FotoessayMercedes Benz S500 Plug-In Hybrid

Vi tok Mercedes' teknologispekkede luksushybrid på langtur

Denne bilen koster 1,7 millioner. Se alle bildene og video fra testen her.

Vi i Tek tester ikke så ofte biler. Når vi likevel gjør det fra tid til annen handler det først og fremst om nerdefaktor. Hvor mye kan bilen gjøre selv? Hvor mye teknikk bor det i den? Begge disse spørsmålene kan Mercedes S500 Plug-in Hybrid gi overraskende svar på.

Den nye Mercedesen er en lang bil, på vel over fem meter. I denne doningen bor det visstnok 20 millioner linjer programkode, som skal holde liv i underholdningssystemene og navigasjonen ombord. Hvor mange linjer totalen ender på når førerassistanse og bilens egne driftssystemer tas med vet vi ikke.

Haugevis av funksjoner

Her er det kanskje først og fremst førerassistansen vi er opptatt av. Denne bilen har en rekke funksjoner som skal hjelpe til under korte og lange turer. Bilen holder for eksempel oversikt over din plassering på veien selv, og en motor griper inn for å justere på rattet om den er misfornøyd. I teorien kunne bilen kjørt selv, får vi forklart, men det er ikke lovlig i Norge foreløpig.

Andre assistentfunksjoner styrer lyssettingen. Her er det ikke en eneste lyspære å finne, men 500 LED-dioder som tar seg av alt som skal belyses. To andre løsninger igjen avpasser farten etter forankjørende bil, og sørger for at rattet ikke lever sitt eget liv i kraftig sidevind. For å nevne noe.

En Mercedes Benz S-klasse starter på rundt 920 000 kroner. Doningen vi tok med oss er en av de større bilene i serien, og når motor, tilbehør og avgifter er talt opp, lander prislappen på 1,7 millioner kroner. En liten leilighet på hjul, med andre ord.

Vi kommer tilbake med en fyldig test av de elektroniske hjelpesystemene S500 Plug-in Hybrid kan by på på mandag.

Helt nederst kan du se video av testbilen i fri utfoldelse i ett av Oslos parkeringshus.

Kjørelysene ligger under markeringslysene som står på her. Hvert består av 56 kraftige LED-dioder som får lyset spredt via motoriserte reflektorer. Bilen kan blokkere ut motgående trafikk fra langlysene. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Også baklyktene er LED-baserte. Hver av dem skjuler 35 av de små rakkerne. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Bilen har et kamera som spretter ut av grillen når parkeringsfunksjonene aktiveres. Sammen med dette jobber et kamera under hvert sidespeil, og et ryggekamera bak. Dermed kan bilen vise deg parkeringen i et datagenerert fugleperspektiv. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Lang doning. Hybridvarianten er 523 centimeter på sokkelesten, og fås kun kjøpt i lang utgave. De vanlige S-modellene kommer i en kortere versjon. Vi tok ikke med oss en fyrstikkeske så en iPhone 6 Plus blir størrelsesreferansen. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Mercedes' S-klasse, og spesielt de lange utgavene, er i stor grad sjåførbiler, der hovedpersonen sitter i baksetet. Dermed er det god plass bak, og passasjeren har egen kontroll over klimaanlegget. I enda mer påkostede varianter er skjermer og underholdningsustyr integrert i seteryggene. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Hva er vel en bil uten et anlegg fra Burmester? Skal du ha Burmester i stua må du påregne fra rundt 30-40 000 per komponent, og med høyttalere som koster inntil en halv million kroner kan totalprisen bli heftig. Denne Mercedesen er med andre ord også en lydopplevelse av de sjeldne. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
To digre skjermer gir deg full styring over underholdning og kjørefunksjoner i bilen. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Romslig! Samtlige fire seter i bilen har sju massasjeprogrammer, lufting, varme og justering. I midten, mellom baksetene, kan du få montert champagnekjøler. Selvsagt kan du det. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Motoriserte gardiner styres av knapper i dørhåndtakene. Samme type gardin dekker også bakvinduet. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
En knapp på innsiden av bilen åpner og lukker bagasjelokket. Du kan faktisk styre eksakt hvilken posisjon det skal stoppe i. Da vi først oppdaget dette så det ut som om bilen vinket til et par forbipasserende ungdommer, og latteren satt løst. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Veldig stor bil. Ganske lite bagasjerom. Batterier og plass til de regulerbare baksetene tar opp mye bagasjeplass. En ulempe dersom bilen skal brukes til sjåførtjenester. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no
Les også
Audi vil lage biler som vet når køen nærmer seg
Les også
Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende
Les også
Bli med inn i de dype skoger til Multicom
Les også
Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid: Denne bilen har et hjelpemiddel for alt
Les også
Tesla Model S P85D: Slik er den helt nye og teknologispekkede Tesla Model S
Les også
Bli med inn i den nye Teslaen
Les også
Nå skal Tyskland teste selvkjørende biler på motorveien
annonse