Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Vi testet: Så mye bedre spillytelse får du av å bytte skjermkort

Vi har testet en drøss skjermkort fra de siste årene på nytt.

Introduksjon

Den dag i dag er GeForce GTX 560 Ti et av de aller vanligste skjermkortene for spillere, og selv GTX 460 er mye vanligere enn GTX 680. Det mest utbredte kortet fra AMD heter Radeon HD 7850, med HD 5770 på selskapets andreplass. Men hvordan duger slike gamle slagerne mot dagens skjermkort?

Det ville vi finne ut av, og saumfarte kjellerboden for å finne testeksemplarer som har blitt forvist til de evige pappesker – og forskjellene vi fant mellom gammelt og nytt var imponerende store. Selv de aller billigste budsjettmodellene i dag vil faktisk være en oppgradering for mange som sitter med et litt eldre, men en gang i tiden mye dyrere skjermkort.

Før vi går løs på alle resultatene kan vi imidlertid ta en liten hilserunde med alle skjermkortene vi tar et gjensyn med i dag, sånn at vi får plassert dem mentalt i historien. Vårt eneste kriterium for å bli med i testen var at skjermkortet skulle støtte DirectX 11, som etter at det først ble vist frem i 2008 brakte en hel liten revolusjon til kvaliteten på spillgrafikk.

Disse AMD-kortene testet vi

Det overklokkede MSI Radeon HD 5870 Lightning, med gullplatterte kontakter, var et av de aller ypperste kortene i HD 5000-familien.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Fra AMD sin side har vi gått helt tilbake til den gang de fortsatt skrev ATI på skjermkortene sine, og det aller svakeste kortet vi henter frem i dag heter Radeon HD 5830. Det kostet i underkant av 1900 kroner da det kom ut, og leverte strålende ytelse i vår test, men manglet en klar motpart hos konkurrenten Nvidia ved lansering. Det nærmeste var på et vis den eldre toppmodellen GeForce GTX 285, uten DirectX 11, som presterte omtrent like godt i de aller fleste spill.

Neste modell på lista er ikke en referansemodell, men det fabrikkoverklokkede MSI Radeon HD 5870 Lightning. Med en prislapp på 3100 kroner ved lansering stilte dette kortet i en annen prisklasse enn lillebroren som kom ut noen måneder tidligere, men så var ytelsen da også desto mye råere. Nvidias GeForce GTX 480 ble konsekvent slått, og selv det gamle dobbeltkjernede skjermkortet GeForce GTX 295 måtte gjennom en rekke tester bite i støvet.

Cayman-arkitekturen i AMDs Radeon HD 6000-serie var både kjapp og kjølig.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

I generasjonen over starter vi med en litt rimeligere modell, det en gang så spennende Radeon HD 6950. Ved inngangen til 2011 tygde kortet unna alt som da var av moderne spill samtidig som det holdt seg kjølig. I enkelte tester klarte det nesten å yte like bra som erkerivalens GeForce GTX 480 og GTX 570, mens det i andre tester la seg midt mellom disse.

Likevel, på grunn av en litt særegen kombinasjon av pris og ytelse hadde Radeon HD 6950 ikke egentlig noen direkte konkurrent da det kom ut. I den forstand var historien noe annerledes med storebroren Radeon HD 6970. Dette kortet har vi også børstet støvet av i dag, og det gikk rett i strupen på Nvidias GeForce GTX 570 da det kom i butikkene – men nådde ikke helt opp til dette i vår test.

Radeon 7000-serien har rukket å bli et par år gammel allerede. Tiden flyr når man har det gøy.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Fra disse to Cayman-baserte AMD-skjermkortene spoler vi frem litt over et år til Pitcairn-kjernen, og de siste modellene vi i dag har hentet frem fra kjelleren. Både Radeon HD 7850 og Radeon HD 7870 ble lansert i mars for to år siden, og var AMD sitt svar på Nvidias råsterke modeller – henholdsvis GeForce GTX 560 Ti og GTX 580.

I vår test så vi at disse AMD-kortene gjorde en forholdsvis god jobb: Selv om GeForce GTX 580 fortsatte å være sterkere enn AMDs Radeon HD 7870 var det blanke, røde skjermkortet langt billigere enn konkurrenten. Radeon HD 7850 klarte på sin side å levere omtrent 15 prosent bedre ytelse enn sin hovedmotstander, og innimellom gjorde det en like god jobb som det flere hundre kroner dyrere GeForce GTX 570.

