Likegyldige mobilkjøpere lar seg lure
Nesten halvparten av alle som kjøper en subsidiert mobiltelefon er aller mest opptatt av selve mobilen, og ikke hvilket abonnement de tegner i forbindelse med kjøpet. Dette kommer fram av de siste rapportene fra Post og Teletilsynet (PT) og analyseselskapet Teleplan.
PT hevder også at norske forbrukere tror de har lite å spare på å bytte mobiloperatør, til tross for at det kan være store prisforskjeller mellom Telenor- og Netcom-abonnementer, og abonnementer fra mindre operatører.
Kjøper heller billig mobil
I rapporten kommer det fram at folk flest er interessert i å kjøpe en mobil til redusert pris med abonnement og bindingstid, men er lite opptatt av hvor dyrt abonnementet er i bruk. En undersøkelse fra Teleplan viser at bare én av ti nordmenn la mest vekt på abonnementet forrige gang de kjøpte en subsidiert mobiltelefon.
Halvparten av de som deltok i undersøkelsen la mest vekt, eller kun vekt, på selve mobiltelefonen, og rundt 35 prosent synes mobil og abonnement var like viktig.
Mange operatører
Telenor og Netcom har en meget sterk posisjon i det norske mobilmarkedet, selv om mindre operatører har kapret til seg mange kunder i de senere årene. Rapportene fra PT og Teleplan viser imidlertid at forbrukerne tror det er langt færre mobiloperatører en det er i virkeligheten.
Over 40 prosent av de spurte trodde det var mellom seks og ti norske operatører, selv om det ifølge PT er 35 tilbydere av mobiltelefoni i dag.
Holder på kunden
Det kommer også fram i rapporten at subsidierte mobiltelefoner, fortrinnsvis fra Telenor og Netcom, gjør at operatørene får svært lojale kunder. Det er også naturlig å tro at mange ønsker å kjøpe ny mobil hvert år, og at det derfor er lettvint å kjøpe med abonnement og bindingstid hos en fast operatør.
For å finne ut hvilket abonnement som lønner seg for deg, sjekker du Ringepriser her. Du kan også finne ut hvilket abonnement som er billigst hos din foretrukne operatør.