Til hovedinnhold

Asus Radeon HD 6870 CrossfireX

Introduksjon

AMD slapp for bare et par uker siden sin nye serie med skjermkort, Radeon HD 6000-serien. Navnsettingen forvirret mange, men til syvende og sist var dette er kort som ga deg mye ytelse for pengene, og det var slettes ikke et dumt kjøp.

Blant mulighetene og egenskapene kortet skulle ha, var meget god skalering når to slike kort ble satt opp i CrossfireX. Når du kobler to skjermkort i maskinen din er det ikke gitt at du får dobbel ytelse, sammenlignet med et enkelt kort i den samme maskinen. AMD påstår at du skal få opp i mot 1,99 ganger høyere ytelse ved å sette sammen to Radeon HD 6870-kort i CrossfireX, en påstand vi bare må sette på prøve.

Vi sitter nå med to Radeon HD 6870-kort. Det ene er et referansekort direkte fra AMD, mens det andre er Asus-kortet vi allerede har testet for seg selv. Asus-kortet har forøvrig originalt en marginalt høyere kjernefrekvens, men denne er for anledningen trukket ned til referansespesifikasjonene.

Med kraften fra to slike kort satt sammen, forventer vi at kortet skal plassere seg høyt i våre grafer. Vi forventer ikke at dette oppsettet vil passere ytelsen til to Radeon HD 5870, rett og slett fordi ikke engang AMDs lovnader rundt skaleringen tilsier at det vil være realistisk.

Så, vi sitter nå med to skjermkort til en samlet pris rundt 3900 kroner foran oss. Hvor godt skalerer dette, er det verd pengene, og hvilke andre løsninger kan du velge blant? Bla om, så leter vi etter svar!

Takk til AMD og Asus som sendte kortene til test.

Spesifikasjoner

Testoppsett

Testkonfigurasjon -
Maskinvare-
HovedkortGigabyte EX58-extreme
ProsessorIntel Core i7 920
Minne6 GB Corsair XMS3 1600 MHz
StrømforsyningChieftec CFT-1000G-DF
HarddiskWestern Digital Black 640 GB SATA II
SkjermDell Ultrasharp 3000WFP
OperativsystemWindows 7 Enteprise, Les om driverne vi benytter her.

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

ModellRadeon HD 5870Radeon HD 6870 Geforce GTX 480Geforce GTX 470
GrafikkprosessorRV870BartGF100GF100
Kjernefrekvens850 MHz900 MHz700 MHz607 MHz
Prosess40 nm40 nm40 nm40 nm
Minnefrekvens (eff.)1200 MHz1050 MHz1848 MHz1678 MHz
Minnemengde1024 MB GDDR51024 MB GDDR51536 MB GDDR51280 MB GDDR5
Minnebusbredde256-bit256-bit384-bit320-bit
Streamprosessorer16001120- 448
Transistorer2,15 mrd. 1,7 mrd.3,2 mrd3,2 mrd
TMU8056--
ROP32324848
TDP188 Watt151 Watt250 W215 W

Spesifikasjonslisten viser de forskjellige tallene for ett enkelt kort, og vi referer til den originale Radeon HD 6870-testen for ytterligere informasjon.

For å komme i gang med et Crossfire-oppsett starter du ganske enkelt med å sette de to kortene inn i maskinen. Koble til strømkablene, og benytt primærkortet nærmest prosessoren for bildetilkoblingene. Skjermkortene har bare én Crossefire-tilkobling hver, så du kan ikke koblet sammen mer enn to av disse kortene. En slik Crossfire-kobling finner du som oftest i esken til hovedkortet ditt, som settes på toppen av kortene.

Da er alt det praktisk unnagjort, resten gjøres i programvaren. Fyr opp maskinen, og vent til Windows har lastet. Last ned den nyeste driveren, med Catalyst Control Center, til høyre på hjemmesiden til AMD, og installer denne. En omstart er nødvendig før alt skal fungere riktig.

