Tek.no

Artikkel Komplett

Her bygger de over 30 000 PC-er hvert år – i Norge

En tropp med roboter og mange ansatte står klare.

Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no
26 Juli 2013 07:00

Et marked i fall

Rett utenfor Sandefjord i Vestfold ligger nettkjempen Komplett. Etter oppstarten fra en liten garasje i den mellomstore byen i 1996, har selskapet vært innom store deler av Nord-Europa. I fjor omsatte de for over fire milliarder kroner – nok til å gjøre dem til den største aktøren i Norden.

Kompletts hovedkontor i Sandefjord. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Nå står de med føttene godt plantet i både Norge, Sverige og Danmark, og senest i april inngikk de en avtale om å kjøpe Webhallen, en avtale som i disse dager behandles av det svenske konkurransetilsynet. Men selv om selskapet ekspanderer, er det hovedsakelig i Sandefjord det skjer, der både hovedlageret og hovedkontoret ligger.

Over flere store bygg som samlet måler rundt 28 000 kvadratmeter, eller fire fotballbaner, har de lagret 16 000 forskjellige produkter. Hvert 21. sekund pakkes en bestilling fra en av drøyt 700 000 aktive kunder.

Men det er ikke bare levering av enkeltprodukter Komplett jobber med. Ett av hovedgeskjeftene til Sandefjordsbasen er å produsere Kompletts egne stasjonære PC-er, som du kan konfigurere relativt fritt selv. Over 30 000 av dem lages hvert eneste år.

Se video om produksjonen her. Artikkelen fortsetter under.

Vokser i en solid motbakke

Siden barndommen har Komplett laget sine egne PC-er, men i det siste har ikke markedet vært like medgjørlig. Aldri før har markedet falt så lenge sammenhengende, og flere produsenter har tapt markedsandeler på titalls prosent hvert år. Det har fått noen til å så PC-en en snarlig død.

Vi sitter i et møterom på Kompletts hovedkontor. Rundt bordet har vi med oss kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes, produktsjefen for Komplett PC-ene Pål Fredrik Berg og produksjonssjef Ole Soleng. Med synkende PC-salg verden over og stekende sol utenfor, skulle man kanskje ikke tro dette er gode tider for noen å bygge maskiner i Norge.

Pål Fredrik Berg, produktsjef for Komplett PC til venstre. Ole Soleng, produksjonssjef i Komplett til høyre. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Men når vi spør de tre om de har merket stort til de labre tidene, får vi et raskt svar:

– Nei, sier alle mer eller mindre samtidig.

Kommunikasjonsdirektøren følger opp:

– Eller jo, A-produsentene som vi kaller dem, de vi selger maskiner på vegne av, ser vi jo at faller. Men våre egne Komplett-PC-er har vokst, sier Tollnes.

Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett. Foto: Komplett

– Vi vokser veldig, sier Berg, mannen som har ansvaret for nettopp denne delen av bedriften.

Selvbygger-PC-ene de selv skrur sammen kan vise til en vekst på 10 prosent i 2012, og så langt i år er det snakk om en vekst på hele 27 prosent. Faktisk har salget av disse maskinene vokst sammenhengende, foruten en periode i 2009 da finanskrisa stormet som verst.

Funnet sin nisje

Resepsjonsområdet i Kompletts hovedkontor. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Vi har funnet vår nisje, folk liker å konfigurere PC-en selv. Da får du full kontroll på det du putter inn, og du skreddersyr og skaper deg en unik maskin som er bare din. Jeg tror brukerne på den måten får et større forhold til maskinen sin, sier Berg, som påpeker at konkurrentene er store og internasjonale – med navn som Dell og Acer.

Selv nå om sommeren skrur Sandefjordsbedriften sammen mellom 80 og 100 maskiner hver dag, og rundt 80 til 90 prosent av dem er rene spillmaskiner, blir vi fortalt. I tillegg har maskinene blitt mer og mer populære hos bedrifter, som har fått øynene opp for egenkonfigurasjoner.

Mange eksperter mener at nettbrettets inntog, og PC-produsentenes manglende evne til å virkelig konkurrere mot det, er en av hovedårsakene til at PC-markedet nå er under massivt press. PC-gutta hos Komplett er ikke fullt så bekymret:

– Jeg liker å si at nettbrettet er vår lykke. For nettbrettene tar fra markedsandelene til de bærbare maskinene. Folk kjøper seg et nettbrett, men da må de også ha en PC i tilegg til nettbrettet, sier Soleng.

Løse datadeler selger fortsatt godt

Komplett støtter flere veldedige prosjekter. . Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Komplett har utvidet kraftig siden barndommen. Det startet med salg av datadeler, men i nyere tid er både hvitevarer og leketøy å finne i nettbutikken, i tillegg til at Komplett har tatt over merkevarer som Blush.no.

– Komponentsalg er fortsatt et viktig marked for oss, sier Tollnes.

Salget av løse datadeler er stabilt, og har ikke møtt den samme knekken som PC-markedet har sett.

– Jeg har en teori om at mange først kjøper seg en PC, også oppgraderer de den senere. Det er iallfall slik jeg begynte. Så lenge det kommer nye, kraftige komponenter og nye, store spilltitler, vil det være et marked, sier Berg.

For å se hvordan Komplett skrur sammen over 30 000 maskiner hvert år tok vi turen ut av møterommet, og inn i det store produksjonslokalet der alt skjer. Se hvordan maskinene lages på neste side »

Les også