For dagens test har samtlige AMD-modeller også blitt utrustet med en langt nyere driver enn de noen gang tidligere har kjørt; Catalyst versjon 13.11 Beta 11.

Disse Nvidia-kortene testet vi

MSI leverte saftig ytelse i en fornuftig priset pakke med sine overklokkede Cyclone-versjoner av GeForce GTX 460.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

AMD er ikke de eneste med toppmoderne drivere, og for Nvidia sin del testet vi alle gamle kort med driverversjon 331.58. Det klaget de heller ikke på – den største utfordringen seg faktisk å være å finne nok GeForce-skjermkort. Selv om vi tester en hel bråte hvert eneste år, og har holdt på med det en stund, er det nemlig slik at de fleste eksemplarene må sendes i retur.

I tillegg byttet vi lokaler for et års tid siden, og i flytteprosessen endte en hel eske med Nvidia-modeller med å bite i støvet. Heldigvis klarte vi å få hjelp av de ansatte på Digital Impuls, som stilte opp med flere utrangerte Nvidia-kort fra både butikkens restlager og sine egne private skuffer og skap.

Det svakeste av disse er et MSI GeForce GTX 460 Cyclone. Modellen vi får låne kommer med 1 GB minne, som gjør det litt hvassere enn modellen vi en gang testet, men er ellers prikk lik denne. Ved lansering var det først og fremst AMDs Radeon HD 5850 som skulle utfordres; og med både lavere pris og omtrent samme ytelse ga vi lett GeForce GTX 460 vår anbefaling.

MSIs TwinFrozr II-kjøler, nesten uendret fra Radeon HD 5870 Lightning, begynte å trekke litt på årene innen GeForce GTX 560 Ti kom ut.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Siden det var klin umulig å oppdrive et fungerende GeForce GTX 480 blir det neste skjermkortet på listen MSI GeForce GTX 560 Ti. Med andre generasjon av MSIs TwinFrozr-kjøler ser det omtrent identisk ut det eldre Radeon HD 5870 Lightning, men innvendig er det en vesentlig forskjell. GeForce GTX 560 Ti ble nemlig laget for å sparke Radeon HD 6870 bak, med løfter om rundt 20 prosent bedre ytelse – og i vår test ble det aller meste som var sammenliknbart fra AMD rett og slett overkjørt.

Toppmodellen i samme generasjon, GeForce GTX 580, er også med. Dette skjermkortet kom med en veiledende pris på omkring 4000 kroner, og skulle løse alle utfordringene som GeForce GTX 480 slet med. Temperaturen skulle ned, effektforbruket skulle begrenses, og ytelsen skulle skyte i været. I vår test innfridde kortet også så det suste, og vi mente det faktisk rettferdiggjorde den stive prisen med alt det gode det bød på.

Det siste GeForce-kortet vi i dag børster støvet av holdt faktisk stand selv da AMD lanserte sin Radeon HD 6900-serie, og forble på topp helt frem til Radeon HD 7970 inntok ytelsestronen. At utvalget vårt stopper her betyr dog at vi mangler kort som GeForce GTX 470, men du kan få et godt bilde på hvordan de aller fleste eldre GeForce-kort duger ved å titte litt på hvordan Radeon-kortene som skulle konkurrere mot dem klarer seg i dagens gjennomgang.

Et par doble jokere

På toppen av disse ni modellene har vi også fått med noen jokere i testene i dag. De fleste kortene vi har testet har nemlig bare én kjerne, men vi snek også inn et par dobbeltkjernede årgangsvarianter, nemlig AMD Radeon HD 6990 og Nvidia GeForce GTX 590. Disse er begge utrustet med to av kjernene fra henholdsvis Radeon HD 6970 og GeForce GTX 580.

Av den grunn finner du også flere nyere dobbeltkjernede skjermkort også i grafene, men siden disse er svært lite utbredt har vi valgt å ikke fokusere så mye på disse i dag. Alle skjermkortene ble for øvrig testet på vår vanlige testbenk for skjermkort.

