Til hovedinnhold
SniktittHongqi EHS7

En «e-tron» til prisen av en Model Y? Her er Hongqi EHS7

Hongqi EHS7 er den nye og noe mer nøkterne Hongqi-modellen etter den svære EHS9, som ble lansert for et par år siden. Den gjorde norgesdebut på Oslo Motor Show fredag.
Stein Jarle Olsen / Tek.no
Stein Jarle Olsen

Nova Spektrum/Tek.no: Det ble solgt en god del av den Rolls Royce-aktige HongqiKrysse avHongqiHongqi er eid av FAW, som er den nest største av de "fire store" blant de statseide kinesiske bilprodusentene. Hongqi betyr "rødt flagg" og produserte opprinnelig bare modeller til høytstående myndighetspersoner i Kina. EHS9 den første tiden etter lansering i Norge, men siden har det gått trått for den store kineseren.

Nå er merket klart med den nye og mindre EHS7, som kanskje kan ha et større nedslagsfelt i Norge. Fredag ble prisene sluppet, samtidig som interesserte kunne se bilen på Oslo Motor Show i helgen.

EHS7 er 4,93 meter lang, 1,95 meter bred og 1,68 meter høy, og blander seg dermed inn i klassen for mellomstore til store SUV-er, hvor Audi Q8 e-tron kanskje har vært den fremste eksponenten de siste årene, sammen med biler som BMW iX og Mercedes-Benz EQC.

Prismessig kan den imidlertid konkurrere også med Tesla Model Y og den respektive klassen med mindre SUV-er, for importør HBI Norge varsler en lanseringspris på EHS7 Premium med firehjulstrekk på 499.990 kroner inkludert levering (og 479.990 kroner for en bakhjulsdrevet modell kalt Comfort).

Hongqi EHS7 måler 4,93 meter i lengde, med hele tre meters akselavstand.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

En halv million for firehjulstrekk

For den prisen får du solide 619 hestekrefter og 0–100 km/t på 4,2 sekunder. Batteriet er på 85 kilowattimer, og skal gi en rekkevidde etter WLTP på 460 kilometer. Vanlig pris for Premium skal være 549.990 kroner.

På toppen finner vi også modellen Exclusive, som vil koste 649.990 kroner og øker batteristørrelsen til solide 111 kilowattimer og rekkevidden til 540 kilometer etter WLTP (om enn ikke endelig typegodkjent).

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Her får du også luftfjæring, skinnseter i stedet for kunstskinn, bakhjulsstyring og en egen duftpakke til kabinen. Toppmodellen gjør også 0–100 på 3,9 sekunder, tross samme motorspesifikasjoner som Premium-modellen.

Alle versjoner kan lade med inntil 250 kilowatt effekt, som skal gi 10–80 prosent på rundt 25 minutter under optimale forhold. Alle versjoner kan også trekke tilhenger på inntil 1500 kg og bære inntil 75 kg på taket.

Varme, ventilasjon og massasje i begge forsetene er standard, og det samme gjelder det store panoramaglasstaket som brer seg helt bak over hodene på baksetepassasjerene, varme i baksetene, headup-display og elektrisk bakluke med «kick»-åpning, for å nevne noe.

Særdeles god bakseteplass i Hongqi EHS7.
Stein Jarle Olsen / Tek.no

Svær innvendig

Akselavstanden er hele tre meter, som gir særdeles solid innvendig plass. I baksetet er det nærmest direktørbiltendenser, og EHS7 har en av de største takhøydene jeg har vært borti i en elbil.

Jeg er 184 centimeter høy, og selv når jeg sitter rakrygget i baksetet er det 15–20 centimeter fra hodebunnen til (det nesten to kvadratmeter store) glasstaket. Her er det mildt sagt meget luftig, og selv om du skulle være godt over to meter vil jeg tro du passer inn her.

Det kan også virke som om Hongqi har prioritert bakseteplass over bagasjerom, for bagasjerommet måler ikke mer enn 456 liter etter offisielle mål (opp til seteryggen).

Det sagt så er det ganske ålreit med plass i selve hovedrommet, men i motsetning til i mange andre elbiler (se på den svære brønnen i Tesla Model Y, for eksempel), så er det ikke noe ekstra plass under bagasjeromsgulvet.

Sånn sett er det kanskje litt synd at ikke baksetene står på skinner, for jeg mistenker at mange gladelig hadde ofret noen centimeter med beinplass til fordel for noen ekstra liter i bagasjerommet iblant. Du får i det minste en frunk på 62 liter som huser ladekabler og litt til.

Foran føles det relativt påkostet, men kanskje ikke luksuriøst eller overdådig, slik som enkelte av disse kinesiske elbilene iblant kan gjøre. Hongqi har antageligvis lånt en tanke eller to fra Volkswagen, for her er det haptiske glidebrytere og knapper over det hele - både til klimaanlegg, volum og på rattet. Headup-display er standard på alle modeller, og infotainmentsystemet støtter både Android Auto og Apple Carplay trådløst.

Nyttelasten er for øvrig på 535 kilo, da uten fører.

Slippes sammen med søsteren EH7

Hongqi lanserer også den beslektede sedanen EH7, som vel antageligvis blir en mer nisjete modell i SUV-landet Norge. Den måler 4.98 meter i lengde, og også her får du mulighet for firehjulstrekk, inntil 619 hestekrefter og rekkevidde på inntil 640 kilometer etter WLTP.

Prisene er som følger:

  • Comfort bakhjulsdrift (510 km rekkevidde): 459.900 kr
  • Premium 4WD (500 km) : 499.900 kr
  • Exclusive 4WD (640 km): 549.900 kr

De første bilene skal dukke opp hos Hongqi-forhandlerne i slutten av januar, med kundeleveranser i februar og mars 2025. Importøren lover også et «roadshow» som starter 12. november og vil gi mulighet til å se bilene på nært hold.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her