ArtikkelDigital Impuls

Bli med inn i nerdebutikken – midt i Oslo sentrum

Digital Impuls har holdt ut der mange har gitt opp.

Den vesle databutikken

Sentralt plassert i Oslo finner du databutikken Digital Impuls AS. Mens andre aktører har måtte gi opp driften har Digital Impuls fortsatt som før. Vi har tatt turen innom, for å se hva de gjør annerledes.

Det er ikke lenge siden vi besøkte Komplett.no, nordens største nettbutikk, et selskap som var preget av å sende ut store mengder ordre hver eneste dag, roboter og store lagerlokaler. Digital Impuls kan kanskje ses på som mye av det motsatte, uten at det på noen måte er negativt.

Digital Impuls finner vi i Møllergaten, midt i Oslo sentrum og bare et steinkast fra Karl Johans gate.

Her har nettkjempen Komplett.no også hatt en butikk tidligere, først som en ren Komplett.no-butikk, senere under eget selskap med navnet Datakjeden. Disse butikkene gikk ikke godt nok, og er nå borte. Dermed har Digital Impuls på en måte blitt David som seiret mot kjempen Goliat – som eneste rene gjenværende databutikk i Oslo.

Dagens lokaler har vært brukt av Digital Impuls i flere år allerede. Her har de også lager, verksted og nettbutikk. Butikken er plassert i førsteetasje, med selskapetets hovedlager i kjelleren.

Se videofilmen som viser hele butikken her:

Få også med deg: Vi har testet Norges råeste spill-PC »

– Tøffe forhold

Haakon Jensen i Digital Impuls er butikksjef, og jobber mye med entusiastproduktene.

Vel opp trappen treffer vi på Haakon Jensen, butikksjefen. Han startet hos Digital Impuls for første gang i 2007, og har lang fartstid i forumet vårt som overklokkeren ***dp***. Han innrømmer at det har vært hardt å drive en fysisk databutikk:

– Det har helt klart vært tøffe forhold, men takket være hardt arbeid har vi fått det til å gå rundt. Vi har vel aldri egentlig vært billigst, men har hele tiden fokusert på service og gode råd her i butikken, sier han.

– Vi er nerder bak kassen, ikke selgere, og det er konseptet vi streber etter. Fordi handel foregår over disk kjenner vi igjen ansikt og navn – dette gjør at vi i mange scenarioer husker hva kunder har kjøpt før og får et litt mer «personlig» forhold enn over nett. Dette tror jeg mange setter veldig stor pris på, sier Jensen.

Aldri vært fare for driften

I Møllergata i Oslo Sentrum finner vi Digial Impuls.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Selv om store navn har gitt opp og Digital Impuls står igjen alene, har det ifølge Jensen aldri vært noen fare for at de hadde måttet legge ned i Oslo:

– Nei, i Oslo har det aldri vært nære på. I Trondheim måtte vi derimot legge ned den første butikken vår, grunnet knallhard konkurranse fra daværende Datakjeden. Etter at Datakjeden la ned der oppe slo vi oss sammen med daglig leder fra Datakjedens butikk, og etablerte en filial av Digital Impuls i de gamle lokalene til Datakjeden, forklarer Jensen.

Det er ikke mange steder en fasekjøler står utstilt her i Norge.

I andre bransjer klages det ofte over at folk kommer til de fysiske butikkene for å få råd om produktene, hvorpå de går hjem og bestiller på nett. For butikkene er dette naturlig nok svært uheldig, siden de må ha nok personell til å ta unna alle, samtidig som de går glipp av en rekke salg. Digital Impuls har også merket seg dette, men noe stort problem skal det ikke være:

– Vi føler ikke at dette er et stort problem i dag, men vi er klar over at det garantert er folk som gjør det. Dette gjør oss bare mer sultne på å yte god service – og kanskje fører det på sikt til at nettkundene også kommer til oss.

– Vi prøver å holde prisene på omtrent samme nivå som de fleste andre nettbutikker, og det faktum at du kan komme til oss på fredag ettermiddag for å kjøpe grafikkort til helgen er det mange som setter pris på. Mange kunder glemmer at frakt på komponenter ofte ligger på 150 kroner – dette tatt i betraktning er vi veldig ofte billigere enn konkurrentene våre, hevder Jensen.

Bli med over på neste side, så tar vi en runde i butikken »