Men nå, med hilserunde og introduksjoner vel overstått, er vi mer enn klare for å se på resultatene. Vi kjører kortene gjennom de samme testene som de toppmoderne modellene vi får til test, så det er snakk om en real styrkeprøve – og aller først ut er syntetisk ytelsestesting.

Ytelse, syntetisk

3DMark

F i r e S t r i k e

Vår aller første ytelsestest er både bred og stabil, og kan gang på gang reprodusere målinger med svært små avvik. Programmet går løs på datamaskinen med en rekke forskjellige verktøy, og de forskjellige spesifikke testresultatene gis til slutt uttrykk for i en poengsum.

Allerede i 3DMark Fire Strike begynner flere av skjermkortene å slite, og gode gamle Radeon HD 5830 kommer aller dårligst ut – uten at vårt overklokkede GeForce 460 er særlig mye bedre. Futuremark, som har laget testprogrammet, kategoriserer faktisk de fleste resultatene vi oppnår i dag som å være på nivå med en bærbar spill-PC, men de to svakeste modellene klarer ikke å nå opp til dette engang.

Det er likevel et ganske stort spenn i resultatene, og det aller største og sterkeste Radeon-kortet klarer å oppnå over dobbelt så mange poeng som minstemann. Rundt 5000 poeng er egentlig ganske greit, men likevel bare drøyt halvparten så bra som det kraftigste Radeon-kortet i dag – Radeon R9 290X.

Ser vi nærmere på resultatene det smått legendariske GeForce GTX 580 presterer kan vi heller ikke si oss så skrekkelig imponert. 4600 poeng holder til andreplassen blant de gamle traverne, men det er et godt stykke opp til de 5600 poengene som det mye billigere GeForce GTX 760 leverer; for ikke å snakke om GeForce GTX 780 Ti sine 9700 poeng.

Alt i alt havner de fleste av de gamle gode traverne våre opp på samme nivå som det vi i dag kaller billigmodeller, altså GeForce GTX 650 Ti Boost og Radeon R7 260X. Syntetiske tester kan dog være litt villedende, så vi må nesten kjøre dem gjennom spilltester også.

Ytelse, spill - del 1

Battlefield 3

@ U l t r a , D X 1 1

Vi starter spilltestene med gode, gamle Battlefield 3. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, og er dermed nyere enn de fleste kortene vi tester i dag, men bør være en god innledende målestokk på hvordan de har tålt tidens tann for faktisk bruk.

På grafen til høyre ser vi at det ikke har skjedd all verden med skjermkortenes rangering, fra den syntetiske testen, men litt annerledes har det blitt. Med håndfaste FPS-verdier er det også mye lettere å si noe om hvordan disse skjermkortene er i bruk – og det er på det jevne ikke mye positivt å spore.

Med alt av effekter og detaljer skrudd opp til høyeste nivå, og oppløsningen satt til 1920 x 1080 piksler, er det faktisk bare halvparten av modellene vi nå tester som evner å gi oss en noenlunde tolerabel bildeflyt i gjennomsnitt. Hvis vi i tillegg titter på de laveste registrerte verdiene blir det enda verre – det er faktisk kun de to aller kraftigste som ikke faller skikkelig gjennom i dette spillet.

Radeon HD 7870 er testens nyeste og mest moderne modell, og klarer nesten å komme seg opp på 59 FPS i gjennomsnitt. Minsteverdien er 36 bilder i sekundet, som er i grenseland for hva de fleste regner som godt nok. GeForce GTX 580 følger hakk i hæl, med fire FPS lavere gjennomsnitt og et par FPS høyere minsteverdi.

Begge toppkortene klarer seg altså littegrann bedre enn GeForce GTX 650 Ti Boost, men AMDs rimeligste spillkort, Radeon R9 270, gjør en vesentlig bedre figur med en minsteverdi på 43 bilder i sekundet. Kortene i midten av tabellen, altså GeForce GTX 560 Ti og Radeon HD 6970, klarer akkurat å skvise seg inn mellom AMDs to billigkort, Radeon R7 260X og Radeon HD 7790.

Selv våre to dobbeltkjernede superkort, GeForce GTX 590 og Radeon HD 6990, ligger ganske dårlig an. Sistnevnte oppnår svakere resultater enn et GeForce GTX 760, mens GeForce GTX 590 blir liggende bak det enkeltkjernede GeForce GTX 680.

