Til hovedinnhold

Nettbrettmarkedet dabber av

– Påvirkes av at mobiltelefonene har fått større skjermer, mener analyseselskapet IDC.

Shutterstock

Nettbrettmarkedet vokste med 11 prosent i andre kvartal 2014, sammenlignet med samme periode året før. Det viser ferske tall fra IDC.

Men selv om salget øker, venter analytikerne at markedet vil vokse saktere i 2014 sammenlignet med 2013.

– Som vi antydet forrige kvartal, påvirkes markedet fortsatt av fremveksten av mobiltelefoner med store skjermer, og at brukerne eier telefonene lenger enn vi hadde forutsett, sier Jean Philippe Bouchard i IDC.

Han tror også årsaken til stagnasjonen kan være at bedrifter er trege med å ta i bruk nettbrett.

– Til tross for denne trenden, tror vi at større kommersiell etterspørsel etter nettbrett i andre halvår 2014 vil hjelpe markedet med å vokse, og at vi vil få se flere produkter rettet mer spesifikt mot bedrifter, som vi har sett gjennom avtalen mellom Apple og IBM, sier han.

Artikkelen fortsetter under diagrammet.

iPad taper andeler

Apple er fortsatt verdens største nettbrettprodusent, med en markedsandel på 26,9 prosent, foran Samsung med 17,2 prosent.

Men selv om iPad er det mestselgende nettbrettet, sank salget fra 14,6 millioner enheter i 2. kvartal i fjor til 13,3 millioner enheter i samme periode i år. Markedsandelen falt fra 33 til 26,9 prosent.

Også Samsung tapte markedsandeler, fra 18,8 prosent til 17,2 prosent. Lenovo og Asus økte sine markedsandeler, det samme gjorde produsentene i den etter hvert ganske store «andre»-kategorien.

– Inntil nylig var Apple, og i mindre grad også Samsung, på toppen av markedet – og ble minimalt påvirket av de andre produsentene. Nå ser vi vekst blant de små produsentene, og at markedsandeler fordeles jevnt mellom flere produsenter etter hvert som markedet går inn i en ny fase, sier Jitesh Ubrani i Worldwide Quarterly Tablet Tracker i IDCs pressemelding.

Les også: Apple forbereder tidenes største iPhone-lansering

Her er hele statistikken fra IDC: (2. kvartal. Tall i millioner)

Vendor2Q14 Unit Shipments2Q14 Market Share2Q13 Unit Shipments2Q13 Market ShareYear-over-Year Growth
1. Apple13,326,9%14,633,0%-9,3%
2. Samsung8,517,2%8,418,8%1,6%
3. Lenovo2,44,9%1,53,3%64,7%
4. ASUS2,34,6%2,04,5%13,1%
5. Acer Group1,02,0%1,53,4%-36,3%
Others21,944,4%16,437,0%33,4%
Total49,3100,0%44,4100,0%11,0%

(Kilde: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, July 24, 2014)

annonse