Netflix skrur opp prisene i USA – følger Norge etter?
– Vi ber rett og slett om litt mer penger.
Det er knapt fire måneder siden Netflix økte prisene her til lands sist, og skal vi tro Digitaltrends kan det snart være duket for runde nummer to. I alle fall om selskapet overfører utviklingen fra blant annet USA til våre norske berg og knauser.
I USA, Canada, Portugal og Argentina øker nå nemlig prisene rund baut, fra det billigste til det dyreste abonnementet. Ja, det betyr også at kundene dette berører nå må betale mer selv om de skulle velge det aller billigste abonnementet med reklame.
Helt konkret er prisøkningene følgende:
- Reklameabonnement: Øker fra 7 til 8 dollar i måneden
 - Standardabonnement: Øker fra 15,50 til 18 dollar i måneden
 - Premiumabonnement: Øker fra 23 til 25 dollar i måneden
 
For ordens skyld tilsvarer de nye prisene med dagens kurs henholdsvis 90, 202 og 281 kroner i måneden. Tilsvarende priser for Netflix-abonnement her til lands er i skrivende stund 129 kroner for standardabonnement og 189 kroner for premium. Reklamevarianten finnes ikke tilgjengelig for nordmenn (enda).
Vil ha mer penger for tjenesten
Netflix har heller ingen særlig god unnskyldning for prisøkningen, foruten at de helt enkelt og greit synes at brukerne bør betale mer for tjenesten. I en rapport rett mot investorene sine sier de da også dette rett ut:
– Ettersom vi fortsetter å investere i innhold og leverer mer verdi for brukerne våre, så ber vi dem også jevnlig om å betale litt mer for tjenesten. Disse pengene vil vi i sin tur investere videre for å forbedre Netflix totalt sett, skriver selskapet i rapporten.
I samme dokument skriver de imidlertid også at de forventet å operere med en fortjeneste på rundt 29 prosent i 2025. Alt investeres altså ikke direkte i tjenesten – noe man jo strengt tatt ikke kan forvente heller. Men at det er en solid fortjenestemargin, det kan det jo være verdt å bite seg merke i.
Vi har kontaktet Netflix’ norske pressekontakt om prisene, og vil oppdatere saken dersom vi får ny informasjon.