Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestSony NEX-6

Lillebror er størst

Sjekk bildekvaliteten på Sony Nex-6!

Fysisk

Foto: Anton Ligaarden

NB!

Denne testen har vært publisert tidligere, som en omtale. Vi har nå oppdatert den med seksjonen om bildekvalitet, og oppgradert den til full test. Noen andre småting er også fikset på hist og her.

Introduksjon

Helt siden Sony NEX-6 ble annonsert på Photokina, har undertegnede ikke kunnet vente på å få fatt i det. Med en pris på 6000 kroner plasserer Sony nyheten mellom NEX-5R og det vi nå kan kalle traveren Sony NEX-7. Med en spesifikasjonsliste som langt på vei belyser problemstillingen om Sony NEX-7 nå presses ut av "lillebroren", har vi gått løs og sjekket om det egentlig stemmer. NEX-6 er et hastighetsmonster, har innebygget elektronisk søker og imponerende videomuligheter. Dessuten har Sony har bremset seg selv i megapikselracet og lagt inn en 16 megapiksels bildebrikke i NEX-6. Så spørs det, er dette Sonys nye speilløse vidunderkamera?

Aller først, noen spesifikasjoner:

Sony NEX-6 Sony NEX-7 Olympus OM-D E-M5
Oppløsning16,1 megapiksler24 megapiksler16,1 megapiksler
BrikketypeCMOSCMOSLive MOS
Brikke- størrelse23.5 x 15.6 mm (APS-C)23.5 x 15.6 mm (APS-C)17.3 x 13.0 mm (mFT)
Videooppløsning1920 x 10801920 x 10801920 x 1080
Batterikapasitet360 bilder350 bilder330 bilder
RAW-støtteKrysse avKrysse avKrysse av
Pris per 21/01 2013ca kr 6000,-ca kr 7400,-ca kr 6980,-

Sjekk flere spesifikasjoner på Sony NEX-6 i prisguiden

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:

Kamerahus

Det er ikke bare de tekniske spesifikasjonene som får mange til å dra en likhetslinje fra NEX-6 til storebroren NEX-7. Størrelsesmessig er de nesten identiske, og NEX-6 veier rett over 340 gram med batteri og minnekort. Vi har med et relativt kompakt kamera å gjøre. På et punkt skiller NEX-6 seg fra NEX-7. Hovedingredinsen er ikke metall, som i NEX-7, men polykarbonat, som er transparent termoplast. Med andre ord oppleves byggekvaliteten på NEX-6 som noe billigere og mindre eksklusiv enn NEX-7. Det er likevel viktig å påpeke at NEX-6 føles solid, men det er ikke først og fremst byggekvaliteten som gjør dette kameraet spennende.

Foto: Anton Ligaarden

Sony har vært sparsomme med antall knapper til NEX-6. Vi syns faktisk dette er befriende. Knappene som er fordelt ut over bakdelen og toppen til kameraet er ikke bare smart plassert, men det er også de knappene du trenger for å utføre de mest grunnleggende og mer avanserte justeringer. På toppen av kameraet finner vi dessuten en integrert blits, rett til høyre for kameraets blitssko. Denne blitsskoen er forøvrig ny av slaget, og i tillegg til NEX-6 er også Sonys SLT-A99 og vidunderkompaktenRX1 utstyrt med denne. Denne nyheten er rett og slett en vanlig blitssko, men med datakontakter i fronten. Det betyr at den proprietære Minolta-blitsskoen som har vært vanlig på Sony-kameraer, deriblant NEX-7, er borte.

Sammenligningsbilde mellom NEX-6 og NEX-7s blitssko. NEX-6 har datakontakter helt i front.

Store deler av bakenden til Sony NEX-6 er viet til skjermen, som vi skal komme nærmere inn på i neste del. På høyre side av kameraet er det plassert et håndgrep som er belagt av gummi, og vi opplever at selv om håndgrepet kanskje er noe lite, føles det naturlig å holde kameraet i høyre hånd.

Skjerm

Tilbake til toppen

Sony NEX-6 er utstyrt med en tre tommers skjerm. I likhet med majoriteten av den siste tids nyslupne kameraer er den utstyrt med 921.000 bildepunkter. Dette er verken mer eller mindre enn hva vi forventer. Et punkt hvor skjermen derimot imponerer, er på respons og skarphet. Under live-view modus har skjermen en veldig rask frekvensoppdatering, og så fremt du har gjort ting riktig, vil bildet ditt se fint og skarpt ut på skjermen.