Dette er dog bare på Full HD-oppløsning. Vi måtte jo se hvordan det gikk ved 2560 x 1600 piksler også, og da blir bildet enda mer nedslående – særlig for de eldste kortene. Etter hvert som årene har gått, og grafikkprosessorer har fått mer avansert arkitektur under huden, har de nemlig blitt langt mer kapable til å vise frem høyoppløste bilder også.

Dette merkes særlig godt på de eldste kortene, hvor det overklokkede gamle superkortet Radeon HD 5870 Lightning fra MSI såvidt klarer å dra spillet rundt i det hele tatt. Lillebror Radeon HD 5830 er ikke det spor bedre, og ingen av disse klarer å komme i nærheten av 10 FPS engang.

Nå sitter man dog neppe og prøver å drive Battlefield 3 på denne oppløsningen med et flere år gammelt skjermkort, og særlig ikke med alt av grafikk satt til høyeste nivå, men dette viser at det kan like gjerne komme av ren nødvendighet som av eget valg.

Metro 2033

@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F

Det andre spillet vi tester er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og er dermed jevngammelt med ganske mange av dagens testmodeller. Likevel kommer det fullpakket med DirectX 11-baserte effekter som tesselering og realistisk lyssetting.

Selv om Metro 2033 var ekstremt krevende for sin tid går det litt bedre, relativt sett, for mange av dagens testmodeller. Særlig AMD har fått dreisen på dette spillet, og hele fem av deres skjermkort kommer bedre ut enn de tre budsjettmodellene fra nyere tid – hvis vi regner med det dobbeltkjernede Radeon HD 6990.

For Nvidias del ser det noe mørkere ut. Selv om deres GeForce GTX 580 er langt på vei det kraftigste av de enkeltkjernede gamlisene vi tester i dag, omtrent på nivå med GeForce GTX 760 og GeForce GTX 670 – og til tross for at det doble GeForce GTX 590 smått utrolig får en bedre bildeflyt enn selv GeForce GTX 780 – er alle de mer moderate skjermkortene deres i hardt vær.

Hverken GeForce GTX 460 eller GTX 560 Ti klarer veldig mye mer enn halvparten av FPS-verdiene til billigkortene vi har testet det siste året, og dette forteller oss at selv GeForce GTX 480 ville endt opp med et ganske begredelig resultat.

I dette spillet, på oppløsningen 1920 x 1080 piksler, lander vårt Asus Radeon R9 270 på kjent plassering på tabellen. Selv om det ikke ser veldig imponerende ut er det imidlertid i godt selskap, sammen med båd og det gamle flaggskipet GeForce GTX 680 fra Nvidia.

At de eldre Nvidia-skjermkortene sliter kan dog forklares med at de må bruke PhysX-teknologien i grafikkprosessoren for å regne ut fysikken i spillet. Dette gjør at bildeflyten lider, selv om effektene blir penere; men implementeringen av denne teknologien kan synes å ha tatt et par syvmilssteg siden GeForce GTX 560 Ti var et skikkelig rått skjermkort.

Også i Metro 2033 ville vi se resultatene ved 2560 x 1600 piksler, og denne gangen går det litt bedre enn i Battlefield 3. GeForce GTX 580 faller riktignok fullstendig sammen, og leverer såvidt over 7 FPS i snitt; så PhysX-belastningen gjør sitt utslag også på Nvidias nyeste kort.

Dette er likevel langt bedre enn de 2,5 FPS som GeForce GTX 560 Ti klarer å servere, men når ikke opp til de mer enn 12 FPS som Radeon HD 6950 klarer å skvise ut. Faktisk klarer alle de gamle Radeon-kortene fra HD 6900-serien og HD 7800-serien seg sånn halvveis greit, mens de øvrige testmodellene knekker sammen som om de var fjorårets svakeste tusenlapp-modell.

Sniper Elite V2

@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s

Vår tredje test er en smule ferskere enn Metro 2033, og kom ut i 2012. Sniper Elite V2 er navnet, og spillet er tidvis ekstremt krevende for selv toppmoderne skjermkort. Våre forhåpninger til de gamle veteranene er ikke akkurat på topp, men siden vi jo sammenlikner med nyere modeller har vi også her kjørt alt av innstillinger til maks.

