Apples Vision Pro-briller kommer i februar
Har fått lanseringsdato.
I fjor sommer ble Apples nye VR/AR-briller Vision Pro avslørt, men det er først nå de nærmer seg faktisk lansering.
Apple har bekreftet at brillene slippes offisielt den 2. februar, med forhåndsbestilling fra og med den 19. januar.
I første omgang slippes de utelukkende i USA, og prisen er fortsatt like astronomisk som første gangen vi hørte om dem: 3.499 dollar med 256 GB lagringsplass. Altså akkurat i overkant av 36.000 kroner med dagens valuta.
Skiller seg litt ut
VR-briller er ikke akkurat nytt, og vi har sett ulike varianter av moderne VR-briller siden 2016 da Oculus slapp sine Oculus Rift, og AR har vi sett fra blant annet Microsoft og Meta. Så hva er det Apple mener er så spesielt med Vision Pro?
Det er fortsatt snakk om en skjerm du fester foran øynene dine, men i motsetning til konkurrentene har Apples variant også en skjerm foran brillene. Takket være kameraer på innsiden vil vennene dine rundt deg se øynene dine på skjermen foran, slik at du ikke skal fremstå like isolert som man vanligvis gjør med slike briller på seg.
Et hjul du kan snurre på på siden vil også la deg justere hvor altomfattende VR-opplevelsen skal være, ved å gradvis viske vekk omverdenen fra synsfeltet ditt. For eksempel du du velge å se på en film ved å ha den skjermbilde i luften i stua di, eller vri litt på knappen for å erstatte videofeeden av stua di med en heldigital - og ikke-distraherende - bakgrunn.
Nytt grensesnitt
Apple Vision Pro drives av visionOS og tilbyr et helt nytt tredimensjonalt brukergrensesnitt som styres av brukerens øyne, hender og stemme. En helt ny App Store gir brukerne tilgang til over en million kompatible apper fra iOS og iPadOS, samt nye opplevelser som utnytter de unike egenskapene til Vision Pro.
Apple Vision Pro tilbyr også en rekke nye opplevelser innen produktivitet, underholdning og spill. Brukere kan for eksempel se filmer og TV-serier fra Apple TV+, Disney+ og andre tjenester på en skjerm som skal oppleves som den er 30 meter bred, med støtte for HDR-innhold. I tillegg introduserer Apple Immersive Video, et nytt underholdningsformat som setter brukerne inne i handlingen med 180-graders, tredimensjonale 8K-opptak med «Spatial Audio».
Kan prøves i Apple-butikker
Samme dag som de slippes - 2. februar - skal Apple åpne opp for at man skal kunne teste ut Vision Pro-brillene i selskapets mange butikker. Det kan nok være lurt å gjøre før man legger ut nærmere 40.000 kroner for ganske uprøvd teknologi.
Det er ikke mange som har fått prøve brillene ennå, men førsteinntrykket har vært positivt, spesielt når det gjelder hvor godt øyesporingen og navigasjonen i menyene fungerer. Men ed en prislapp på 36.000 kroner er det tydelig at Apple sikter seg inn på et ganske smalt marked, før de potensielt lager en enklere modell i fremtiden, som flere kan være interesserte i å kjøpe.
Norsk pris og tilgjengelighet er fortsatt ikke kjent.