Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestPanasonic GM1

Knøttekameraet du får med deg overalt

Du skal ha en god unnskyldning for å ikke ta med deg lille GM1.

Stig Øyvann / Akam.no

Introduksjon

En av de aller beste tingene med microFourThirds-systemet er størrelsen, eller egentlig mangelen på størrelse. Bildebrikken i dette systemet er mindre enn for eksempel APS-C-formatet, og tillater derfor et mindre kamerahus enn det vi ser på mange andre typer systemkameraer. Dette har Panasonic utnyttet til det fulle med kameramodellen Lumix DMC-GM1.

Dette er et kamera som har arvet teknologi og mange av egenskapene til Panasonic-kameraet Lumix DSC-GX7, som vi gav en solid anbefaling da vi testet dette i fjor høst.

Panasonic GM1 er altså et fullverdig systemkamera med utskiftbar optikk, der huset er så lite at det får god plass i de aller fleste håndflater. At Panasonic plutselig kom på banen med dette kameraet, imponerte oss så mye at vi valgte å kåre det til «Årets overraskelse» da vi delte ut heder og for produktene som kom på markedet i 2013.

Kameraet er så lite at da vi snikkikket på det sist høst, begynte vi å spekulere i om det var resultatet av et veddemål på forrige julebord i Panasonic, der noen har utfordret produktutviklerne til å putte innmaten til Lumix GX7 inni en pastilleske.

Solid småtass

Panasonic GM1 sett forfra. På et bilde som dette er det vanskelig å se størrelsen, men størrelsen på remfestene er et hint.Foto: Panasonic

Nå var kanskje det en litt spiss formulering, for kameraet er tross alt større enn som så – selve huset er på størrelse med en sigarettpakke eller en kortstokk, for de som husker hvordan slike så ut. Eller beskrevet på en annen måte: kamerahuset har så å si samme størrelse som batteriladeren som følger med, det er bare proporsjonene som er litt forskjellige.

I kalde tall måler dette kameraet 9,85 cm bredt, 5,49 cm høyt og 3,04 cm dypt, fordelt på 204 gram med batteri og minnekort. Det er altså ikke mange systemkameraer som ikke vil fortone seg som svært store og klumpete ved siden av Panasonic GM1.

På grunn av objektivet vil dette kameraet likevel ikke komme seg nedi absolutt alle lommer. Det medfølgende kitobjektivet som vi har testet med, bygger tykkelsen på kameraet ut med om lag to og en halv centimeter, slik at total tykkelse blir på fem og en halv centimeter.

Kameraet sett overfra. Dybden, inklusive objektivet, er på cirka 5,5 cm.Foto: Panasonic

Dermed vil ikke dette kameraet gå nedi brystlomma på olajakka eller skjorta, og det vil lage en tydelig bul på stikklomma til dressjakken. I alle andre lommer på jakker og i vesker, er det derimot rikelig med plass for denne lille tassen. Dermed konkurrerer ikke GM1 med kompaktkameraer som Canons Powershot S-serie og lignende, selv om det er fristende, siden målene på selve kamerahuset ligner mest av alt på slike kameraer.

Panasonic har naturligvis ekstra pannekakeobjektiver i sortimentet sitt, men selv det tynneste av disse er like over 20 mm tykt, slik at kameraet ikke blir så slankt at det kommer seg i en normal brystlomme.

Det er litt synd, for dette er definitivt et kamera som skriker etter å få være mer på tur.

Panasonic GM1: 14mm, 1/640s, f/3.7, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Et annet område som Panasonic GM1 skiller seg fra mange kompaktkameraer, er byggekvaliteten. Kameraet er utført i retrostil med metallisk topp og mesteparten av huset er belagt med noe som likner på lær, noe som gjør det litt mindre glatt. I tillegg bidrar vekten til et solid inntrykk, slik at dette kameraet gir på ingen måte noen billig «plastfølelse» når vi bruker det.

Bra innmat

Til tross for det svært lite omfangsrike kamerahuset, er det mye god teknologi på innsiden. Bildebrikken er av type microFourThirds Live MOS, som gir bilder med 16 megapikslers netto oppløsning. Brikkens lysfølsomhet er opptil ISO 25600.