Den laveste hastigheten som er mulig å få rapportert ut av testfunksjonen i dette spillet er 5 FPS, og med dette i bakhodet må vi faktisk si oss positivt overrasket over hvor bra det går. Ingen av modellene våre tryner fullstendig, og selv Radeon HD 5830 klarer å vise oss mer enn dobbelt så mange bilder i sekundet som dette minimum.

Det svakeste Radeon-kortet slipper også å innta sisteplassen her, som går til GeForce GTX 460. Nvidias svakeste klarer dog også mer enn 10 FPS ved full HD, men vi merker oss at trenden vi husker fra tidligere tider – at AMD-kort har et tydelig overtak i nettopp denne testen – på ny gjør seg gjeldende når vi tester våre oldinger i dag.

Faktisk klarer ikke engang GeForce GTX 560 Ti mer enn drøyt 13 FPS, som plasserer det bak Radeon HD 5870 Lightning – og bak de to aller billigste Radeon-kortene som kom ut i fjor.

Ellers er det få overraskelser å spore – våre to doble kort gjør det omtrent like bra, og både Radeon HD 7870 og HD 6970 gjør det sammen med GeForce GTX 580 omtrent like bra som de mer moderne GeForce GTX 650 Ti og Radeon R9 270.

Når vi så skrur oppløsningen til himmels en tredje gang ser vi igjen på resultatene at tidligere tiders toppmodeller virkelig ikke liker høy oppløsning. Radeon HD 5870 Lightning raser ned til minste mulige resultat, og blir liggende og vake der sammen med de tre kortene som lå på bunn i Full HD også. Det er vel da en mager trøst at Radeon HD 7790 også knekker sammen her.

Ytelse, spill - del 2

Hitman: Absolution

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A

Hitman: Absolution var et av de mest krevende spillene som kom ut i 2012, i alle fall hva grafikk angår. Glacier 2-motoren spillet kjøres på ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på. Dette gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort.

En rekke av de gode gamle veteranene våre klarer seg omtrent like bra som GeForce GTX 650 Ti Boost, og særlig gjelder dette kortene fra AMD. GeForce GTX 580 er faktisk enda litt bedre og når nesten opp til samme høyder som Radeon R9 270. Nå er ikke det egentlig så veldig imponerende all den tid vi syntes denne Radeon-modellen var for dyr til å være et budsjettkort, og for svakt til å være et entusiastkort – men godt nok til å spille så lenge man holder seg til en ganske rolig spillestil er det uansett.

Det samme kan vi egentlig si for flere av modellene vi tester i dag, noe vi er ganske overrasket over. Selv når vi ser på de aller svakeste resultatene, som Radeon HD 5830 her bringer til bords, er de ikke dårligere enn Radeon HD 7790 sine prestasjoner – og som vi så i testen av dette billigkortet bør det dermed mulig å få en spillbar bildeflyt ved å skru kantutjevningen til bunns.

Sitter du med en av de gamle dobbeltkjernede skjermkortene i tabellen, altså GeForce GTX 590 eller Radeon HD 6990, trenger du faktisk ikke gjøre det engang – begge disse klarer fint å levere godt spillbare resultater med alt av kvalitet satt til høyeste nivå i Full HD.

Også i Hitman: Absolution ønsker vi dog å tyne kortene på høyeste mulige oppløsning, men det er det ikke alle som vil være med på. Som resultatene viser er det flere av klassikerne vi tester som enten bare nekter å starte opp, eller som havarerer etter et par-tre bilder har blitt vist.

Både Radeon HD 5830 og MSIs Radeon HD 5870 Lightning er nære ved å ikke klare spillet i det hele tatt, men tyner seg langt om lenge gjennom testen med en snittfart på rundt étt bilde per sekund.

Hverken GeForce GTX 560 Ti eller GTX 460 klarer å fullføre testen, og alt dette tilsier at også GeForce GTX 470 og GTX 480 ville slitt noe voldsomt. Som vi husker klarte nemlig ingen av disse to å hamle opp med Radeon HD 5870 da disse kortene var splitter nye.

Vi lurer dog på om GeForce GTX 570 kanskje hadde klart å fullføre, da dette leverte resultater i samme liga som Radeon HD 7850 i sin tid. Flere av de halvveis moderne AMD-modellene våre, inkludert dette, klarer seg nemlig relativt bra på høyeste oppløsning, og gir oss resultater som nesten kommer opp på samme nivå som GeForce GTX 760.