Selv om du nå har to kort i maskinen og et fullt fungerende skjermbilde, er du ikke helt i land. Det er kun ett av de to kortene som er aktivert, selve Crossfire-funksjonen må du sette i gang manuelt. Dette gjør du enkelt ved å gå inn i Catalyst Control Center, klikk på menyknappen øverst til venstre, og velg fanen "Crossfire". Deretter huker du ganske enkelt av for "Enable Crossfire", før du gir maskinen nok en omstart. Du har nå aktivert og kan benytte Crossfire-oppsettet for alt det er verd.

Hvis du i CCC ikke ser "Crossfire"-valget i menyen, som skal befinne seg nederst på listen, må du gå tilbake og sjekke at begge kortene har fått riktige strømtilkoblinger, og at Crossfire-broen er koblet til skikkelig. Dette valget vises nemlig kun når alt annet som gjør Crossfire mulig, fungerer tilstrekkelig.

Effektforbruk, temperatur, støy

Effektforbruk

To slike kort i seg selv skal teoretisk trekke opp mot 300 watt. Sammenligner vi mot ett enkelt Radeon HD 6870-kort ser vi at dagens oppsett trekker omtrent 160 mer enn tidligere, noe som stemmer ganske godt. Videre merker vi oss at effektforbruket er betraktelig lavere enn hva HD 5870 Crossfire kunne skilte med. Dette er totalt sett et lavt effektforbruk, noe vi liker.

Temperatur

To kort satt tett sammen i maskinen går utover temperaturene, og da spesielt kortet som sitter nærmet prosessoren. Mengden luft som kan suges inn i kjøleren reduseres, og varmeutvinklingen smitter i mellom kortene og luften rundt. Kortene holder omtrent samme temperatur som HD 5870 CF, noe som overrasker oss litt. Uansett, temperaturene er noe høyere enn hva vi ville ønsket.

Støy

Med høye temperaturer følger det støy, noe som merkes i dag. Dette oppsettet holder et ganske lavt støynivå under "Idle". Men, det er lite relevant, det er tross alt snakk om et Crossfire-oppsett. Under full belastning lager oppsettet en merkbar mengde støy, riktig nok av en behagelig tone, men det merkes.

Ytelse, syntetisk

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

I vår første ytelsestest, av den syntetiske typen, ruller de to kortene i land med nesten 21800 poeng. Så godt som alle oppsettene i vår statistikk med mer enn 20000 poeng består på en eller annen måte av to kjerner. Dagens oppsett plasserer seg omtrent 1000 poeng under HD 5870 CF, noe som er en litt større forskjell enn hva vi så mellom de to kortene stående alene.

Ytelse, DirectX 10

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Dette er en ganske så solid spilltest, og det trengs solide skjermkort for å tilby god bildeflyt. Ved de tre første oppløsningene holder verdiene seg innenfor et ganske så lite rom, mellom 65 og 60 FPS. Men, ved maksimal oppløsning møter kortene en liten vegg og ytelsen faller som forventet.

Selv om ytelsen knekker litt ved maksimal oppløsning, har ikke dette så mye å si for det totale utfallet. Oppsettet gjør det meget godt og plasserer seg et hakk over GTX 470 i SLI, samtidig som det ligger marginalt under HD 5870 CF.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Ved de tre første oppløsningene i Far Cry 2-testen merker vi oss at prosessoren trolig er en liten flaskehals. Ytelsen holder seg såpass jevn rett og slett fordi skjermkortene tar unna alt de blir bedt om å gjøre. Vi får derimot det vi er ute etter ved maksimal oppløsning, noe som lar oss sammenligne med andre kort.