Bildeprosessoren er Panasonics «Venus Engine», som gir opptil fem bilder per sekund serieopptak, eller fire bilder per sekund med følgefokus. Dette er en middels bra ytelse, verken skuffende eller imponerende.

Lukkeren til GM1 er spesialbygd for å få plass i det lille huset, og den bruker elektronisk 1. gardin som gir lukkertider ned til 1/16000 sekund.

Panasonic GM1: 12mm, 1/200, f/4.9, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

En annen forskjell fra GX7 er at i det lille GM1-huset er det ikke plass til mekanisk bildestabilisator. I stedet har det medfølgende kitobjektivet fått optisk bildestabilisator. Mange mener at det er en bedre løsning rent teknologisk, men dette betyr at vi må klare oss helt uten stabilisator når vi bruker objektiver som ikke har denne funksjonen. Verdt å nevne er det at det først var med GX7 at Panasonic fikk bildestabilisator i selve huset.

Panasonic har utstyrt GM1 med trådløst nettverk, Wi-Fi b/g/n. Sammen med dette finnes appen «Panasonic Image App» for iPhone og Android som kommuniserer med kameraet, både for fjernstyring og bildeoverføring. Når denne appen brukes, er det også mulig å få geotagget bildene ved hjelp av mobilenhetens GPS – GM1 har nemlig ikke selv innebygd GPS-mottaker. Kameraet har heller ikke innebygd NFC for enkel oppkobling mellom kamera og mobil.

Kameraet selges kun med kitobjektivet G Vario 12-32 millimeter, tilsvarende 24-64 millimerer fullformat, f/3.5-5.6. Dette objektivet har innebygd optisk stabilisering, det Panasonic kaller for «Mega O.I.S.».

Panasonic Lumix DMC-GM1, med kitobjektivet vi har testet med, i dag rundt 5800 kroner.

I praksis

Panasonic GM1 starter opp og er i stand til å fokusere og ta bilder ganske kjapt og greit så sant objektivet er utfelt. Kitobjektivet som følger med kameraet er nemlig sammenleggbart for at det skal ta mindre plass i lomma, noe som forsinker oppstartsprosessen.

Zoomringen på objektivet må skrus et lite stykke for å komme til korteste tilgjengelige brennvidde, og først da er kameraet klart til bruk. Samtidig stikker plutselig objektivet nesten dobbelt så langt ut fra huset, og er slett ikke egnet til å ha i lomma lenger.

Det er selvsagt en treningssak å få til en kjapp rutine med å starte opp kameraet for å redde øyeblikk som bare brått dukker opp, men dette kameraet trenger altså ett grep mer enn det som er vanlig. I tillegg brukes et løst objektivdeksel, slik at det faktisk er litt kronglete å fyre i gang kameraet i full fart.

Panaonic GM1: 32mm, 1/100, f/5.6, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Betjening som et kompaktkamera

Betjeningen av GM1 foregår på et vis som aller mest minner om det som moderne kompaktkameraer tilbyr. I tillegg til kombinert strømbryter og utløserknapp, finner vi programvelgerhjul og fokusmodusvelger på toppen av kamerahuset. Fokusmodusene er enkeltfokusering, kontinuerlig fokusering og manuell fokus. I tillegg finnes det er programmerbar funksjonsknapp på velgeren.

Programvelgerhjulet har til sammen ti forskjellige valg. Vi finner de vanlige P-A-S-M-programmene her, videoopptak, to brukerinnstilte programmer, automatikkprogram, sceneprogram med 23 forskjellige ferdige innstillinger, og et valg for digitale filtereffekter, med åtte forskjellige effekter tilgjengelig.

Baksiden av huset er også enkelt å orientere seg på, om du har sett et kompaktkamera for entusiaster i det siste. Til tross for at skjermen tar opp det aller meste av plassen på baksiden, har Panasonic klart å tyne på plass alle knappene vi er vant med å finne her. I tillegg til egne knapper for oppstart av videoopptak, visning av bilder, sletting av bilder og displaymoduser, finner vi også et lite kontrollhjul.

Det har snarveier til justering av eksponeringskompensasjon, hvitbalanse, serieopptak og fokusinnstilling.