Far Cry 3

@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S

Neste test er Far Cry 3, med vakre strender, svaiende trær, flammer og eksplosjoner. Slike omgivelser, sammen med en rekke spektakulære effekter, krever sitt av maskinvaren. Som alltid er dessuten alle spesialeffekter slått på og kantutjevningen pumpet til værs.

Når vi utfordrer veteranskjermkortene på denne måten går det naturlig nok ikke så bra for de fleste. Vi ser at Nvidias GeForce GTX 580 og AMDs Radeon HD 7870 fortsetter byttingen på å være sterkest, men ingen av disse når heller her opp til Radeon R9 270 sitt nivå.

Begge gjør det dog fortsatt betydelig bedre enn hva GeForce GTX 650 Ti Boost er i stand til, mens resten av utvalget vårt enten er littegrann bedre eller en smule svakere enn denne budsjettmodellen.

Det nyere Radeon R7 260X, med en pris på rundt tusenlappen, er på sin side en liten smule kjappere enn både AMD sine Radeon HD 5000-skjermkort og det overklokkede GeForce GTX 460-kortet vi tester. AMD sammenliknet da også dette kortet, som er deres sterkeste R7-modell, med nettopp Radeon HD 5870 da det ble lansert. Dermed er dette omtrent som vi kunne forventet; men vi er litt skuffet over heller at ikke snasne MSI Radeon HD 5870 Lightning klarer å ta rotta på sin nyere lillebror.

Det eneste kortet av sånn passe moderne årgang som blir slått av alle skjermkortene er dermed på ny Radeon HD 7790, men det er egentlig veldig greit. Dette betyr nemlig at vi på samme måte som i Hitman: Absolution kan gå tilbake og finne ut at det er mulig å stille kantutjevning og grafikkdetaljer ned flere hakk og få en passe akseptabel bildeflyt for samtlige gammelkort – også i Far Cry 3.

Dette er dog neppe tilfelle på høyeste oppløsning. Når vi setter den opp til 2560 x 1600 viser resultatene at det kun er de fire nyeste Radeon-modellene og GeForce GTX 580 som klarer å gi oss noen slags flyt i det hele tatt.

Selv GeForce GTX 580 klarer på det minste bare å tegne opp étt bilde per sekund, AMD sine Radeon HD 5000-modeller er ulidelig trege, og de to svakeste Nvidia-kortene streiker fullstendig – på disse kræsjer spillet gang på gang, noen ganger selv i menyen.

På dobbeltkjernefronten går det littegrann bedre, og både GeForce GTX 590 og Radeon HD 6990 vil kunne gi en greit spillbar opplevelse – men det forutsetter at du skrur ned grafikknivået. Det er altså en ganske stor ytelsesforskjell på disse to gamle superkortene, og dagens kraftigste med bare én kjerne hver, altså Radeon R9 290X og GeForce GTX 780 Ti. Begge disse klarer nemlig rundt dobbelt så høy FPS som GeForce GTX 590, og over 50 prosent mer enn Radeon HD 6990.

Company of Heroes 2

@ M a x , A A : H i g h , T e x : H i g h e r , S n o w : H i g h , P h y s : H i g h

Vi forlater Far Cry 3 sine varme strender til fordel for en forblåst og frossen vinterkrig, i form av Company of Heroes 2. I vår ytelsestest av spillet fant vi ut at det slurper i seg maskinkraft for å kunne tegne opp et vell av teksturer, eksplosjoner, flammer og røyk, og dette blir dagens siste spilltest. Her skal dog påpekes med en gang at Company of Heroes 2 virkelig ikke liker dobbeltkjernede skjermkort av noen som helst årgang. Spillet klarer bare å bruke én kjerne fra slike kort, og det ikke engang særlig bra.

Dermed er det énkjernerne som dominerer, men mer overraskende er å se hvor godt Radeon HD 7870 klarer seg. Mens GeForce GTX 580 klarte å ta innersvingen på det nyere Radeon R9 270 i Metro 2033 klarer dagens kraftigste Radeon-modell den samme bragden i denne testen. Dette blir enda mer imponerende ved at kortet dermed er kjappere enn både GeForce GTX 670 og GeForce GTX 760, med sine nesten 26 bilder i sekundet.

