Apple tar 61 prosent av nettbrettmarkedet
Det amerikanske selskapet har fortsatt et godt grep om nettbrettverdenen, men konkurrentene nærmer seg.
Ifølge de siste undersøkelsene til selskapet Strategy Analytics har det totalt blitt levert over 15 millioner nettbrett på verdensbasis i andre kvartal i år. Til sammenligning var det kun solgt 3,5 millioner på samme tid i fjor. Apple opprettholder rollen sin som kongen på haugen med en markedsandel på 61 prosent.
Nedgang fra i fjor
Dette er dog en nedgang fra i fjor da selskapet hadde en markedsandel på hele 94 prosent, men dette skylles at det på den tiden knapt var noen konkurrenter på markedet.
– Apple har lever ut 9,3 millioner iPad-er i andre kvartal av 2011 og sitter fortsatt med en stor del av nettbrettmarkedet til tross for nedgangen fra i fjor, sier Peter King, en av direktørene i Strategy Analytics.
Android tar innpå
Android på sin side har vært i kraftig vekst, og tar innpå Apple samtidig som mindre aktører som Microsoft og RIM også har tatt noen få prosent av markedet.
– Android har tatt 30 prosent av nettbrettmarkedet i andre kvartal av 2011, og dette kommer av at de har mange leverandører som for eksempel Samsung, Asus, Acer og Motorola som leverer i mange land. Det skal sies at vi venter fortsatt på en skikkelig slager av et Android-nettbrett før vi tror de kan utfordre iPad, sier en annen direktør i Strategy Analytics, Neil Mawston.
Venter på Amazon
– Vi venter spent på om Amazon vil slippe et Android-nettbrett senere i år, noe som vil bringe et nytt engasjement til Android-brukerne. Det forutsetter igjen at de leverer et virkelig topp produkt hvis de ønsker å ta opp kampen med iPad, legger han til.
Det er også verdt å merke seg av denne undersøkelsen at Microsoft har fem prosent av markedet med sine Windows 7-nettbrett, mens RIM har knappe tre prosent med sitt QNX-system og nettbrettet Blackberry Playbook som har fått en heller lunken mottakelse.
Les også: - Det norske PC-markedet får bank av iPad
(Kilde: cellular-news.com)