FeatureMulticom

Bli med inn i de dype skoger til Multicom

Vi har vært på besøk hos en av de største databutikkene på nett i Norge.

Tek.no/Åmli: GPS-en sier vi skal svinge av, men det å fjerne seg fra trygge E18 er kanskje ikke det som frister mest. Likevel gjør vi som den sier, for vi har ingen anelse om hvor Multicom faktisk holder til. Greit nok, vi vet at de holder til i Åmli, men hvordan vi kommer oss dit vet vi ikke.

Veien var ikke så ille skulle det vise seg, og det er faktisk tegn til bebyggelse her. Men snart skulle våre bange anelser få rett. Etter noe som så ut som et sagbruk er det slutt, og vi blir sendt inn på en smal og hullete vei samtidig som 60-sonen oppheves. Det er på tide å la bilen strekke på beina og med et brøl er vi oppe i en hastighet som overstiger det vi fikk på E18 med god margin. Med solid kjøreerfaring fra Euro Truck Simulator 2, The Crew og diverse Dirt-spill går nok det helt fint.

Det høres kanskje dramatisk ut, men vi fant ut at vi ikke hadde tatt hovedveien til Åmli, men en liten bakvei. Åmli er faktisk større enn hva vi byguttene hadde regnet med, og er mer enn et veikryss med et samvirkelag. Her er det flere skoler, butikker og bedrifter som holder til. Multicom er på sin side den nest største private aktøren i området, og holder til i et eget industriområde på andre siden av elven fra sentrum.

Midt i skogen, med egen sandstrand og badebrygge. Multicom har en flott plassering. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Stor aktør midt i skogen

Fremdeles noe fascinert over at en av de aller største nettbutikkene for tekniske ting som TV-er, hovedkort og bærbare datamaskiner kan være plassert midt inne i skogen i Aust-Agder gir det første spørsmålet seg selv. Hvorfor i alle dager er dere plassert her?

– Tron Atle Løvig, gründer og daglig leder, trekker litt på smilebåndet. Vi var tre kompiser der jeg hadde et firma og de to andre et firma seg i mellom. Så ville vi slå oss sammen for å øke omsetningen. De to andre kom herfra, mens jeg kommer fra Arendal. Da ble det rett og slett to mot én. Siden har vi blitt her. I en periode hadde vi et eget komponentlager i Arendal, mens maskinene ble skrudd sammen her i Åmli. Men ganske raskt ble hele butikken plassert i Åmli.

Lageret ser kanskje rotete ut, men med å ha produkter som er totalt forskjellige fra hverandre ved siden av hverandre forsvinner muligheten for å plukke feil vare. . Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Alle sammen hadde startet egne bedrifter rett etter videregående skole, og det det gikk i på den tiden var telefoner og forskjellige former for tilbehør. Omsetningen var i seg selv grei nok, men de unge gründerne tenkte at om de i tillegg kunne selge litt datautstyr ville de få opp omsetningen ytterligere et par hakk. Dette skulle vise seg å være en veldig god timing, for snart skulle telefonmarkedet få seg en liten knekk, mens IT-markedet skulle fly til værs.

– Da operatørene roet ned subsidieringen av nye telefoner merket vi godt at salget dabbet av. Samtidig dro nysatsningen vår på ulike IT-relaterte produkter kraftig fra, og fra å være et lite tillegg ble det den mest sentrale produktkategorien vår. Der fikk vi en jevn og god vekst i mange år, forteller Løvig.

Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

I tiden etter oppstart gikk det raskt oppover. Løvig minnes de hadde rundt 12 millioner i omsetning det første året og deretter gikk det raskt oppover, 20, 40, 60 millioner. Hvert år var bedre enn det foregående.