Det er stort sett ikke behagelig å ta bilder i sterkt motlys, og Sony NEX-6 er forsåvidt ikke noe unntak i denne sammenhengen, men den lyssterke og skarpe skjermen er i hvert fall ikke med på å gjøre jobben vanskeligere. Dessuten kan du ty til den innebyggete søkeren dersom jobben blir for vanskelig.

Skjermen kan også vippes ut fra kamera, men vi mener måten Sony har gjort det på er noe kronglete. Du kan bare vippe skjermen ut fra kameraet og vende det enten opp eller ned, uten muligheter for å vende skjermen inn mot kameraet. Opp kan den tiltes omtrent 90 grader, mens nedover kan den tiltes 40 grader. Slik Sony har gjort det, fungerer det for deg som vil ta bilder fra fugle- eller froskeperspektiv, men det er vanskelig å tilpasse den til andre behov, du kan blant annet ikke vri den sidelengs. Selv om skjermens bevegelighet er begrenset, er den vesentlig bedre en enhver låst skjerm. For øvrig synes monteringen av den vendbare skjermen å være noe skjør, men du skal være ganske klumsete dersom du klarer å ødelegge den.

Foto: Anton Ligaarden

Søker

Tilbake til toppen

I NEX-6 har Sony valgt å inkludere en søker, som er plassert helt øverst til venstre bak på kameraet. Undertegnede foretrekker langt på vei å bruke søker foran skjerm til å komponere og ta bilder, noe som gjør søkeren til et stort pluss. I likhet med skjermen er søkeren både lyssterk og skarp. Det er likevel et problem med søkeren, og det er at øyekoppen til søkeren ikke isolerer øyet godt nok, og det blir et lite irritasjonsmoment når du tar bilder.

Siden søkeren er elektronisk og deler akkurat det samme signalet som skjermen, vil du kunne lese akkurat den samme informasjonen begge steder. Søkeren har dessuten en sensor som merker når øyet (eller andre objekter) er nære, noe som aktiverer søkeren og skrur av skjermen. Det er en funksjon som etterhvert har blitt ganske så vanlig, spesielt blant Sony sine kameraer. Oppløsningen til OLED-søkeren er på 2.3 millioner bildepunkter, noe som gir en svært god oppløsning og detaljgjengivelse. Så vidt vi kan forstå er dette den samme søkeren som sitter i Sonys NEX-7.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Praktisk bruk

Foto: Anton Ligaarden

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Betjening og ergonomi

Tilbake til toppen

Sony NEX-6 er et kamera som lurer deg ved første øyekast. Begge instillingshjulene som dekker de mest basale behovene er godt gjemt. Et av dem ligger rett under PASM-hjulet, mens det andre er en del av fireveis-kontrolleren bak på kameraet. Når du først blir vant til plasseringen, fungerer de utmerket til å justere blender og lukkertid. ISO-verdi kan settes via en egen dedikert knapp på den nevnte fireveis-kontrolleren.

Kameraet har et godt grep, selv om det er lite. Absolutt alle knapper kan nås med enten tommelen eller pekefingeren, noe som lar deg gjøre raske justeringer mens du tar bilder. At Sony også har valgt å inkludere en dedikert videoknapp ser vi på som et pluss. Det er absolutt ikke unikt, men det tydeliggjør videofunksjonens betydning; det blir stadig en større del av dagens systemkameraer. Riktignok har Sony mottatt mye pepper for videoknappen på NEX-7, som var alt for lett å komme borti ved et uhell. Med NEX-6 kreves det en del mer kraft for å aktivere videofunksjonen fra denne knappen, på grunn av grep Sony har tatt.

Fokus

Tilbake til toppen

På papiret skal NEX-6 knuse NEX-7 når det gjelder autofokusytelse. NEX-6 har hele 99 fokuspunkter spredt utover rammen, mens storebror til sammenligning kun har 25. NEX-6 har det som Sony selv kaller for "hybrid" autofokus, som betyr at både kontrast- og fasedetekterende autofokus er på plass. Det fungerer slik at sistnevnte først finner ut hvor motivet som skal være i fokus er, før det kontrast-detekterende systemet finjusterer fokusen. I sum får vi et kjapt og responsivt system som ikke står tilbake for mye. Vi merker likevel at kameraet ikke presterer helt topp under vanskelige lysforhold, som norske, lyssvake vinterkvelder. Så lenge motivet er godt opplyst, går alt fint, men med en gang forholdene blir verre, sliter NEX-6 betraktelig mer med å låse fokus. Det skal påpekes at dette er et vanlig problem med de fleste fotokameraer, men flere NEX-eiere har pekt på at dette har vært opplevd som et problem for dem.

