Til hovedinnhold

Sony Ericsson og Nokia selger færre mobiler

Mobilprodusentene merker utvilsomt at kjøpelysten – eller kjøpeevnen – ikke er på topp for øyeblikket. Salget av mobiltelefoner og smarttelefoner sank nemlig med totalt 6,4 prosent i første kvartal, til tross for at smarttelefoner opplevde en salgsøkning på 12,7 prosent. De nordiske produsentene er tilsynelatende de som sliter mest. Verdens største mobilprodusent, Nokia, har nå en global markedsandel på 36,2 prosent i første kvartal i år, mot 39,1 året før. Sony Ericssons markedsandeler sank fra 7,5- til 5,4 prosent fra 2008 til 2009. Årsaken til Sony Ericssons nedtur skyldes ifølge analysebyrået Gartner Group at selskapet har en svak produktportefølje – ingen fremragende smarttelefoner, og all fokus på kamera- og musikkfunksjoner, som er standard på andre telefoner, melder Dagens IT.

De asiatiske mobilprodusentene Samsung og LG opplever størst vekst i globale markedsandeler. Smarttelefonprodusentene Apple, Resarch in Motion (RIM Blackberry), og HTC har også kapret til seg en større del av kaka. Det er likevel fortsatt Nokia som har flest markedsandeler i dette segmentet, til tross for en nedtur i første kvartal 2009.

Mer om
annonse