Til hovedinnhold

– Ha på-dingser kommer for fullt

Juniper Research spår en lysende fremtid for blant annet Smart Glasses og treningsutstyr til mobilen.

Vuzix iWear

Analysebyrået Juniper Research har fundert på hvor mye teknologiske dingser som du kan ta på deg vil være verdt de neste fem årene. Slike produkter inkluderer for eksempel briller, armbånd, klokker eller klær med spesielle egenskaper.

I en ny rapport konkluderer Juniper med at markedet for "wearable devices," altså dingser du kan ha på deg, totalt sett vil være verdt over 1,5 milliarder dollar (8,5 milliarder kroner) allerede i 2014. Samme år vil slike dingser få sitt virkelig store gjennombrudd, tror analysebyrået.

Ha på-dingsene er delt inn i kategoriene helse, trening, underholdning og bedrift av Juniper. Militæret er en femte kategori som nevnes. Analysebyrået hevder at både Apple og Google allerede har tatt strategiske grep for å kunne utvikle denne typen produkter. Nike+ nevnes også som et eksempel på en ha på-dings som allerede har opplevd en viss suksess.

Nike+ GPS-klokke.

– Med forbrukere som omfavner nye teknologier og formfaktorer, vil "wearable devices" som treningstilbehør og HUD-skjermer (Head-up display) bli mer utbredt i forbrukermarkedet. Trening og underholdning vil ha den største etterspørselen fra forbrukere, mens på bedriftsmarkedet vil etterspørselen etter "wearable devices" være størst innen flybransjen og butikkbransjen, sier analytiker Nitin Bhas i Juniper Research, som har skrevet rapporten.

"The Next Smart Thing"

I rapporten hevder analysebyåret at Nord-Amerika og Vest-Europa vil bli de største markedene for teknologiske dingser du kan ha på deg. Disse to geografiske områdene vil etter sigende utgjøre 60 prosent av dette markedet.

Les også: Slik får du pulsmåling i treningsappen.

Juniper Research kaller ha på-dingser "The Next Smart Thing" i sin rapport. Hva tror du? Kommenter i forumet nederst!

Mer om
annonse