Foto: Anton Ligaarden

Som med de fleste kameraer i samme klasse har Sony NEX-6 både kontinuerlig- og engangsfokus. Følgefokusen følger faktisk skuddtakten til NEX-6 hele veien. Det er en god egenskap. Et annet pluss ved NEX-6 er muligheten til å velge ansiktsprioritert fokus. Kameraet kan også spore objekter, slik at du blant annet kan sørge for at en spesiell person er i fokus uavhengig av om vedkommende beveger seg bort fra det opprinnelige fokuspunktet.

I sum har NEX-6 en autofokus som er noe anonym framtreden - og det er faktisk veldig bra. Autofokusen fungerer som fjell, den er rask og veldig presis. Man får det meste man trenger, så lenge du ikke elsker å fotografere i dårlig lys.

Opptakshastighet

Tilbake til toppen

Det er ikke alltid produsentens oppgitte tall stemmer med virkeligheten, men i dette tilfellet har Sony holdt seg på matta. NEX-6 er på det meste god for ti bilder i sekundet. Det i seg selv er veldig imponerende, men hvor lang tid klarer den egentlig å holde dette tempoet? Med et av de raskeste SD-kortene på markedet fant vi ut at NEX-6 klarer seksten bilder på full hastighet. NEX-6 holder med andre ord ut i 1,6 sekunder. Det er egentlig ikke så veldig lang tid med fotografering, men fra dette punktet strijobber kameraet med å overføre bilder fra bufferet til minnekortet, og vi opplever at det egentlig går ganske raskt. Det er ikke mange sekundene som går før du kan skyte løs på full hastighet igjen. Tar du bilder i seriemodus, tar NEX-6 tre bilder i sekundet. Sammen med imponerende autofokushastighet er opptakshastigheten med på å gjøre denne designklumpen om til et actionkamera. Sony har rett og slett gjort en god jobb med å gjøre NEX-6 kjapp og responsiv.

Sonys SEL 24mm F1.8 Z viste seg å være en god match til NEX-6. Også når det gjaldt fokushastighet.Foto: Anton Ligaarden

Menyer

Tilbake til toppen

Oppsettsmenyen til NEX-6 kommer du inn på ved å trykke på knappen rett over fireveis-kontrolleren. Det er en blank knapp, men etter noe leting finner du fort ut at den leder til menysystemet. Når du først har funnet ut av første gåte, presenteres du for seks undermenyer: Kamera, bildestørrelse, lysstyrke/farge, avspilling, applikasjon og oppsett. Vi synes ikke det er en helt logisk og intuitiv inndeling. Det blir litt hipp som happ hvor de enkelte innstillingsmulighetene havner. Det største forvirringsmomentet er om noe er i "oppsett" eller "kamera". Det tar for lang tid å lære seg hvor de forskjellige innstillingene kan endres. Dessuten er noen av undermenyene veldig lange, og du mister fort oversikten. Vi kunne ønske at Sony hadde valgt et menysystem som er nærmere Alpha-serien. Sony SLT-A65, som vi testet tidligere i høst, mener vi har et mer intuitivt menysystem. NEX-6 er et såpass avansert kamera at det hadde fortjent bedre.

Selv om menyen til NEX-6 definitivt burde gjennomgått en overhaling av Sony, har de lagt inn et skjult våpen. Fn-knappen som ligger plassert rett ved utløseren, lar deg selv angi seks innstillinger du raskt kan endre via denne knappen. Du kan velge mellom alt fra smilutløser til kreative effekter, i tillegg til mer vanlige innstillingsmuligheter som går på autofokussystemet, ISO-verdier og lysmåler. Ulempen ved denne snarveien er at du må trykke deg både bort fra live view, og tilbake igjen når du er ferdig med å endre innstillingene. Mulighetene som åpner seg dersom du tar i bruk denne Fn-knappen er mange, og det er en smart løsning fra Sony, selv om tilsvarende løsninger går igjen også hos andre kameraprodusenter.

