- Nå kommer alt til å bli gratis
Kunne du tenke deg å slippe å betale for alle de minuttene du ringer, og alle SMS-ene du sender fra din mobiltelefon? Selvsagt vil du det. Ifølge Njål Berge fra Opinion – et selskap som driver med merkevare-, samfunn-, og trendanalyse – kan det bli en realitet, dersom mobiloperatørene finner en ny og bedre måte og tjene penger på, slik at gratisminutter og fri SMS er noe folk tar for gitt.
Under foredraget på Gulltasten 2008 i Oslo i går, hevdet Berge at det handler om å gjøre det så enkelt som mulig for folk flest, for å kunne oppleve suksess med et produkt.
Enkelt og greit
- Det eneste det handler om er å være først ute med et nytt produkt, sa Berge fra scenen på Château Neuf. I salen satt sjefer og direktører fra de største norske operatørene, samt mobilprodusenter og andre innen bransjen.
- Det handler om å gjøre verden enklere. Den store utfordringen er: hva er det som er enkelt? Hva er det som funker for mange?, spør Berge.
Han sa at dersom mobiloperatørene fant nye måter å tjene penger på, ville basistilbudet – ringeminutter og SMS – bli langt rimeligere, og kanskje gratis. Han nevnte som eksempel, at folk flest gladelig betaler for rask tilgang til internett. Det har operatørene nå begynt å ta seriøst, også når det gjelder mobilbruk.
Vanskelig å være utfordrer
Berge sa videre at det som er annerledes, ofte oppfattes som farlig, og at den største aktøren i et hvert marked har det mye enklere enn konkurrentene.
- Det er vanskelig å være nummer to, tre, fire- og fem, men utrolig enkelt å være nummer én, sier Berge.
- For eksempel: P1 tilfredsstiller ikke noen, men overlever på grunn av gamle folk som ikke vet hvordan de kan skifte kanal, spøkte Berge, til publikums begeistring.
Må kreve noe tilbake
Han antydet at situasjonen i mobilbransjen var som følger: Telenor i en særegen posisjon, og de mindre operatørene kniver om de resterende kundene. Som mobilkunder påpekte Berge at det var viktig å kreve noe tilbake fra operatørene. Som et morsomt innslag, viste han et klipp fra Eddie Murphys stand-up show Raw, hvor en karakter gjentar frasen ”What have you done for me lately?” en rekke ganger. Berge sa at den samme holdningen burde gjelde blant mobilkundene, før prisene går mot null.
- Det må bli billigere. Nå kommer alt til å bli gratis, konkluderte Berge.