Også Radeon HD 7850, GeForce GTX 580 og Radeon HD 6970 klarer å gi oss en bildeflyt som nærmer seg spillbare. Det går ikke fullt så bra med de to svakeste GeForce-modellene våre, som begge leverer betydelig svakere enn GeForce GTX 650 Ti Boost der de legger seg nede på nivå med Radeon HD 5830.

Disse to GeForce-variantene klarer seg enda dårligere på høyeste oppløsning, og resultatene fra 2560 x 1600 piksler er ganske traurige for Nvidias del. Nå har vi lenge sett at AMD-kort som regel yter best i akkurat dette spillet, men det fremstår nesten som litt flaut å se to en gang så freske skjermkort havarere i møte med et strategispill.

De er likevel ikke de eneste som sliter voldsomt. På vår høyeste oppløsning, med alt av detaljer skrudd til topps, er det faktisk bare Radeon HD 6970 som nærmer seg ytelsen det nyere GeForce GTX 760 leverer. Av en eller annen grunn er ikke engang Radeon HD 7870, som klarte seg desidert best ved Full HD, i nærheten av å gjøre en like god jobb.

De fleste skjermkortene vi har testet i dag ligger altså stort sett på nivå med et nyere budsjettkort til rundt tusenlappen i de fleste spill. Før vi kan konkludere er det likevel én ting vi må ta en titt på.

Effektforbruk og temperatur

Effektforbruk

En av de positive tingene med utviklingen på skjermkortmarkedet er at mer avansert arkitektur i kjernene gir langt mer ytelse per watt.

Før vi kan si oss helt ferdige vil vi derfor ta et gjensyn med strømforbruket disse gamle grafikkortene krever, og sammenlikne det med hva de nyere modellene krever. For å få til det tar vi en titt hvor mange watt hele datamaskinen vår trekker fra stikkontakten når hvert skjermkort durer i vei for fulle mugger, samt når det slapper av.

På grafen til høyre fremgår at de aller fleste modellene faktisk ikke er så skrubbsultne som vi kunne fryktet. Selv GeForce GTX 460, som vi mener å huske som ganske glupsk, trekker ikke stort mer effekt ut av stikkontakten enn hva dagens budsjettmodeller krever.

Det skal like fullt påpekes at dette som regel konkurrerte med Radeon HD 5830 – som på sin side trenger enda litt mer kraft – og disse to sloss altså om sisteplassen i dagens spilltester.

Med et forbruk på 349 watt er det likevel Nvidias GeForce GTX 580 som kommer dårligst ut blant våre modeller med én kjerne, og dette kortet legger seg dermed pent og pyntelig mellom to av sine nyere slektninger – de vanvittig mye sterkere GeForce GTX 780 og GeForce GTX 780 Ti.

AMD er heller ikke fritatt for å ha kort som super langt mer strøm enn de leverer bildeflyt. Det aller mest effektkrevende er Radeon HD 6970, men minst for pengene – eller wattene, om du vil – er det Radeon HD 5870 som leverer. Et effektforbruk på 291 watt ved belastning og 101 watt ved hvile er på nivå med et GeForce GTX 680, mens ytelsen ligger mer på nivå med GeForce GTX 650 Ti Boost.

Temperaturer

Nå vi ser på temperaturgrafen må vi huske på at vi i dag har testet en lang rekke skjermkort med spesialkjølere, og naturlig nok ser denne ganske forskjellig ut fra hvordan det ville vært hvis alle hadde benyttet mer eller mindre sammenliknbare kjølere.

Vi ser at MSI sine Cyclone- og TwinFrozr-kjølere gjorde en solid jobb selv da dagens testmodeller kom ut, og særlig de to svakeste GeForce-kortene våre klarer seg bra. Med henholdsvis 56°C og 60°C ved belastning for GeForce GTX 460 Cyclone og GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II klarer disse å seile inn blant de fem beste kortene i hele utvalget.

Twin Frozr II-kjøleren hjelper dog ikke fullt så mye for MSI Radeon HD 5870 Lightning, som får en meget pen tabellplassering takket være lav hviletemperatur – men når skjermkortet jobber flyr termometeret opp til 73°C. Det er forholdsvis hett – men i det minste ikke like ille som GeForce GTX 580 sine 86°C.