Vi har valgt 2560 x 1600 som sammenligningsoppløsning denne gangen. To slike kort satt opp i Crossfire tilsvarer et ganske så solid oppsett, og med våre innstillinger er dette det mest aktuelle. Uansett, denne gangen ser vi at dagens testoppsett passerer storebror-kortene med fin margin.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet forran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Vår kjære flysimulator gir en fin bildeflyt hele veien, og ytelsen synker i en helt normal takt.

Sammenlignet med andre skjermkort ser vi at HD 6870 CF passerer GTX 470 SLI samt alle dobbelkjernekortene i vår teststatistikk. Ytelsen er som forventet, og ytelsen tilsvarer mer enn en fordobling av verdiene vi så da kortet ble testet alene.

Resident Evil 5
D X 1 0 , A l t p å m a k s

Selv om skrekkfaktoren er så godt som fraværende i Resident Evil 5, er det etter min mening et genialt skytespill. Grafisk sett er det lite vi kan klage på, det hele er vakkert og detaljrikt. Den kunstige intelligensen hos fiende er ikke akkurat enorm, men hva kan man forvente av sultne zombier?

Spillet lar deg selv velge mellom DX 9 og DX 10 ved oppstart, vi går for sistnevnte. Det er ikke mange spill som kommer med en innebygget benchmark-motor, men Resident Evil 5 har faktisk to. Vi benytter den faste modellen, som i all hovedsak består av en sekvens der en rekke zombier står og hyller en obskur handling.

Resident Evil-testen kjører sin normale gang, men spytter etterhvert ut en graf som ganske enkelt er det motsatte av hva vi normalt ville og burde ha sett. Ytelsen får en knekk allerede ved første oppløsning, før den ganske enkelt flater ut og holder seg dønn stabil rundt 86 FPS.

Noe smart svar på hvordan dette skjer eller hvorfor det skjer har vi ikke. Tallene er hva de er. Vi trippelsjekket denne testen, men resultatene forble de samme. At sammenligningsgrafen samtidig viser en lite forventet plassering kom ikke som en overraskelse. Her havner vi altså langt under tokjerneren HD 5970, og så vidt over ett enkelt HD 6870-kort.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Vi ser nå at testresultatene er tilbake til det normale. Bildeflyten vi her ser er det ingenting galt ved. Kortene svetter lite frem til maksimalt oppløsning, først da ser vi en helt normal nedgang i ytelse.

Sammenligningsresultatet for Just Cause 2-testen er det stikk motsatte av hva vi nettopp så. Dagens testoppsett hopper ganske enkelt helt til topps, og det med ganske så god margin. Nok en gang vil vi bare poengtere at tallene er hva de er. Vi ser ikke på akkurat en slik måling som en gjennomsnittlig verdi, snarere ett av utskuddene. La oss gå over på DirectX 11 og se hva som skjer!

Ytelse, DirectX 11

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fysikken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Selv med alt av innstillinger Dirt 2 har å by på aktivert, blir ikke våre to kort spesielt belastet ved de tre første testene. Men, vi ser en liten nedgang i ytelsen ved de forskjellige stegene. Ved maksimal oppløsning ser vi en normal og fin knekk i ytelsen, som ikke skremmer oss.

Sammenlignet med lignende oppsett ser vi at HD 6870 CF hever seg over Nvidias likeprisede oppsett. Det er derimot ikke spesielt mye, og vi merker oss at veien opp til HD 5870-oppsettet er som forventet.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med instillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Ikke overraskende ser vi en stupende kurve i denne testen, Metro 2033 byr uten tvil på store utfordringer for skjermkort uavhengig av hvor kraftige de måtte være. Uansett, minsteverdien holder seg stabil og fin, noe som er godt.