Foto: Sony

Batteri

Tilbake til toppen

Et annet felt hvor Sonys NEX-6 er hakket bedre enn storebror NEX-7 når det gjelder batterikapasitet. I løpet av det siste året med testing har vi opplevd at de fleste speilløse systemkameraer ligger på mellom 300-350 bilder i batterikapasitet etter CIPA-standarden. Vårt testkamera klarer 360 bilder, og den slår altså NEX-7 med fattige ti bilder, som har en av de mer seiglivede batteriene i denne klassen. Nå er fortsatt ikke 360 bilder ekstremt mye, men det er fint å påpeke at CIPA-standarden tar utgangspunkt i at en viss andel av bildene er tatt med blits og live view. NEX-6 vil altså kunne klare langt flere bilder hvis du holder deg unna slike batterikrevende funksjoner. NEX-6 er nyere og har cirka samme fysiske størrelse som NEX-7, dermed er den positive utviklingen egentlig som forventet.

Er du av typen som ofte stikker ut på fototur vil vi råde deg til å investere i et batteri eller to ekstra. Vi har alle ulike behov, og det kan fint hende at 360 bilder duger for mange, men skal du ut på fotosafari i nærområdet er det kjedelig å måtte tusle hjem for tidlig på grunn av et flatt batteri.

Når det gjelder lading av kameraet har Sony laget et system, med NEX-6 og NEX-5R, som tar utgangspunkt i at du lader kameraet direkte via USB-kabel. For noen vil dette være et stort pluss, mens for andre vil det være en solid nedtur. Muligheten til å slippe å ha med lader på tur kan være fin, men det kan fort vise seg kjedelig å være avhengig av kameraet for å lade et batteri, noe som i det aktuelle øyeblikket reduserer kameraet til kun å være en ladestasjon.

Foto: Anton Ligaarden

Funksjoner

Tilbake til toppen

Sony NEX-5R har en del interessante funksjoner. Den med størst nyhetsinteresse er utvilsomt muligheten til å installere apps. Selv om ordet apps kanskje er det 21.århundrets "it"-ord, må vi konkludere med at Sony ikke akkurat har realisert alt potensialet som ligger i mulighetene med etterinstallerte programmer. Sony har bestemt seg for en modell hvor noen av programmene koster penger, mens andre er gratis. Blant annet er programmet "smart fjernkontroll", som gjør at du kan styre kameraet fra en smarttelefon, gratis, mens programmet "filmatisk foto", som legger på en såkalt filmatisk effekt på bildet, koster 40 kroner. I tillegg finnes andre programmer som "bilderetusjering" som er gratis og "timelapse" til 80 kroner. Sistnevnte er en funksjon som blir mer og mer vanlig å se i speilløse systemkameraer i dag, men det er noe Sony velger å ta betalt for i tilfellet med NEX-5R og NEX-6.

Sony NEX-6 har innebygget WiFi, noe som blant annet gir deg mulighet til å laste bilder direkte opp til Facebook. Det fungerer greit, men med mindre du har et svinraskt trådløst nett å koble deg opp mot, ville vi heller latt bildene ta turen innom maskinen først. Det er neppe en særlig stor omvei. Overføring til maskinen ved hjelp av WiFi styrer vi langt unna. Har du derimot tatt noen bilder du er nødt til å få overført, og står der uten kabel eller minnekortleser skal vi ikke nekte for at overføring via WiFi er kjekt.

Foto: Anton Ligaarden

Når det gjelder video, er derimot Sony i slaget. NEX-6 har relative like videospesifikasjoner som andre nye kameraer fra Sony. Den mest plasskrevende videoinnstillingen er med filformatet AVCHD, og full-HD i 50/60 bilder i sekundet, som har en bitrate på 28 mb/s. Går du ned til 25p, får du 24 mb/s. Videokvaliteten fra NEX-6 er overraskende bra, og her kommer den elektroniske søkeren til sin rett - ikke bare gir den deg et ekstra kontaktpunkt mot kroppen, som betyr stødigere bilder, men den gjør det etter vår mening mye lettere å fokusere. Selvsagt kan du benytte deg av autofokus til filming, men da må du akseptere at kameraet mest sannsynlig vil begynne å lete etter fokus, noe som vil være spesielt irriterende hvis du går glipp av viktige øyeblikk fordi du stolte på autofokusen. Vi foretrekker langt på vei manuell fokusering.

De fleste kameraene fra Sony har for tiden videospesifikasjoner som vi mener utkonkurrerer Canon og Nikon. Spesielt tenker vi da på muligheten til å skyte 50/60 bilder i sekundet i full-HD. Fra Canon og Nikons side, med unntak av Canon EOS 1D C (som er et dedikert high-end speilrefleksvideokamera og ennå ikke sluppet), må man ned til 720p (1280x720) for å få tilsvarende hastighet. Riktignok er det viktig å påpeke at kameraer som Canon EOS 5D Mark III har mulighet til å skyte med langt høyere bitrate enn for eksempel NEX-6, og med et bedre kodek.

