EU krever hurtigladere hver 60. kilometer gjennom «hele» Europa
Og kortbetaling.
Hurtigladestasjoner for elbil hver 60. kilometer på hovedveier gjennom hele Europa. Det er essensen i den nye EU-loven som ble vedtatt denne uken.
Det er det såkalte TEN-T-nettverket av veier (Trans-European Transport Network) som får krav om hurtigladere - i hovedsak veikorridorene mellom de fleste av Europas storbyer.
I Norge er vi koblet til på strekningen fra Oslo til Gøteborg og videre sørover, i tillegg til fra Narvik til Luleå i Nord-Sverige.
Én 150 kW-lader per seks mil
Foreløpig er imidlertid kravene ganske forsiktige:
- Innen utgangen av 2025 må en elbilladestasjon langs disse veikorridorene levere totalt 400 kilowatt, og minst ett av ladepunktene må levere 150 kilowatt eller mer.
- Innen utgangen av 2027 er kravet totalt 600 kilowatt med ladeeffekt per stasjon, og derav minst to punkter med 150 kilowatt.
150 kilowatt er å anse som relativt «raske» ladestasjoner, i alle fall om du har en bil som har anledning til å lade med såpass høy effekt.
Men det finnes også mange biler på markedet i dag som kan lade med betydelig høyere effekt enn dette - Xpengs nye G9 kan lade med hele 350 kilowatt, Porsche Taycan rundt 270 kilowatt og Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 rundt 240 kilowatt, for å nevne noen.
Teslas biler ligger stort sett rundt 250 kilowatt.
Mindre veier får lengre frist
Disse kravene gjelder det såkalte TEN-T-kjernenettverket. I tillegg kommer krav til mindre veier utenfor kjernenettverket (det såkalte TEN-T comprehensive), som også handler om ladere hver 60. kilometer:
- Innen utgangen av 2027 må 50 prosent av lengden på veiene ha ladestasjoner som leverer minst 300 kilowatt og har én 150 kW-lader.
- Innen utgangen av 2030 gjelder det samme for alle veier.
- Innen utgangen av 2035 er kravet 600 kilowatt og minst to punkter med 150 kW.
Hvis døgntrafikken på en strekning er under 3000 biler, kan landene velge å forlenge avstanden mellom ladestasjoner til inntil 100 kilometer, ifølge reguleringen.
Må tillate kortbetaling
Kommisjonen stiller i tillegg krav til at disse ladestasjonene skal være åpen for dropin-lading uten noen form for medlemskap, og at det skal være mulig å betale med kort.
Prising må gjøres per kilowattime, men det er også anledning til å ta betalt per minutt for å «fraråde lange ladeøkter», slik også en del operatører gjør i Norge i dag. Prisene må også være enkle å finne ut av og sammenlikne.
I tillegg til elbillade-kravene, kommer EU-loven også med krav for ladestasjoner for lastebiler og andre større kjøretøy, og ikke minst krav om hydrogenfyllestasjoner hver 200. kilometer langs TEN-T-veiene innen utgangen av 2030.
I tillegg kreves at havner av en viss størrelse må tilby landstrøm innen 2030, og at flyplasser må levere strøm til flyene ved gate i 2025 og på alle fjernparkeringsplasser innen 2030.
Loven er en del av EUs såkalte «Fit for 55»-mål, som handler om å redusere klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030. Transport utgjør rundt 25 prosent av klimagassutslippene i EU, og av dette utgjør veitransport over 70 prosent.
– Den nye loven er en milepæl i vår «Fit for 55»-politikk, og gir mer offentlig tilgjengelig ladekapasitet på veiene i byer og langs motorveier gjennom Europa. Vi er optimistiske over at folk i nær fremtid vil kunne lade elbilene sine like enkelt som de gjør i dag på tradisjonelle bensinstasjoner, sier den spanske transport- og mobilitetsministeren Raquel Sánchez Jiménez.