PC-en gjør comeback
Nettbrett-salget stagnerer, viser nye tall fra IDC.
Shutterstock
Mange analytikere har lenge spådd at stadig flere vil slutte å kjøpe nye bærbare PC-er, og velge nettbrett i stedet. Nå viser
tall fra analyseselskapet IDC
at PC-salget vil falle mye mindre enn først antatt, og at salget i modne markeder faktisk vil vokse med så mye som 5,6 prosent i 2014 – den høyeste veksten siden 2010. På verdensbasis vil PC-salget synke med 3,7 prosent, mot tidligere anslått 6 prosent.
Nylig nedjusterte IDC også sine anslag for nettbrettsalget fra 260,9 til 233,1 millioner enheter.
– Når vi ser på det globale bildet, så er det enkelt å si at nettbrettmarkedet går tregere, sier Jean Philippe Bouchard i IDC i en pressemelding.
Bouchard understreker imidlertid at det er store forskjeller mellom markedene. Mens modne markeder som Nord-Amerika og Vest-Europa vil ha nullvekst i 2014, vil de andre markedene i verden tilsammen vokse med rundt 12 prosent.
582 000 PC-er solgt i Norge
Ifølge tall som
Finansavisen
har samlet inn, ble det solgt 582 000 PC-er i Norge første halvår. Det er en vekst på 13 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og salget i andre kvartal nærmer seg toppårene 2011 og 2010.
Rundt 10 prosent av de solgte PC-ene er stasjonære PC-er, resten er bærbare.
Ifølge Finansavisen ble det solgt 330 000 nettbrett i Norge i første halvår. 61 prosent av disse var Apples iPad, og Samsung kommer inn på en andreplass med 13 prosent markedsandel. Samme periode i fjor hadde Apple en markedsandel på 70 prosent i Norge.
IDC-tallene viser at det i hele verden ble solgt 315,1 millioner bærbare og stasjonære PCer i 2013, og IDC anslår at salget i 2014 vil ende på 303,5 millioner enheter. Men ser man kun på de såkalte «modne markedene», venter IDC at PC-salget vil stige fra 133,3 millioner enheter i 2013 til 140,7 millioner enheter i 2014.
PC-salg, IDC (tall i millioner):
Region
|
Product Category
|
2013
|
2014*
|
2018*
|
Emerging Markets
|
Desktop PC
|
85.6
|
79.5
|
76.1
|
Emerging Markets
|
Portable PC
|
96.2
|
83.2
|
85.7
|
Emerging Markets
|
Total PC
|
181.9
|
162.7
|
161.8
|
|
|
|
|
|
Mature Markets
|
Desktop PC
|
51.1
|
54.0
|
45.0
|
Mature Markets
|
Portable PC
|
82.2
|
86.7
|
84.2
|
Mature Markets
|
Total PC
|
133.3
|
140.7
|
129.2
|
|
|
|
|
|
Worldwide
|
Desktop PC
|
136.7
|
133.5
|
121.1
|
Worldwide
|
Portable PC
|
178.4
|
170.0
|
170.0
|
Worldwide
|
Total PC
|
315.1
|
303.5
|
291.1
|
Nettbrett-vekst (inkludert hybrid-enheter):
Region
|
2013 Actual
|
2014 Forecast
|
2018 Forecast
|
North America + Western Europe
|
25%
|
0%
|
4%
|
Rest of World
|
88%
|
12%
|
5%
|
(Kilder:
IDC
,
IDC (2)
,
Finansavisen
,
Cnet
)
Les også
Bråstopp i nettbrettsalget
Les også
Nettbrett-salget skrumper inn – PC-er gjør det bedre enn ventet
Les også
Verdens største PC-produsent selger flere telefoner enn PC-er
Les også
Android totaldominerer mobilmarkedet
Les også
Nettbrettmarkedet dabber av