Med innstillingene vi har valgt er det faktisk kun oppsett som dette som vil kunne gi deg en akseptabel bildeflyt ved en så høy oppløsning som vi i dag sammenligner ved. Uansett, Mønsteret som til slutt danner seg er noe overraskende. Akkurat i denne testen, som en gang tidligere, hever faktisk HD 5970 seg et lite hakk lenger opp på listen.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Som absolutt siste test for dette skjermkortet ser vi virkelig et underlig mønster når det gjelder den laveste FPS-verdien som oppstår. Ved både den minste og den maksimale oppløsningen er den helt normal, men noe vi sjeldent ser er den bølgedalen som oppstår i mellom. Hvorfor vet vi ikke, men heldigvis synker ikke FPS-en så mye at du faktisk merker det når du spiller.

I sammenligningsgrafen har allerede ARES og HD 5970 hevet seg høyt, og GTX 470 i SLI må sette seg bak. Videre følger dagens testoppsett, som altså ligger hakk i hælene på sistnevnte. Bla om til neste side, så ser vi nærmere på hva disse tallene betyr totalt sett!

Konklusjon

Sammen med lanseringen av Radeon HD 6870 ga AMD kortene støtte for tokanals CrossfireX. Selv om to kanaler er færre enn tre, ser vi ikke på dette som et problem, snarere tvert i mot. To skjermkort er mer enn nok for de fleste, og av erfaring byr fort flere kort på enda flere problemer.

Selv om du stapper to kort inn i maskinen din, er det på ingen måte gitt at du får igjen dobbel ytelse. Men, du kommer nære, og vi må gi AMD kreditt for at de har gjort en temmelig god jobb med skaleringen. Selv om vi måler avvik i begge retninger, ligger den gjennomsnittlige skaleringen på rundt 1,9 x, noe vi vil omtale som temmelig godt. Variasjonene trekker riktig nok både over 2 x og under 1,5 x, men disse er det heldigvis få av.

Ytelsesmessig har AMD dermed gjort en ganske så god jobb. Når du få ut nesten dobbel ytelse med to kort, er et Radeon HD 6870 Crossfire-oppsett et like godt kjøp som et kort alenestående, vurdert ut i fra lignende løsninger. To slike kort setter deg tilbake 3900 kroner, noe som ikke er spesielt galt for 83 FPS i Dirt 2 eller 37 FPS i Crysis, med innstillingene vi i dag har satt fokuset på.

Kortene setter seg gjennomsnittlig på samme nivå som GTX 470 SLI, et oppsett som både koster og smaker omtrent det samme. I samme åndedrag skal det også trekkes frem at slike doble oppsett ikke er for alle. Det trekker mer strøm, det er støyende og det blir varmt. Dette er en del av greia med slike oppsett, men AMD skiller seg ikke akkurat ut som et glansbilde på de to sistnevnte faktorene.

Forskjellige ustabiliteter melder seg også raskt når du beveger deg over på et slikt oppsett, og det er akkurat derfor vi mener at to kort er det som vil smake mest. To kort gir deg mer enn nok ytelse, tre kort er kun matnyttig for de som vil vise deg frem, når vi snakker om hvor mye du får for pengene. Den gangen vi testet Radeon HD 5870 i CF, opplevde vi dette som både stabilt og trygt, men vi merker oss at dagens oppsett ikke jobber like glatt. Både Crysis- og Far Cry-testen inviterte til til hodebry, men det løste seg. Det var i all hovedsak snakk om at spillene, av ukjente grunner, gikk i stå.

Hvis du allerede sitter med et Radeon HD 6870-kort og ønsker litt mer kraft, for all del, slå deg løs og kjøp et ekstra kort. I en slik situasjon er dette på ingen måte en dum måte å øke maskinens ytelse. Men, å gå rett på et slikt Crossfire-oppsett mener vi blir noe litt annet. Du får mye fin ytelse for pengene, mer enn hva både GTX 480 og Radeon HD 5970 kan gi deg. AMD har derimot uttalt at de i løpet av november vil komme flere kort i HD 6000-serien, og vi ser nesten for oss at ytelsen vi i dag har sett, kan komme pakket inn i et enkelt kort om kort tid.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her