Apple og IBM sammen i bedriftsmarkedet
Slik skal de to selskapene vinne over Android i bedriftene.
Det er ikke små ambisjoner de to selskapene flagger i pressemeldingen som kunngjør samarbeidet. «Partnerskapet har som målsetting å redefinere måten arbeid blir gjort på».
Selskapene peker på fire muligheter:
- Mer enn 100 industrispesifikke bedriftsløsninger, blant annet apper, utviklet fra bunnen av for Iphone og Ipad.
- Unike IBM-skytjenester optimalisert for Apples operativsystem iOS, inkludert styring av enhetene, sikkerhet, analyser og mobil integrasjon.
- En ny AppleCare-tjeneste og støtte skreddersydd for bedrifters behov.
- En ny pakke fra IBM for å ta i bruk enheter, levere dem og administrasjon.
Rettet mot Google?
Etter lanseringen like før midnatt, norsk tid, har de første analytikerne allerede tolket effekten av den overraskende kunngjøringen fra IBM og Apple.
Bloggeren John Evans var, ifølge Computerworld, raskt på banen med en kommentar om at alliansen vil ta livet av Google i storbedriftsmarkedet. Han er mer optimistisk på vegne av Microsoft og konstaterer at samarbeidet uansett vil bety at Microsoft vil måtte prioritere å lage framtidige versjoner av Office for iOS og Apples Mac-er.
Noe av det som nok trigger den konklusjonen er at Apple og IBM i sin pressmelding kaller partnerskapet for eksklusivt.
Gartner-analytiker Van Baker sier ifølge Wall Street Journal at Apple ikke er et bedriftsrettet selskap. – Det ligger ikke i deres DNA. Det er IBMs DNA og IBM har hatt relasjoner til storbedrifter i all tid. Dette er en usannsynlig kombinasjon, men en veldig sterk en, dersom de får det til, sa Baker.
Forrester-analytiker Frank Gillet sier de to selskapene kan tvinge Google til å lete etter partnere i storbedriftssegmentet, for å skape et troverdig alternativ.
Sterk allianse
IBMs løsning MobileFirst for iOS skal bygge på styrkene til de to selskapene: IBMs evne til å analysere store datamengder, samt styrken til mer enn 100 000 konsulenter og programvareskapere, kombinert med Apples kundeorienterte integrasjon av maskin- og programvare.
Kombinasjonen mener de vil skape apper som kan endre måten bedrifter og ansatte jobber på, ved hjelp av Iphone og Ipad. Lokkematen overfor kundene er bedre effektivitet.
Apple har aldri rettet seg spesielt mot bedriftsmarkedet, selv om svært mange av produktene har havnet i storbedriftene når ansatte har tatt med produktene inn sjøl. En viktig del av partnerskapet – for Apple – er derfor at IBM vil selge Iphone og Ipad med industri-spesifikke løsninger til bedriftskunder i hele verden.
«Big data» under fingertuppene
Apple-sjef Tim Cook peker i pressemeldingen på at 98 prosent av Fortune 500-bedriftene og 92 prosent av Global 500-bedriftene bruker IOS-enheter i dag.
– For første gang noensinne legger vi IBMs renommerte evner til analyse av store datamengder under fingertuppene til brukerne. Det åpner opp store markedsmuligheter for Apple. Dette er et radikalt steg for storbedrifter og noe bare Apple og IBM kan levere, sa Cook.
IBM-sjef Ginni Rometty slo fast at mobilitet, kombinert med data og skyen, endrer næringslivet.
– Alliansen med Apple vil gi samme endring for måten folk jobber på som de har gjort for våre liv privat, sa hun.
De to selskapene skal levere industri-spesifikke løsninger for blant annet forhandlere, helsesektoren, banker, reiseliv, transport, telekommunikasjon og forsikring. De første løsningene skal være på plass allerede i 2014.
Sikrere løsninger
Apple IOS regnes av flere analytikere som mer sikkert – og dermed enklere å ta inn i bedriften – enn konkurrenten Android. Dette ventes å bli forsterket i det kommende IOS 8, blant annet når det gjelder muligheten til å bestemme konfigurering, styring og restriksjoner på enhetene som benyttes i bedriftene.
IBM peker også på at de har utviklet og kjøpt en rekke teknologier og patenter rundt sikkerhet og mobile enheter det siste tiåret. Det kan utvilsomt være et salgsargument når løsningene skal tilbys industriene som er nevnt. Sikkerhet og mobile enheter er en stigende bekymring når sensitive data fraktes rundt i vesker og lommer.
Investeringsleder Tim Ghriskey i Solaris Group i New York sier til Reuters at partnerskapet med IBM kan bidra til å løse opp bekymringene for sikkerhet og sensitive data på Apples smartmobiler og nettbrett. Fordi IBM er en veteran som har vært ledende innen bedriftenes IT-systemer i mange tiår.
Flere utviklere til IBM?
– Handelen er et veldig rettet forsøk fra Apple, med hjelp fra IBM, til å fokusere på et marked som har vært dominert av Blackberry, sa han til Reuters.
Flere analytikere New York Times har snakket med tror det vil bli mye vanskeligere for produsenter som benytter Googles operativsystem Android å få innpass i storbedrifter etter partnerskapet. Det kan også bety at flere utviklere vil bli trukket til IBMs utviklingsplattform for skybaserte løsninger.
iPhone og iPad tar over oppgaver som tidligere var forbeholdt PC-en:
Forrester: Spår vekst for Apple i bedriftsmarkedet »