Tek.no

Artikkel

Dreamliner kan fikses mens den er i lufta

En egen IT-sentral overvåker alle de nye superflyene tett.

Norwegian
30 Jan 2014 18:01
annonse

Den nye Boeing 787 Dreamliner har, til tross for noe oppstartsproblemer for flyselskapet Norwegian, en rekke finesser som andre fly bare kan ha rimelig fuktige drømmer om. Inventaret har fått en kraftig oppgradering i forhold til endre flytyper, men visste du at flyet også har en rekke skjulte funksjoner som gjør det mye tryggere i bruk?

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har Norges eneste Dreamlinere, og han kunne under Fiberdagen 2014 fortelle Hardware.no hvordan feil som oppstår på disse flyene kan rettes opp i før de rekker å bli skikkelig problematiske – faktisk til og med mens de er oppe i lufta.

– Hadde ikke overlevd uten IT

Kjos fortalte en nesten fullsatt Colosseum Kino om hvordan IT har vært helt avgjørende for Norwegians overlevelse.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Mer

Vi fatter først interesse under hovedarrangementet, når generalsekretær Truls Berg i Innovation Forum hedrer Kjos for å gå i bresjen for ny teknologi, og for å ta i bruk IT på innovativt vis.

annonse

Berg påpeker at Norwegian var først ut i Europa med gratis trådløst Internett på sine fly, og blant de første i verden til å bruke nettet til noe så radikalt som å bestille billetter – allerede i år 2000.

– Jeg husker SAS-sjefen sa konkret at Internett var et utmerket medium til å fortelle om flyforsinkelser, men det er helt ubrukelig til å bestille flybilletter, så det skulle de ikke i gang med. Hvilken rolle har IT og disse tingene spilt i den fantastiske veksten Norwegian har hatt, spør Berg.

Norwegian-sjefen er kontant i sitt svar.

– Vi ville ikke ha overlevd, hadde det ikke vært for den satsingen som vi har gjort på IT. Det er absolutt ikke mulig å drive flyselskap rasjonelt og effektivt i dag uten å ta i bruk IT-plattformer fra A til Å, mener Kjos.

– Se for eksempel på de nye, sofistikerte flytypene som kommer nå. De nye Dreamlinerne, som jo har hatt en del innflyvningsproblemer, der er alt er bygd opp på IT. Det er faktisk sånn at vi har fire stasjoner hvor flyene må docke hver fjerde dag, og da tømmes systemet for all informasjon om status rundt omkring på det flyet. En ting skal jeg love deg, dét er mye informasjon. Så sendes dette bort til Seattle, og da sitter teknikere der og analyserer alle avvik. Så kan de faktisk gå inn og korrigere fra Seattle selv når vi er oppe og flyr. Det høres kanskje skummelt ut, men det er den IT-verden vi beveger oss inn i, forklarer Norwegian-sjefen.

Gir feilmeldinger mye tidligere

Så snart Kjos har forlatt salen følger vi etter, og vi får snart tak i ham, presset opp i et hjørne av like ivrige journalister som oss. De er dog mer opptatt av forsinkelser enn tekniske løsninger, og snart nok har de fått svar på sine spørsmål. Da er det vår tur – og vi spør umiddelbart hvordan det fungerer når Norwegian får rettet feil på flyene sine i lufta.

annonse

– I dag er det sånn at når en feil oppstår, så er det en feil. Da kommer det en tekniker til, og reparerer den feilen som har oppstått. Det er jo sånn de gjør det i dag på både fly og biler. Men hvis du overvåker alt som egentlig skjer ombord på et fly, så kan du ta tak i avvik det øyeblikket de oppstår. Da kan du korrigere avviket i tide, og forhindre at det utvikler seg til en feil, sier Kjos til Hardware.no.

Som et eksempel peker Kjos på at analytikerne kan få beskjed om at det finnes et avvik i flyet, for eksempel unormal slitasje på en del. Da kan de rette opp i dette mens det fortsatt bare et et avvik, og før det er noe som har gått i stykker. Mekanikerne på bakken får dermed en mye bedre varsling enn før.

– Systemet kan både rette opp i IT-tekniske problemer, men også varsle om mekaniske avvik tidligere enn før, da det ellers alltid vil gå en periode før en feil synes. Alt kan selvfølgelig ikke rettes i luften, men se for eksempel på sensorer. Mye i flymaskinen styres av input fra sensorer, og hvis det oppstår en feil på disse, kan du i stor grad korrigere dette mens du er oppe i luften, forklarer han.

Mengder av reserveløsninger

Forsinkelser til tross virker Kjos entusiastisk for de nye Dreamliner-flyene.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Mer

En annen egenskap ved det nye Norwegian-flyet er at det styres heldigitalt – gjennom et såkalt «fly-by-wire»-system – fremfor med mekaniske pedaler og spaker. Dette gjør det mye enklere å styre flyet for pilotene enn tradisjonelle systemer, og gir store besparelser på flyets vekt, men vi lurte litt på hvordan dette kan påvirke flysikkerheten. Hva hvis det skulle streike – vil det kunne rettes opp fra bakken?

– Ja, det vil du helt sikkert kunne gjøre. Men du har jo også så mange backupsystemer i dag som du aldri hadde før. Tidligere hadde du et mekanisk system, og hvis det sviktet så var det over og ut. I dag har du langt flere backupsystemer, og det som kommer på de nye flyene gir enda mer sikkerhet.

Det nye Boeing-systemet med styring og feilretting fra en base i Seattle kommer riktig nok ikke bare til Norwegian sine fly, men til alle Boeing 787 Dreamlinere. Kjos forklarer at det muliggjøres av måten denne flytypen er bygd på, og trekker paralleller til bilteknologi.

– Du kan si det sånn at alt det du ser i lufta i dag er bygd på 80-tallets teknologi. Du kan like det eller ei, men det er faktum. Til sammenlikning er en 80-tallsbil rimelig forskjellige fra en 2013-modell, og en 80-tallets tekniker har en helt annen måte å reparere bilen på enn en mekaniker i 2013, sier han.

– Du må jo omtrent inn på spesialverksted bare du skal skifte en lyspære, men sånn blir det i fremtiden på fly også. Det blir veldig mye mer spesialisert, og det blir rett og slett mye mer software inni en flymaskin, forteller Kjos, og understreker at dette vil føre til bedre flysikkerhet:

– Når du da kan lage så mange backupsystemer du bare vil, vil flyene også bli mye sikrere.

Det er flere enn Boeing og Norwegian som bruker ny teknologi for bedre fly:
Rolls-Royce skal ta i bruk 3D-skrivere for å printe ut flymotorer »

Les også
Hvordan i alle dager mister man et digert fly?
Les også
Derfor kan overskrevne data hentes fra en gammel harddisk
Les også
Vi testet: Så mye bedre spillytelse får du av å bytte skjermkort
Les også
Slik skal de gi deg lynraskt nett på Ullevaal Stadion
Les også
Helt nye Oculus Rift er fantastisk
annonse