Viaplay-kunder reagerer på reklame i «reklamefritt» abonnement
– Viaplay har reklame i sitt reklamefrie abonnement.
Slik begynner Reddit-posten der en bruker blåser ut sin frustrasjon over praksisen og legger ved bevis for at det heller ikke er snakk om en glipp fra selskapets side.
– Er det i det hele tatt lovlig, spør brukeren.
Ja, er svaret. Grunnen kommer vi tilbake til. Men kanskje er det et betimelig spørsmål likevel. For, til tross for å markedsføre både abonnementene «Film og serier» og «Film og serier med reklame» hver for seg, kan du ikke betale deg helt ut av reklame uansett hvilket du velger.
Forbrukerjurist er kritisk
Innlegget har nå passert 900 «likes», og en av brukerne som har engasjert seg i diskusjonen er forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen:
– Hvis du betaler for en tjeneste uten reklame, skal det ikke være reklame – selv om det bare er litt, skriver han, og fortsetter:
– Dersom det reklamefrie abonnementet faktisk har reklame, kan det egentlig ikke hete «uten reklame». Her bør Viaplay rydde opp, enten ved å kutte de seks sekundene med reklame eller merke abonnementet riktig.
Dette svarer Viaplay
Når vi konfronterer Viaplay med reaksjonene fra Redditbrukerne, samt Iversen, svarer pressekontakt Birgitte Malling i Viaplay Group følgende:
– Viaplay markedsfører ingen pakker som «reklamefrie», og det fremgår av våre generelle vilkår at alle pakker kan inneholde «sponsing og andre kommersielle budskap». For å gjøre dette enda tydeligere for kundene vil vi oppdatere informasjonen i forbindelse med presentasjonen av våre pakker på hjemmesiden.
Vi kjenner ikke til om Viaplay har oppdatert informasjonen på nettsiden, men i skrivende stund kan du lese dette i liten skrift der du velger innholdspakke:
«Reklame vil kunne være inkludert i direktesendt innhold, uansett pakke. Annonser kan vises før, under og etter valgt innhold».
Malling utdyper praksisen:
– Vi har seks sekunders «bumper» på egenprodusert innhold fremfor opp mot 15 sekunders sponsorvignetter slik andre strømmetjenester (inkludert NRK i forkant av sports- og kulturarrangementer) viser ved oppstart. Vi valgte i fjor å heller gå for en mest mulig brukervennlig løsning, sier hun.
Iversen: gir feil inntrykk
Da vi kontakter Iversen i Forbrukerrådet, har han tatt en ny titt på praksisen og moderert kritikken. Forbrukerjuristen forstår likevel reaksjonene mot Viaplay:
– Det er nok innafor sånn som det er nå, men ved å kalle et abonnement «med reklame» gir man helt klart inntrykk av at det andre abonnementet er uten. Jeg kan forstå at folk synes det er merkelig, men jeg tviler på om det er ulovlig, konkluderer han.
Bør strømmetjenester merke abonnement tydeligere?
Gjelder også andre strømmetjenester
Viaplay er ikke alene om å servere reklame til kunder som velger det som fremstår som reklamefrie abonnement.
Hos Max, som tilbyr tilsvarende abonnement der bare det ene er merket som «med reklame», heter det for eksempel i liten tekst at:
«Kanaler og direkteinnhold inneholder reklame. Spons kan forekomme i On Demand-innhold».
I praksis må derfor kunder av alle Max sine strømmeabonnement se inntil et par reklamer med noen sekunders varighet før de ser tradisjonelle TV-program.
Max har ikke blitt forelagt noen kritikk i denne saken.