Lynnedslag slo ut nettskytjenester
Amazon og Microsoft rammet.
Nylig slo et lyn ned ved et datasenter i Dublin og sørget for at nettskybaserte tjenester fra blant annet Amazon og Microsoft ble utilgjengelige.
Dette innebar nedetid for mange kunder som benytter seg av Amazons EC2-plattform og Microsofts Business Productivity Online Suite.
Opptil 48 timer uten nettsky
Datasentrene i Dublin i Irland er knutepunkter for europeiske nettskyaktiviteter. Ifølge Amazon rammet et lynnedslag en transformator i nærheten av et datasenter, som førte til en eksplosjon og påfølgende brann.
Nødgeneratorene som var ment å ta over klarte ikke å starte – og det hele endte med et totalt strømbrudd som stengte virksomheten ved datasentrene og tjenestene som blir drevet derfra.
- Les også: – Dropbox er utrygt
De fleste tjenestene skal nå være oppe igjen, men enkelte kunder måtte belage seg på å klare seg uten nettskyen i opptil 48 timer, ettersom servere måtte bli startet opp igjen manuelt. Det ser ikke ut til at noe data har blitt tapt for alltid.
Velg leverandør med omhu
Nettskyen er ikke et ufeilbart sted. På samme måte som lokale harddisker kan servere til nettskytjenester svikte eller bli utsatt for uhell, noe denne saken illustrerer.
Hvis du skal velge en nettskytjeneste for å lagre dine personlige data eller liknende, kan det være lurt å velge en som har flere kopier av din data lagret på forskjellige fysiske steder i verden, slik at data ikke går tapt hvis det ene stedet blir rammet.
Les mer på vår guide om nettlagring.
(Kilder: Data Center Knowledge, The Register)