Lynet var uskyldig
Amazon hadde selv skylden for sammenbrudd av sin nettskytjeneste.
Amazon har hevdet at det var et lynnedslag som slo ut deres nettskytjeneste i forrige uke, men nå viser det seg at de kun har seg selv å skylde på.
Ifølge deres egen rapport var det ikke snakk om et uheldig lynnedslag ved datasentrene til Microsoft og Amazon i Irland, men et enkelt strømbrudd. Selv om Amazon skulle ha vært i stand til å håndtere dette, gikk det likevel ille.
Lover forbedring
Amazon erkjenner i rapporten at de var dårlig forberedt på å håndtere strømbruddet. Nødgeneratorene startet ikke automatisk som planlagt, og kom ikke i gang igjen før etter en time med manuelt arbeid. Selv om serverne startet igjen, fikk ikke teknikerne nettverksutstyret til å fungere før etter tre timer.
- Les også: Skybasert lagringsløsning
Videre beskriver selskapet at de nå har tatt flere nødvendige skritt for å forhindre at noe liknende skal skje igjen. De har blant annet tilføyd flere reduntante systemer – det vil si systemer som kopierer den samme informasjonen flere ganger – og de lover å forbedre sin kommunikasjon til kundene i fremtiden.
Kompenserer kundene
Microsoft, som også ble rammet, har lovet at kunder til selskapets nettskytjenester Office 365 og BPOS får et avslag på prisen med 25 prosent på neste regning. Dette kommer av at oppetiden har havnet under 99,99 prosent, som Microsoft har avtalt med kundene gjennom sin SLA (Service Level Agreement).
Amazon vil også kompensere sine europeiske kunder, uavhengig av om de ble berørt av sammenbruddet eller ikke. Hvis man har hatt konto hos Amazons EBS- eller RDS-nettskytjenester i det gjeldende tidsommet, vil man få bruke disse gratis i ti dager.
(Kilder: Amazon Web Services, DatacenterDynamics)