Dette høres kanskje ut som rikelig med kontrollmuligheter, men det er det samme utvalget som vi finner på de fleste litt avanserte kompaktkameraer. I tillegg er disse knappene små, og det skjedde fra tid til annen at vi rotet oss borti andre innstillinger enn det vi hadde tenkt, fordi vi trykket feil på det lille hjulet.

Skjermen er en tre-tommers berøringsskjerm som er mulig å lese, selv i direkte vårsol.

Panasonic GM1: 22mm, 1/200, f/6.3, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Trangt om plassen

Når du har fått kameraet i gang og klar for bruk, blir størrelsen et tema. Vektfordelingen og lengden på objektivet gjør at det ikke er naturlig å holde kameraet i én hånd, slik mange kompaktkameraer oppfordrer til. Vi merker at vi som regel holder det med begge hender, der venstrehånden tar mesteparten av vekten, samtidig som høyre hånds tommel og pekefinger holder høyresiden av kameraet. Dette kan bli til et trangt grep for fotografer med litt store hender.

Berøringsskjermen tilbyr også noen snarveier til enkelte funksjoner, som tilbys etter hvilket program kameraet er innstilt til, men også disse knappene er små. Vi opplever at berøringsskjermen er best til å velge fokuspunkt med, også gjør vi innstillingene ved hjelp av menysystemet.

Når det kommer til ergonomi og hvor godt et kamera passer akkurat dine hender, er det alltid lurt å gå i fotosjappa og prøve selv før man går til innkjøp av godsakene. Det er definitivt det smarte å gjøre med dette kameraet, siden det er langt mindre enn kameraer flest.

Panasonic GM1: 32mm, 1/80, f/5.6, ISO 1000.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Fjernstyring

En funksjon i Panasonic GM1 som vi virkelig liker i et så lite kamera, er at det kan fjernstyres med en mobiltelefon. I motsetning til storebroren GX7, har ikke GM1 NFC som hjelper til med enkel oppkobling. Vi må legge inn Wi-Fi-passord selv, men heldigvis må dette kun gjøres en gang for hver mobiltelefon som kameraet skal snakke med, siden GM1 husker mobiltelefoner som den har vært i kontakt med tidligere.

Når mobilen og kameraet er ferdig koblet opp, kan du betjene kameraet med appen som hører til. Du får se søkerbildet på mobilen, og får tilgang til en lang rekke av innstillingsmulighetene i kameraet.

Dermed er det ingen problemer med å bli med på gruppebildet, og det er også mulig å plassere kameraet på steder der det er umulig å sjekke bilde på skjermen – oppå et skap, for eksempel. Dette åpner for kreative og morsomme bilder, noe som kler et kamera som dette veldig godt.

Bildekvalitet

Så er det på tide å ta med Panasonic GM1 inn i vår testlab. Her bruker vi en standardisert metode for å sjekke fargegjengivelse og støy på forskjellige ISO-verdier.

Vi har tatt bildene med fast blender på f/5.6 i A-program, og gått gjennom alle ISO-verdier som kameraet tilbyr. For å tilfredsstille programvaren som analyserer fargegjengivelsen for oss, må bildene eksponeres «riktig» for dette programmet. For GM1 medfører det at vi måtte legge på +2/3 EV eksponeringskompensering for å få et lysnivå i bildene som er innenfor rammene for at analysen skal bli riktig.

Vi tok bildene med både JPEG og RAW, og bortsett fra det første bildet er det RAW-filene som er brukt. Fra råfilene som kameraet lager (.RW2) genererte vi .DNG-filer ved hjelp av programmet Adobe DNG Converter. Disse filene tok vi inn i Adobe Photoshop der vi lagde utsnittene, som vi deretter lagret i lossless .PNG, som er filene du ser her.

Vi har valgt å sammenligne bildekvaliteten mot Sony Nex-6, et kamera som fikk svært rosende omtale av oss for bildekvaliteten. Det kameraet er også et speilløst systemkamera som har nær samme oppløsning som GM1, og koster bare litt mindre i dag. Vi vurderer derfor det kameraet som en høyaktuell konkurrent for Panasonic GM1.