Den vanskelige tiden

Alt skulle ikke være en dans på roser, noe Åmli-gjengen snart fikk erfare. På grunn av stadig økende ordremengde måtte de gjøre noe med systemene sine og valgte veldig tidlig en skikkelig proffløsning fra SAP. Med den fikk de blant annet lagerstatus i sanntid på nettsidene sine og muligheten til å endre på ordrene fortløpende. Alt fremstod som perfekt. Likevel var de kanskje litt for tidlig ute.

– Dette var en alt for svær og omstendelig løsning for en bedrift som oss. Vi brukte flere millioner på å kjøpe selve løsningen, og fikk med driftskostnader på 0,5 til én million kroner i året på kjøpet. Det ble en klamp om foten. Likevel hadde vi den frem til 2005 før vi kom med en helt ny løsning. SAP er et godt system i seg selv, og Komplett og mange andre store rundt i Europa bruker dem. Vi var nok for tidlig ute og klarte ikke utvikle videre på systemet. Konsulenter som kunne gjøre jobben for oss var dyre og det ble endringer hele tiden. Vi hadde rett og slett ekstreme kostnader relatert til hele løsningen, og utviklingen stoppet litt opp. Dermed ble det få endringer de neste fire – fem årene, og mens det var en stor endring i markedet stod vi på stedet hvil rent teknisk. Omsetningen flatet ut før den stupte drastisk. Den var nede i 34 millioner i omsetningen i 2005. Etter det har vi kuttet i antall ansatte, og bygget oss opp til rundt 130 millioner i fjor, forteller Løvig.

Nå er Multicom en vital aktør i markedet, og mens andre kjemper som Hattelco, Amentio og Netshop har måttet gi opp har de kunnet kjøre på videre. Det er rundt 30 stykker som jobber for selskapet, med 23 til 24 årsverk.

Ferdigbygde maskiner er noe det går mye av, her utvikles, bygges og testes stadig nye modeller. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Funnet sin egen nisje

Multicom skrur også sammen egne bærbare datamaskiner. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Om du beveger deg inn på nettsidene til Multicom vil du finne ganske mye rart. En del ting er helt naturlige, men de har også en del du ikke finner så mange andre steder.

– Gaming og tilbehør er viktig og sentralt for oss. Vi har lenge hatt bærbare datamaskiner som vi bygger og setter sammen selv. Det går en del i stasjonære også, og stikkordet er at vi må være veldig fleksible. Vi må kunne gjøre ting litt annerledes, slik at folk heller vil handle her enn andre steder, forklarer Løvig.

– Vi kjører ikke det samme løpet som Expert og Elkjøp. Her finner du rett og slett ingen Multicom-maskiner til 2999 kroner, skyter Hilde Hansen Smeland, Produkt- og markedsansvarlig i Multicom, inn.

Løvig forklarer oss at disse aktørene gjerne kjører med varer som de selger med tap, for å dekke inn tapet igjen på andre typer produkter. Fremfor å selge varer med tap velger da Multicom å heller konkurrere på de varene som Elkjøp og Expert har høye marginer på.

– Vi merker at det er et marked for de ekstra dyre maskinene. Dette kan være både rene spillmaskiner og maskiner som er mer egnet for videoredigering. Her er det ingen som løfter et øyebryn om vi får inn en ordre for en maskin til 30 000 kroner, forteller Hansen Smeland.

– Det vanligste er nok likevel maskiner på ti til tolv tusen kroner skyter Løvig inn. Maskiner til 20 til 30 000 kroner går det ut noen av hver dag. Går du over 30 000 kroner er det nok sjanser for at vi legger litt mer merke til det.

Nå har valutakursen strengt tatt også jobbet mot både Multicom og de andre aktørene i bransjen. En maskin som i høst ville kostet 25 000 koster nå lett over 30 000 kroner.