Foto: Anton Ligaarden

Bildekvalitet

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

NEX-6 på ISO 6400. Klikk på bildet for full oppløsning.Foto: Anton Ligaarden

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

Detaljgjengivelse i JPG og RAW

Nedenfor ser du utsnitt av et bilde tatt med testkameraet, på så lav ISO at bildestøy ikke er en begrensende faktor for detaljgjengivelsen.
Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW.
Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: JPG
  • Muspilen over bildet: RAW

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Bildestøy: Sammenligningbilder på ulike ISO-verdier

Her sammenligner vi RAW-filer fra testkameraet sammenlignet med tilsvarende fra sammenligningskameraene, samt JPG-filer rett fra testkameraet, med standardinnstillinger. RAW-filene er med mindre noe annet er oppgitt konvertert til lossless TIFF med standardinnstillinger i nyeste tilgjengelige versjon av Adobe Camera RAW.
Du kan veksle mellom bildene ved å føre muspilen over bildet:

  • Muspilen ikke over bildet: Testkamera
  • Muspilen over bildet: Sammenligningskamera

ISO 100

-Samsung NX200

- Canon EOS 650D

- Sony NEX-7

ISO 200

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 400

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 800

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 1600

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 3200

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 6400

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 12800

- Samsung NX200

- Olympus OM-D E-M5

- Sony NEX-7

ISO 25600

- Olympus OM-D E-M5

Vurdering av bildestøy

Sony NEX-6 har vært et kamera det har knyttet seg store forventninger til. Med en oppløsning på 16 megapiksler, pakket inn i en APS-C-bildebrikke, får hver enkelt piksel større rom å boltre seg på, enn hva som ellers har vært normen i Sony-leiren, med Sony NEX-7 og Sony A77/A65 som gode eksempler. Når en produsent velger en bildebrikke med så-så mange megapiksler, følger en rekke konsekvenser. Velger man få megapiksler, vil det ofte resultere i tilsynelatende mer støyfrie bildefiler ved høye ISO-verdier. Dette går på bekostning av mindre oppløsning, som kameraene med flere megapiksler nyter godt av. I NEX-6 sitt tilfelle syns vi 16 megapiksler er fornuftig. Sammenlignet med Sony NEX-7, et kamera med 24 megapiksler, ser vi at det potensielt blir store forskjeller i hvor langt du kan gå inn i et bilde og hente ut rene detaljer. I virkeligheten ser vi at filene til NEX-7 blir veldig grøtete sammenlignet med filene til NEX-6. Selv om vi tar høyde for oppløsningsforskjellen, og skalerer ned bildene, opplever vi at NEX-6 gir skarpere bildefiler med hakket mindre støy.

En annen konkurrent, kanskje den modellen det er mest relevant å sammeligne med, er Olympus OM-D E-M5. Den er omtrent tusen kroner dyrere enn NEX-6, har like stor oppløsning, men mindre bildebrikke. Hvordan gir det seg i utslag på skarphet og støy? For det første er det viktig å nevne at det er en liten eksponeringsforskjell mellom OM-D E-M5 og NEX-6. NEX-6 eksponerer noe lysere, som vil gi heldigere utslag i form av mindre støy, da det er mest synlig i skyggeområder. Kameraene virker å prestere temmelig likt både på detaljgjengivelse og støymengde. Det kan være personlige subjektive preferanser som er utgangspunkt for denne meningen, men Akams tester mener NEX-6 er et lite hestehode hvassere enn OM-D E-M5. Vi mistenker at det kan være APS-C-bildebrikken som sørger for dette, ved at hver piksel får større plass, noe som kan føre til at økningen i ISO-verdien resulterer i mindre støy.

NEX-6 leverer filer som i praksis er støyfrie opp til ISO1600. Fra ISO1600 vil du merke støyen uten å måtte zoome inn til 100%. Samtidig, viser et av våre bilder tatt med NEX-6 på ISO6400, at støyen som leveres ikke er til sjenanse for øyet. Det vil selvsagt være mange øyeblikk hvor du ikke ønsker støy i det hele tatt, men for natt- og konsertfotografering opplever vi at støyen du får på høye ISO-verdier med NEX-6 ikke ødelegger. Klarer du deg på hverdagslige ISO-nivåer, hvor alt over 3200 reserveres til spesielle anledninger, vil du neppe merke noe særlig med støy. Det er først på ekstremnivåene at forskjellene virkelig blir tydelige.

