MB med teksturer går med på å kle opp hver figur, sammen med over 40 forskjellige skygger.

Et stort skritt

De som har en topp-spesifisert PC er kanskje ikke så lette å imponere, men legg merke til hvordan lyssetting, skyggelegging og partikkeleffekter sammen skaper en fantastisk troværdig atmosfære.

Sammenlignet med de tidlige teknologidemoene for nåværende konsoller, er dette et stort skritt fremover for realismen i konsollspill. Skygger, og særlig ansiktsanimasjoner som leppesynkronisering ved tale, kan man forvente blir prioritert i den neste generasjonens spill, nettopp fordi det øker innlevelsen og troverdigheten.

Quantic Dreams regissør David Page, forteller til PlayStation Blog at de stadig nærmer seg dataanimasjon-nivå (CGI) på grafikken. Han legger også til at grafikkmotoren som kjører teknologidemoen er en uferdig utgave, og de forventer enda bedre grafikk når de en gang slipper sitt første spill til konsollen.

Se alle bildene av PlayStation 4-maskinen »

(Kilder: PlayStation Blog)

Les også
Se hvor lett det har blitt å lage gode ansiktsanimasjoner i spill
Les også
Se hvor realistisk tekstiler kan bli i fremtidens spill
Les også
Se hvor rå PC-grafikken kan bli til høsten
Les også
Slik vil PlayStation 4-spill se ut i forhold til PC
Les også
PlayStation 4 takler 4K
Les også
Dette er maskinvaren til PlayStation 4
annonse