Detaljgjengivelse i JPEG og RAW

ISO 125 fra råformat
ISO 125 fra JPEG

Her ser du et bilde tatt med GM1 på laveste ISO (ISO 125), slik at bildestøy ikke er en faktor for gjengivelsen. Vi sammenligner samme bilde, tatt i JPEG med standardinnstillinger og RAW. Du kan veksle mellom bildene ved å dra den vertikale linjen over bildet.

Det er ikke nevneverdige forskjeller mellom JPEG og råformat fra dette kameraet. Fargene er muligens en tanke mer mettet i råfilen, men ikke så mye at det gjør noe spesielt for bildet. Kameraet var stilt inn med «nøytral» fargegjengivelse, og det kan nok forklare at JPEG-filen er en liten tanke mindre mettet enn det som er tilfellet for råfilen.

Bildestøy

Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy.

Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre bildebrikken er, jo større blir problemet. En liten bildebrikke, som for eksempel er vanlig i mobiltelefoner, vil med andre ord ikke gi god bildekvalitet i dårlig lys. En stor bildebrikke vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys.

Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Alle bildene her er basert på RAW-filer fra de respektive kameraene. Disse filene er altså konvertert lossless fra RAW til PNG, der utsnittene er hentet fra. Det er disse bildene du ser. Bytt mellom bildene du ønsker å sammenligne i nedtrekksmenyene, og dra i den vertikale linjen for å veksle mellom dem.

Som vi ser er Sony Nex-6 strået hvassere enn Panasonic GM1, spesielt på høy ISO. Det er for så vidt ingen overraskelse, siden Sony-kameraet har en litt større bildebrikke, og dermed profiterer på det når ISO-verdien øker.

Vi ser også at å bruke maks ISO-verdi med Panasonic GM1 må være noe vi gjør kun i ytterste nødsfall. Det er heller ingen overraskelse, da er det mer gledelig å se at bildet tatt i ISO 12800 faktisk ikke er fullstendig ubrukelig.

Fargegjengivelse

Panasonic GM1 fargegjengivelse i ISO 800.

Panasonic GM1 tilbyr til sammen syv forskjellige fargeprofiler. Disse er konfigurerbare, men vi har valgt å ta bildene i fotolaben med fabrikkinnstillingen Normal.

Når vi studerer grafene for fargegjengivelsen, ser vi at kameraet i denne innstillingen er relativt tilbakeholdent med fargemetningen. Opp gjennom økende ISO-verdier holder kameraet seg på chroma-verdier rundt 110 prosent.

Dette er godt under anbefalingene til produsenten av vårt testsystem, som sier at en chroma opptil 120 prosent er helt akseptabelt, og ingen feil.

Sett i den sammenhengen, er GM1 et kamera som slett ikke overdriver fargene i innstillingen vi valgte. I tillegg har kameraet andre innstillinger som gjør at fargemetningen blir langt mer livlig, så denne beslutningen overlater Panasonic til fotografen.

Gråtonene er presise gjennom hele ISO-området, med mest avvik på høy ISO, men på ingen måte uakseptabelt stort avvik. Hudtonene er også presise nok i massevis gjennom hele området, dette er utmerket gjengivelse.

Fargetonene som kameraet har mest problemer med å gjengi presist, er gul/oransje og blåtoner i det lavere ISO-området. De andre fargene er med god margin presise nok, de holder riktig tone, men i enkelte tilfeller avviker de noe med tanke på metningen.

Dette er likevel godt nok, og vi er godt fornøyde med fargegjengivelsen på bildene fra Panasonic GM1.

Konklusjon

Panasonic Lumix DMC-GM1 er et bra kamera, der den viktigste egenskapen er at det er knøttlite. Det er så lite at det kan oppfattes som for lite av enkelte fotografer med litt store hender. Dette kameraet er det viktig å ta i selv, rett og slett for å finne ut om fotoapparat og fotograf er kompatible i utførelsen.

Dersom det er et poeng for deg å ha et så lite systemkamera som overhodet mulig, er det klart at det ikke finnes noen systemkameraer som konkurrerer mot GM1 på størrelsen. Samsungs NX Mini er riktig nok ikke veldig langt unna, men det har vi ennå ikke fått testet.