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Vurdering av hvitbalanse
Den automatiske hvitbalansefunksjonen til Sony NEX-6 er veldig bra. Vi har ikke lagt merke til noe avvik gjennom testing ute på gata, og testprogrammet vårt har heller lite å trekke. Testprogrammet mener at autohvitbalansen veksler mellom å ha et lite snev av rød- og blåskjær i bildefilene, men vi må ta det med en klype salt: Det er mange lærere som gir tips til forbedring selv om du får A på en oppgave, for å si det sånn. Det er sjeldent vi har sett en så bra automatisk hvitbalanse i et speilløst systemkamera.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.


100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / 6400 / 12800 / 25600 /

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger


Hvitt til svart (19-24)
Kameraets evne til å gjengi gråtonene, hvit og svart, er faktisk utrolig bra. Vi ser at NEX-6 konsistent leverer knakende gode gråtoner. Vi vurderte å pirke på ytelsen på 25.600 ISO, men det ville ikke hatt noen hensikt, for selv på den ISO-verdien er dette kameraet i stand til å levere bedre gråtoner enn de fleste kameraer gjør på laveste ISO-verdi. Svært godt jobbet, Sony!


Hudtoner (1-2)
Sony NEX-6 har en god gjengivelse av hudtoner, men det er ikke like kompromissløs standard som settes av kameraet her som i gjengivelsen av gråtonene. Likevel ville vi løyet hvis vi sa det ikke var bra. Det begynner å glippe bittelitt på ISO 25.600, ellers er det lite å trekke for her.


Blått, grønt og rødt (13-15)
NEX-6 gjengir RGB-fargene noe feil. På alle plansjene ser vi at både rødt, grønt og blått trekker mot ytterkantene, og spesielt går det dårlig med forsøket på å gjengi grønt. Skal vi hente noen positivt ut av dette er det nok at NEX-6 har et stort fargerom, som igjen betyr at du kan ha mer å gå på i redigeringsprosessen.


Gult, magenta og cyan (16-18)
Av disse er det cyan som blir gjengitt mest virkelighetstro. Magenta og gult er NEX-6 dårligere på å gjengi, uten at det er et spesielt stort avvik. Som plansjen viser sliter NEX-6 mer med gjengivelsen av grønt, uten at vi skal la det bli noe forsvar av denne spesifikke fargegjengivelsen.

Vurdering av fargegjengivelse
Sony NEX-6 gjengir gråtonene helt fantastisk bra. Det er rett på, med minimale avvik. Hudtonene kommer på en god andreplass, mens RGB-fargene og gult, magenta og cyan ikke imponerer like mye. Spesielt utmerker gjengivelsen av grønt seg negativt, men vi kan også velge å se det i et annet lys. Avviket, som trekker helt ut mot grensen av fargerommet som Adobe RGB byr på, viser at bildefilene også har et stort fargerom. Hvis du tar bilder i RAW-format, vil dette kunne slå positivt inn i redigeringsprosessen, spesielt om du er opptatt av viktige, men små fargenyanser. Vi synes NEX-6 gjør en god nok jobb her til at vi fortsatt er glad i den.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i bryllupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situasjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Nedenfor ser du resultatene fra målingene av testplansjen ovenfor, først med høy toleransegrense for bildestøy, og lenger nede med lav.

Bildene av testplansjen analyseres med Imatest som gir tall for dynamikkomfang. Sony NEX-6 fikk ganske gode gode testverdier i testen med lave krav til signal/støy-forhold, og var over gjennomsnittet bra i sammenligning med andre kameraer, blant annet bittelitt bedre enn storebror Sony NEX-7 totalt sett.

Ved lave krav til signal/støy-forhold holder NEX-6 seg stabilt høyt oppe fram til ISO800, med en jevn nedgang fram mot ISO25600. Med høye krav signal/støy-forhold er det stabile og ganske greie tall fram til ISO800, hvor det så faller drastisk. Etter å ha brukt NEX-6 en god stund mener vi det er et kamera som er godt til å vise høylys og skygger, eller kontrastrike områder, samtidig. Det hadde vært veldig spennende å sammenligne en rekke forskjellige speilløse systemkameraer og se hvordan NEX-6 står seg, men på grunn av endring i testrutiner, er ikke tallene vi får fra testprogrammet vårt nå direkte sammenlignbart med de forrige tallene. For sammenlikningens skyld har vi fått fikset oppdaterte tall for Sony NEX-7 og det er et par interessante ting å trekke ut fra de ovenstående grafene.