– Totalt sett har vi måttet øke prisene med rundt 20 prosent. Marginene er alt for små til at vi kunne ta dette på egen kappe, men samtidig så justerer vi fortløpende. Om kursen bedrer seg er vi kjappe på å justere ned. I et typisk scenario bestiller vi inn produkter til en gitt pris, så kjører vi en del kalkuleringer på denne prisen. Når vi får produktet inn på lager kan kursen ha endret seg, og da justerer vi litt på prisen. I enkelte tilfeller vil vi heller ikke betale før en måned etter at vi har fått varen, og da kan kursen selvfølgelig også ha endret seg. Vi kunne ha kjørt på med valutasikring, men vi foretrekker å være fleksible og justere fortløpende. Det er både fordeler og ulemper med begge måtene, men vi føler at dette er metoden som passer oss og våre kunder best, forklarer Løvig.

Store i lokalmiljøet

I Åmli er Multicom ganske så store, selv om det ikke akkurat er slik at lokalbefolkningen renner ned dørene i lokalene deres.

– Folk skjønner jo hva vi driver med, det er ikke det, forteller Hansen Smeland. I tillegg synes skoleelevene her at det er veldig stas med en databutikk som dette i nærmiljøet. I forbindelse med arbeidsuker og tilsvarende opplever vi hvert år en voldsom etterspørsel, og vi er nødt til å skuffe ganske mange.

Løvig forteller at de også har mange har mange folk her som kommer via NAV-ordninger og folk som er på språkopplæring i en flyktningsituasjon. Enkelte har også fått tilbud om fast jobb hos bedriften i etterkant, og slikt sett har de fått et sammensveiset og variert arbeidsmiljø.

Nybygde maskiner blir gjennomgående testet. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

– Ikke så mange som bryr seg om komponenter lengre

Multicom har mange slags kundetyper. Noen er trofaste og har vært med på laget en årrekke, i tillegg har du de som forsvinner raskt. Totalt sett er likevel kundemassen stadig økende, takket være tilførselen av stadig unge dataentusiaster.

– Det er helt klart en ny generasjon med andre behov på vei. De bygger ikke maskinene selv, og det kan nesten virke som at de ikke vet noe som helst om komponentene som skal inn. Folk skal ha maskinene sine ferdige og klare til bruk, slik at de kan konsentrere seg om andre ting. Vi merker også at utseendet har fått en renessanse. Ting skal se kult ut, enten det er hodetelefoner, tastatur eller mikrofoner. I tillegg skal det gjerne være lys. Fractal Design som før var veldig inn er nå litt kjedelig. Folket vil ha en dus belysning, gjerne i rødt, grønt eller blått, forteller Løvig.

Både Løvig og Hansen Smeland har sine mistanker om at det er nye trender og bruksmønstre som ligger bak. Dagens unge bruker mye tid på nett og det er opplevelser der som står i fokus. Leverer varene er det samme søren om det er er mange transistorer, prosessorkjerner eller solide minnemengder.

Sentralt i det hele er nye helter som Addexio, Prebz og Dennis. Disse har mange følgere, og Multicom-gjengen tror det er mange som blir mer interesserte i datamaskiner etter å ha fulgt med på videoene derfra. Interessen starter gjerne med en konsoll, så blir de bitt av PC-basillen etterhvert.

– En som ringte i sted, lurte på om vi kunne sponse han med en PC om han ble like stor som Addexio. Vi sa jo ja til sånt, så gjenstår det bare å se da, forteller Hansen Smeland med et smil. Samtidig har vi andre som sender oss en e-post, forteller at de har 14 følgere og lurer i den anledning på om vi vil sponse dem, avslutter Løvig med et smil.

Selv om Multicom er store, så er Komplett veldig mye større, bli med inn hos Komplett »

Les også
Multicom.no og PS.no slås sammen
Les også
Elkjøp vil ta grep om mobilmarkedet
Les også
Vi tok Mercedes' teknologispekkede luksushybrid på langtur
Les også
Bli med inn i nerdebutikken – midt i Oslo sentrum
Les også
Her bygger de over 30 000 PC-er hvert år – i Norge
annonse