Nå skal det legges til at siden objektivet er en stor del av kameraets totale størrelse, så kommer det ikke til å være et kamera du bærer i brystlomma, til det stikker selv de flateste objektivene som finnes til dette kameraet for langt ut. Å kreve at et kamera både skal gå ned i små lommer og samtidig ha utskiftbar optikk, er rett og slett en selvmotsigelse som ikke kan oppfylles.

Panasonic GM1: 16mm, 1/250, f/6.3, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Middels avansert

GM1 er også et middels avansert kamera som vil tilfredsstille svært mange av kravene til entusiaster og viderekomne fotografer. Samtidig hjelper det mindre avanserte brukere til å få bra bilder, dette kameraet plasserer seg trygt i mellomklassen, når det kommer til funksjonalitet.

Samtidig er det på sin plass å påpeke at det er mange andre kameraer på markedet som er bygd for mer avansert fotografering enn dette. GM1 mangler for eksempel en blitssko for ekstern blits, og det er en mangel, siden den innebygde blitsen er litt veik. I tillegg er ikke batterilevetiden imponerende lang, den er oppgitt til 230 bilder med kitobjektivet, og kamerahuset har ikke søker. Dersom noen av disse elementene er viktig for deg, er ikke GM1 et kamera som passer for din bruk.

På nettsidene til Panasonic finner vi et stort antall objektiver som passer med GM1; hele 22 i tallet. Her må man imidlertid være litt oppmerksom, siden det ikke er bildestabilisering i kamerahuset – det er ikke alle av disse objektivene som har innebygd optisk bildestabilisering. Heldigvis har i det minste mange av teleobjektivene denne funksjonen, og det er jo på disse det er viktigst å få hjelp til å få skarpe bilder på frihånd.

Panasonic GM1: 12mm, 1/250, f/5, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Gode nok bilder

Selv om bildene vi tok i fotolaben vår viser at Sony NEX-6 leverer bilder med noe høyere kvalitet, særlig i høy ISO, så klarer vi likevel ikke å avskrive Panasonic GM1. Bildene vi har tatt på rusleturer omkring i hovedstaden, under til dels sterkt varierende lysforhold, har gitt oss bilder vi er riktig så godt fornøyde med.

Vi dømmer bildene som gode nok i massevis, så får heller du se nærmere på eksemplene vi har lagt ut i denne artikkelen for å avgjøre om de er gode nok for din bruk.

Panasonic GM1 er et morsomt lite kamera, og du skal virkelig ha det trangt om plassen for å ikke ha rom til det når du skal ut på tur. Det er kanskje en av de viktigste egenskapene et kamera kan ha – tar du det ikke med deg, så blir det aldri noen blinkskudd.

Panaonic GM1: 12mm, 1/320, f/5.6, ISO 200.Foto: Stig Øyvann / Akam.no

Alternativer

Avhengig av hvordan du ser på saken, og hva du prioriterer, vil Panasonic GM1 enten mangle eller ha forskjellige konkurrenter. For kombinasjonen av fysisk størrelse og utskiftbar optikk, er det ingen som kan stille opp mot dette kameraet.

Vi har sammenlignet dette kameraet med Sony Nex-6 i fotolaben vår, fordi det kameraet er også et speilløst systemkamera som har 16 megapiksler oppløsning. Prisen på Nex-6 er noen få hundrelapper lavere enn GM1, og dette kan også bidra til at Nex-6 blir en hard konkurrent for Panasonic. Nex-6 er imidlertid merkbart større enn GM1.

Dersom størrelsen er det aller viktigste, er egentlig konkurransen å finne blant de avanserte kompaktkameraene. Sony Cyber-Shot DSC-RX100 II er et avansert kompaktkamera med mange lignende muligheter som det GM1 tilbyr. Prisen er så å si den samme også.

Naturligvis er storebroren til GM1, altså Panasonic Lumix DMC-GX7, også en aktuell kandidat. Det kameraet har mange av de samme egenskapene som GM1 har, men koster noe mer. Ha også øynene åpne for nylanserte Samsung NX Mini.

I tillegg har vi også microFourThirds-kameraene fra Olympus, Nikon 1-familien og Fujifilms X-familie, som også har flere kameramodeller som kan konkurrere mot Panasonic GM1.

Men ingen av dem er så små som GM1, dersom det er størrelsen som teller.

annonse