Den åpenbare forskjellen mellom NEX-6 og NEX-5R på den ene siden, mot NEX-7 på den andre siden, er forskjellen i antall megapiksler. Hver enkelt piksel vil få større plass på bildebrikken til NEX-6 og NEX-5R kontra NEX-7, noe som i utgangspunktet, sett bort fra andre faktorer som ekstra programvare-støyfjerning, skal gi et bedre signal/støy-forhold i favør NEX-6 og NEX-5R. At vi nå ser at NEX-7 følger hakk i hæl, og spesielt er bedre på høye ISO-verdier velger vi å tolke som at Sony gir NEX-7 en obligatorisk støyfjerning på høye ISO-verdier som det ikke er mulig å fjerne. Det kan hende den kommer inn fra ISO1600, men det er litt vanskelig å si. Vi mistenker at det samme kan være tilfelle med NEX-6 og NEX-5R men da fra henholdsvis ISO6400 og ISO3200.

Vurdering av høylys og skygger

Når man er ute og fotograferer møter man ofte motiver som er kontrastrike, og du er da prisgitt kameraets evne til å vise både lyse og mørker områder godt, samtidig. Hvis det er viktig for deg å ha et kamera som har en god evne til å vise høylys og skygger samtidig - er Sony NEX-6 et kamera som nok ikke vil skuffe deg. Det rimeligere NEX-5R er, ikke overraskende, like godt til akkurat dette, uten at det tar fra NEX-6 noe.

Konklusjon: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

I innledningen av denne testen fortalte vi om vår begeistring for at Sony hadde gitt NEX-6 16 megapiksler framfor 24, som NEX-7 er utstyrt med. Vi skal ikke bombastisk hevde at dette kameraet er bedre enn storebror NEX-7 på alle punkter, men dette valget gjør nettopp at vi foretrekker NEX-6 foran NEX-7. Du får noe mindre støy og noe skarpere bilder, selv tatt forskjellen i oppløsning til betraktning. Pikselkikkere kan faktisk zoome inn og få skarpe bilder på 100%, noe vi har hatt større vanskeligheter med å oppnå når det gjelder NEX-7.

Selv om vi analyserer bildefiler tatt med et kamera i et testrom ned til hver minste detalj, er det av større viktighet hvordan bildefilene fra virkeligheten ser ut. Sony NEX-6 imponerer oss til stadighet på dette punktet, og vi syns RAW-filene er enkle å jobbe med for å få akkurat det resultatet og uttrykket vi vil ha.

NEX-6 leverer godt på veldig mange punkter. Den har en veldig god automatisk hvitbalanse, og fargegjengivelsen er på noen punkter fantastisk bra. NEX-6 gir skarpe og fine bilder, og vi ville ikke hatt noen problemer med å ta i bruk høye ISO-verdier som 1600 og 3200. Et av bildene vi har vist i denne testen er tatt på ISO6400, og vi syns støyen i dette tilfellet langt i fra er sjenerende.

Oppsummering & Konklusjon

Konklusjon

Foto: Anton Ligaarden

Selve brukeropplevelsen man får av å kunne holde et så kompakt kamera som NEX-6 i hånden og samtidig se at det produserer veldig gode bilder - det er rett og slett deilig. At det er godt å jobbe med, samt responsivt og kjapt, gjør at dette kameraet blir tatt med ut på turer hvor undertegnede egentlig hadde tenkt til å ta med nyervervelsen Canon 5D Mark III. NEX-6 er selvsagt ikke det samme profesjonelle verktøyet som speilreflekskameraer beregnet på yrkesfotografer, men i svært mange tilfeller gjør NEX-6 jobben.

Foto: Anton Ligaarden

Tiden vi har hatt med NEX-6 har vi brukt Sonys kompakte 16-50 mm objektiv med motorisert zoom og bildestabilisator, og objektivet som virkelig viste seg å kose seg rundt NEX-6, nemlig Zeiss 24 mm f/1.8. På grunn av lavt blendertall og stor bildebrikke (APS-C), får man virkelig utnyttet effekten som lav dybdeskarphet kan gi. Riktignok blir det enda villere om du går veien videre og bruker fullformat, men da er vi plutselig inne i en helt annen kategori. Det må likevel nevnes; nå finnes det så mange gode speilløse systemkameraer på markedet at de er en trussel for speilrefleksmarkedet. Med inntoget til blant annet Fujifilm X-Pro1, Olympus OM-D E-M5, Canon EOS-M og NEX-6, begynner det å etablere seg et solid antall kameraer som er beregnet på entusiaster og som profesjonelle fint kan komme unna med å bruke. For fotojournalister som er avhengig av diskrét framtoning er dette midt i blinken.

