80% av all netthandel via nettbrett skjer på en iPad
Det viser en ny, omfattende undersøkelse.
Apple fastholder posisjonen sin som førstevalg for de aller fleste forbrukere som handler på nett. Over halvparten av alle kjøp gjennom smartmobiler foregår på en iPhone, mens 80 prosent av omsetningen i et marked verdsatt til 50 milliarder amerikanske dollar i året skjer på en iPad.
Tallene kommer fra en omfattende studie utført av Custora E-Commerce Pulse. De har hentet inn og analysert data fra 70 millioner forbrukere og deres transaksjoner tilsvarende 10 milliarder dollar.
Voksende mobilhandel
For få år siden ble netthandel nesten utelukkende gjort på en ordinær datamaskin. De siste 4 årene har imidlertid mobilhandelen eksplodert i omfang. I år utgjør den en tredel av markedet.
I tillegg til denne dramatiske endringen i forbrukeradferd har også markedet for netthandel opplevd voldsom vekst. Det skal ifølge appleinsider.com ha katapultet fra 2,2 milliarder dollar i 2010 til 42,8 milliarder i 2013. I år forventes det å passere 50 milliarder.
iOS dominerer
—Apples overherredømme vedvarer, melder Custora. Imidlertid fortsetter de å bli utfordret; hovedsakelig av Samsung, men også av Amazon.
Ifølge rapporten har iPhone falt kraftig den siste tiden, fra 75,1 prosent av mobilhandelen i januar 2012 til 53,6 prosent i mars 2014. Det kan være et tegn på at Apple er i ferd med å miste grepet.
Dominansen er forøvrig total for iOS når det kommer til netthandel via nettbrett. Der Apple står for 80 prosent av transaksjonene kan Samsung kun vise til 12 prosent. Dertil er det verdt å notere seg at Kindle Fire, et nettbrett uviklet for netthandel hos Amazon, bare representerer i overkant av 4 prosent av markedet.
Les også: Dette krever norske nettshoppere
(Kilder: appleinsider.com, custora.com)