Konklusjon

Etter å ha kjørt et bredt utvalg av utgåtte skjermkort gjennom vårt vanlige, moderne batteri av tester er det liten tvil: Skjermkort er ikke som de en gang var. Ytelsen man betalte tusenvis av kroner for et par år siden er i dag ofte på nivå med den man får fra modeller til under halve prisen.

Dagens modeller er også som regel mindre bråkete, og er i tillegg langt mer effektive der de trekker mye mindre strøm for hver FPS de dytter ut.

At skjermkortene ikke er som de en gang var er vi dermed ganske glade for. Verden går fremover, teknologien blir bedre og billigere, og det eneste som er litt leit med det er at det tidvis blir nødvendig å åpne lommeboka for en oppgradering. Det fine med det er da at man får mye mer for pengene enn tidligere.

Men hva kjøper man da, hvis man sitter med et Radeon HD 5870 i den stasjonære boksen sin, eller det en gang nesten utrolig kraftige GeForce GTX 580? Begge disse skjermkortene kostet i sin tid tusenvis av kroner, men klarer som vi i dag har fått se ikke egentlig å henge med. Det gjør heller ikke noen av de andre kortene – faktisk er det bare Radeon HD 7870 som leverer ytelse som skiller seg vesentlig fra dagens billigmodeller.

Heldigvis har både AMD og Nvidia et godt utvalg å plukke fra.

Ofte mer enn dobbelt så bra

Skjermkort er ikke som de en gang var. Det er egentlig helt greit.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

I nesten samtlige spill klarer et GeForce GTX 760 til under to tusen kroner å levere bedre bildeflyt enn de gamle toppkortene, men det er i konkurranse med litt mindre heftige skjermkort det virkelig kommer til sin rett. Da det ble lansert lovet Nvidia en dobling av ytelsen fra GeForce GTX 560 Ti, og i dag har vi fått denne påstanden godt bekreftet. Sitter du med et GeForce GTX 460 innabords er det enda mer å hente.

Har du lyst på et AMD-skjermkort er Radeon R9 280X et svært godt valg. MSI-modellen vi fikk inn til test koster rundt 2500 kroner, men dette byr da også på godt over dobbelt så høy ytelse som de aller fleste Radeon-kortene vi har testet i dag. Selv ikke det kraftigste av disse, Radeon HD 7870, hadde nubbsjans til å måle seg med denne Radeon R9-modellen.

Ellers kan du jo alltids slå på stortromma. Betalte du i sin tid 3000 – 4000 kroner for skjermkortet ditt, og du ikke ser noen grunn til å gå noe ned i pris i dag, er det to alternativer som gjelder. AMD Radeon R9 290 koster omkring 3000 kroner, mens Nvidia GeForce GTX 780 legger seg nærmere 4000 kroner. Felles for begge er at de byr på en fantastisk glatt bildeflyt selv på spektakulært høye detaljnivåer.

Hvis selv ikke disse er gode nok hvis du nå først skal oppgradere er også Nvidia GeForce GTX 780 Ti et alternativ. Denne godbiten er det aller kraftigste skjermkortet du finner til spill i dag, men så ligger også prisen trygt over 5300 kroner. Hvis du lurer på om det er verdt prisen kan du jo bla tilbake og ta en nærmere titt på hvor det legger seg på grafene i denne saken.

Sjekk også ut våre anbefalinger:
Dette mener vi er de beste skjermkortene til spilling »

Les også
For å få så god grafikk må du ha et brutalt skjermkort
Les også
Så mye bedre ytelse gir Nvidias nye stjernedriver
Les også
Spesifikasjonene til AMDs monsterkort har lekket
Les også
AMD går langt i å bekrefte en tokjernet Radeon
Les også
Her er Nvidias nye GeForce-mobilskjermkort
Les også
Dette er Nvidias nye Maxwell-arkitektur
Les også
Koreaner har gått langt for å få en lydløs PC
Les også
Dette betyr alle de rare skjermkortnavnene
Les også
Dette er vinneren av skjermkortåret 2013
Les også
Har nye drivere egentlig stort å si for spillytelsen?
Les også
Slik fungerer et skjermkort
Les også
Blir spillopplevelsen ødelagt av SLI og CrossFireX?
Mer om
annonse