Hvordan står så NEX-6 sammenlignet med NEX-7? Vel, faktum er at NEX-6 framstår som et mer moderne og framtidsrettet kamera enn hva NEX-7 er per dags dato. Vi kan ikke helt se hvem som kommer til å kjøpe NEX-7 framfor NEX-6 for øyeblikket, med mindre høy oppløsning på 24 megapiksler er et stort behov. Med NEX-6 får du veldig god autofokus, bedre brukervennlighet, nye muligheter i form av WiFi og apps, samt større ISO-rekkevidde. Det ser ut som NEX-6 er en syntese mellom NEX-7 og NEX-5R, og vi liker det. En annen stor fordel ved å bruke Sonys NEX-system, er den enorme tilgangen på objektiver. Foruten objektivene som er tilgjengelig for NEX sin E-fatning, kan du ved adapter bruke Sonys objektiver med A-fatning, i tillegg til Canon- og Nikon-objektiver.

I praktisk bruk står Sony NEX-6 igjen som et svært brukervennlig kamera, og vår tid i testrommet med kameraet gjør oss sikre på at NEX-6 er et mye bedre kjøp enn storebror NEX-7. Kameraet gir etter det vi kan se både skarpere og mer støyfrie bilder.

Akam anbefaler Sony Nex-6.

Valuta for pengene

Sony NEX-6 ligger i skrivende stund på 6 000 norske kroner, og med det syns vi absolutt at kameraet er et godt kjøp, spesielt tatt i betraktning at storebror NEX-7 koster 1400 kroner mer, uten at det nødvendigvis gjenspeiles i bedre ytelse. For tusen kroner mindre er lillebroren NEX-5R med sin berøringsskjerm en mulighet, noe som nok kommer til å gjøre at mange vil lure på om det er vits å kjøpe NEX-6 foran NEX-5R. Det tror vi det er. Samtidig er det mange konkurrenter ute på markedet, og vi skal liste opp noen av alternativene lenger ned på denne siden.

Styrker og svakheter

Passer for:

  • Brukere som trenger et raskt kamera
  • Brukere som vil ha god bildekvalitet i et lite kamerahus
  • Brukere som er avhengig av god videokvalitet

Passer ikke for:

  • Brukere som trenger værtetting
  • Brukere som trenger god batterikapasitet
Foto: Anton Ligaarden

Alternativer

Det er mange kameraer som utpeker seg til å kjempe med NEX-6 om forbrukernes gunst. Nedenfor følger en liste med noen av dem.

  • Olympus OM-D E-M5: Dette kameraet er dyrere enn NEX-6, men har til gjengjeld bildestabilisering. Siden OM-D E-M5 er en del av mFT-systemet får du en mindre bildebrikke, men et større utvalg av objektiver.
  • Sony NEX-5R: Billigere enn storebror NEX-6, og har berøringsskjerm. Mangler søker.
  • Sony NEX-7: Dyrere enn NEX-6, og temmelig like spesifikasjoner. NEX-6 har høyere oppløsning, 24 megapiksler. NEX-6 har bedre autofokusytelse.
  • Olympus E-PL5: Lik pris som NEX-6. Siden E-PL5 er en del av mFT-systemet får du en mindre bildebrikke, men et større utvalg av objektiver.
  • Canon EOS-M: Billigere enn NEX-6, men har dårligere autofokus og ingen søker. Større tilgang på objektiver med EF-adapter.
  • Samsung NX-210: Samme pris, samme størrelse på bildebrikken. Samsung NX-210 mangler dog søker.
  • Nikon 1 V2: Cirka samme pris som NEX-6. Kamerahuset er mindre aerodynamisk, men til gjengjeld skal det være godt for 15 sekunder i bildet med følgefokus. Dårligere videofunksjon.
  • Sony SLT-A65: Sverger du til Sony kan SLT-A65 være et alternativ. Benytter A-fatning, som er bedre utbygd enn NEX-seriens E-fatning (det finnes adaptere). Bedre batterikapasitet enn NEX-6, men har ellers veldig like spesifikasjoner. Lik pris.
  • Fujifilm X-E1: Dyrere enn NEX-6, men temmelig like spesifikasjoner. Kanskje noe lekrere for øyet.

Les også: Akams test av Sony NEX-7

annonse